معاون حقوقی رئیسی: استقبال دولت از «رفراندم» دو سوم نمایندگان مجلس باید آن را تایید کنند

معاون حقوقی رئیسی: استقبال دولت از «رفراندم»  دو سوم نمایندگان مجلس باید آن را تایید کنند

مدیر ارشد حقوقی: دولت
رفراندوم در قانون اساسی پیش بینی شده است و ابتکار عمل در دست دولت نیست… هر تغییری در مشکلات کشور باید همزمان با ثبات و صلح صورت گیرد.

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: ما از همه گروه های سیاسی، قومی و نژادی، مذهبی و آیینی کشور حمایت می کنیم و وظیفه داریم از مردم حمایت کنیم.

محمد دهقان از همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی ضمن اشاره به سالروز تاسیس بسیج گفت: ما به همه شهدای بسیجی دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، امنیت و… احترام می گذاریم. سلامتی و تعظیم به خانواده هایشان . به خانواده هایی که در یکی دو ماه اخیر عزیزان خود را از دست داده اند تسلیت می گویم.

معاون حقوقی رئیس جمهور تصریح کرد: دشمن از جنگ ترکیبی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می کند و از برخی عوامل داخلی نیز استفاده می کند. دشمن با وحشیگری توانست داعش را به میدان بیاورد. ترور، شاهچراغ، ایذه، اصفهان و چند شهر در دست داعش بود. منافقین وسط میدان بودند. دشمن از ظرفیت رسانه ای خود استفاده کرد، برخی از خودی ها نیز گمراه شدند و خسارات زیادی وارد شد.

وی با تاکید بر اینکه از اول انقلاب بر اساس اصل 27 قانون اساسی تاکید شده است که تجمعات و تظاهرات بدون سلاح صورت گیرد. ما معتقدیم قانون باید به روز شود، امسال به همراه نمایندگان مردم این موضوع را پیگیری کردیم تا هر چه زودتر این اتفاق بیفتد. اصل بر این است که قانون اساسی این حق مردم را به رسمیت شناخته است. همه مقامات جمهوری اسلامی ایران این حق را به رسمیت شناخته اند.
مدیر ارشد حقوقی: دولت

دهقان ادامه داد: دستورالعمل نحوه اجرای قانون اساسی را دنبال کردیم که بر اساس این اصل رئیس جمهور مسئولیت اجرای آن را بر عهده دارد و به تصویب رئیس جمهور رسیده است. این دستورالعمل نحوه اجرای قانون اساسی توسط رئیس جمهور است.

وی افزود: قانون اساسی در مجلس تصویب شد و جلساتی در این خصوص با وزارتخانه ها برگزار شد تا مشخص شود کدام وزارتخانه متولی اجرای قانون اساسی است و نظارت بر این است که کدام وزارتخانه سهل انگاری می کند و از هرگونه سهل انگاری جلوگیری می کند.

معاون حقوقی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بین اعتراض و اغتشاش فرق می گذاریم. دشمن با ما جنگ کرده است. ما از همه گروه های سیاسی، قومی و نژادی، مذهبی و آیینی کشور حمایت می کنیم و وظیفه داریم از مردم محافظت کنیم. ما مسئول آزادی ها و حقوق مردم هستیم.

محمد دهقان در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه پس از اتفاقات اخیر در کشور بحث برگزاری همه پرسی در برخی از موضوعات از جمله مسائل اجتماعی مطرح و از رئیس جمهور به عنوان مجری طرح سوال شد. قانون اساسی، نظر دولت و معاونت حقوقی چیست آیا گزارش و تحقیقی از معاونت حقوقی در خصوص این درخواست ها و اتفاقات دریافت شده است؟وی گفت: تمام مسائلی که در کشور اتفاق می افتد توسط معاونت حقوقی و قانون اساسی رصد می شود. مسائل طراحی دشمن به طور جداگانه از طریق مرکز حقوق بین الملل رسیدگی می شود.

معاون مشاور رئیس جمهور ادامه داد: از اقدامات تروریستی برخی از عوامل دشمن در خارج از کشور گلایه هایی وجود دارد. افرادی که در کشور به جان و مال مردم آسیب رسانده اند تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند و مواردی که متوجه می شویم حقوق مردم تضییع شده است در پرونده ای پیگیری می شود.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص امور مربوط به اقدامات کلان، مشکلات کشور نیاز به آرامش دارد و در مواقع لزوم مواردی مانند رفراندوم باید به تصویب دو سوم نمایندگان مردم برسد و در صورت تصویب، دولت نیز از آن استقبال خواهد کرد.

دهگان تاکید کرد: رفراندوم در قانون اساسی پیش بینی شده است اما سازوکار دارد، رفراندوم مانند قانون گذاری عادی نیست. قانون اساسی این موضوع را به شدت تنظیم کرده است. برخی از اصول تغییرناپذیر است و قابل ارجاع به استفتاء نیست، مانند محتوای مربوط به اسلامی بودن نظام. ممکن است کسی اگر بخواهد بخواهد نظام اسلامی غیراسلامی باشد اما قانون اساسی چنین اختیاری به او نداده است.

این فعال سیاسی یادآور شد: متولیان امر نیز قدرتی ندارند، اسلامی بودن و جمهوریت بودن حکومت از اصول لایتغیر است. شاید مجلس به این نتیجه برسد که بهتر است اختیارات تصمیم گیری خود را به کل ملت ایران واگذار کند، اما برای آن دو سوم نمایندگان باید به این موضوع رأی دهند.

وی تاکید کرد: رفراندوم در قانون اساسی پیش بینی شده و ابتکار عمل در دست دولت نیست. اگر روزی لازم شد با نظر رهبر انقلاب و تایید دوسوم نمایندگان مردم هر سوالی را می توان در کشور پیگیری کرد اما در زمان آشوب که دشمنان لجاجت می کنند. طرح برخی سوالات ممکن است برای ثبات و صلح کشور مفید نباشد.

دهقان درباره شکایت از رسانه های بیگانه فارسی زبان گفت: معاونت حقوقی ریاست جمهوری با رسانه هایی که نه تنها رسانه ای نشدند بلکه به عنوان بازوی گروه های تروریستی عمل کردند اقدامات قانونی انجام داده و در حال پیگیری است.

وی افزود: این رسانه ها برخلاف قوانین رسانه ای به آموزش و تولید سلاح و مواد محترقه می پرداختند، آنها دیگر رسانه نیستند بلکه یک گروه تروریستی هستند و کاملا از مسیر حرفه ای خود منحرف شده اند.

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: اسناد و گزارش ها جمع آوری شده است و مرکز روابط بین الملل که زیر نظر معاونت حقوقی رئیس جمهور فعالیت می کند، تمامی این اسناد را جمع آوری و ساماندهی کرده و در مرحله تطبیق است. به قوانین بین المللی که به زودی در دادگاه ها و مراجع بین المللی اجرا می شود شکایت خواهند کرد و نتیجه به زودی به اطلاع ملت ایران خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید