معایب اصلی طرح ارزشیابی معلم چیست؟

معایب اصلی طرح ارزشیابی معلم چیست؟

در واقع آیین نامه نمره دهی معلمان که توسط دولت نوشته شده بود توسط کمیسیون آموزش شورای اسلامی با 15 ایراد و کمیسیون تطبیق با 4 ایراد به دولت بازگردانده شد.

به نظر می رسد این قانون چالش برانگیز معلمان که قرار است درآمد آنها را افزایش دهد، به تدریج تا یک سال دیگر به «اجرا» خواهد رسید. البته تاخیر در اجرای این قانون ناشی از برنامه ششم توسعه و عدم اجرای آن برای مدت طولانی است، اما مفاد ابلاغی دولت رضایت حداکثری معلمان را نداشته است. آنها معتقد بودند قانون مصوب مجلس در مقایسه با قوای قانونی و برنامه ششم، قانون ضعیفی است، اما همین قانون گروه‌هایی از معلمان را نیز از مزایای رتبه‌بندی در آیین‌نامه‌های تعیین‌شده توسط دولت مستثنی کرد که منجر به معلمان بشه شد. .

هرچند علیرضا منادی سفیدان نماینده مجلس شورای اسلامی به معلمان اطمینان داد که با اصلاحات کمیسیون تطبیق، شرط قانون کار از مشمولان رتبه بندی حذف می شود و همه مستمری بگیران نیز مشمول این قانون خواهند شد. از 31 شهریور 1400 اما هنوز مشخص نیست مختصات اصلاحات دولت به چه صورت خواهد بود که اعلام شده و معلمان همچنان منتظرند تا ببینند نامشان در رتبه بندی قرار می گیرد یا خیر. در زیر از اسماعیل جعفری، فعال صنفی معلمان درباره اعتراض معلمان به آیین نامه ارزشیابی معلمان قبل از اصلاحات و جزئیات آن پرسیدیم.

طرح ارزشیابی معلم نیمه راه است
اسماعیل جعفری، فعال صنفی معلمان درباره مهلت قانونی اجرای ارزشیابی معلمان می گوید: پس از تصویب قانون ارزشیابی در اسفند 1400 برخلاف میل و انتظار معلمان و البته تصویب ضعیف برنامه ششم توسعه، دولت به تصویب رسید. ابلاغ شد و طبق قانون یک ماه مهلت داده شد تا حکمی شوند. همچنین سه ماه از تاریخ ابلاغ رتبه برای اجرا و صدور تصمیمات مربوط مهلت داده شد. در واقع مهلتی که به دولت داده شده بود در خرداد ماه به پایان رسید.

وی می گوید: در حال حاضر آیین نامه پنج ماه دیگر نهایی می شود. این مصوبه که به تصویب شورای دولت رسید و به مجلس ابلاغ شد، دارای اشکال اساسی و اساسی بود. به گونه ای که نه تنها با طرحی که وزارت آموزش و پرورش تهیه کرده بود تفاوت داشت و بسیاری از عناصر آن تغییر می کرد، بلکه سخت گیرتر هم شد.

این فعال صنفی معلمان با بیان اینکه این مصوبه حتی عبارت «حداقل افزایش» را از ماده 6 این آیین نامه حذف کرده است، تصریح کرد: علاوه بر این مواردی را در مصوبه قرار دادند که در قانون نبود. یعنی با آیین نامه ای که در دولت تصویب و ابلاغ شد و چند قانون جدید در آیین نامه وارد شد به نوعی قانون گذاری کرده بودند. در حالی که قانونگذاری در حیطه اختیارات دولت نیست.

جعفری با استناد به برخی مغایرت های آیین نامه با متن قانونی می گوید: ماده 4 قانون رتبه بندی مصوب شورای اسلامی می گوید «کلیه معلمان در مرحله رتبه بندی شرکت می کنند و در یکی از پنج رتبه تعیین شده قرار می گیرند». یعنی هیچ معلمی نیست که در رتبه بندی شرکت نکند و از مزایای آن بهره نبرد. اما شرایطی در قوانین وجود دارد که این ماده را نقض می کند. مثلاً در جایی تنظیم شده است که برای وارد کردن رتبه باید کد کاربری داشته باشید. کد استخدامی کدی است که فرآیند اداری دارد و باید توسط وزارت آموزش و پرورش و سازمان امور اداری و کار کشور فرد شاغل تعیین شود.

وی ادامه داد: معلم نقشی در اخذ کد کاربری ندارد اما به هر حال این شرط گذاشته شده است. ما معلمانی داریم که بیش از 20 سال سابقه کار دارند و هنوز کد کارمند را دریافت نکرده اند. این وظیفه وزارت آموزش و پرورش است که به کارکنان کد بدهد، اما این روند در سال های اخیر به آرامی پیش نرفته است. یعنی سازمان اداری و سازمان استخدامی با علم به اینکه چند سالی است برای معلمان کد کاربری صادر نکرده این شرط را گذاشته است. این سختگیری ربطی به مدارک عمومی، تجربی و حرفه ای ندارد.

این فعال صنفی معلمان تاکید کرد: نمایندگان مردم تخمین زده اند که بین 300 تا 460 هزار نفر ممکن است با قانون کار و سایر شرایط مشکل داشته باشند و از طبقه بندی خارج بمانند که با ماده 4 قانون طبقه بندی مغایرت دارد. البته این معاونت قول داد در اصلاحیه کمیته اجرایی این مشکل حل شود.

کاستی های مهم طرح ارزشیابی معلمان
جعفری با استناد به شرط دیگری در آیین نامه مغایر با بخشی از قانون، تصریح کرد: قانون رتبه بندی به صراحت اعلام کرده است که زمان اعمال رتبه 31 شهریور 1400 خواهد بود، یعنی اگر معلمی در آن تاریخ و پس از آن بازنشسته شود. مشمول رتبه بندی می شود و از مزایای آن برخوردار می شود، اما در آیین نامه آمده است: «کسانی که بازنشستگی در اختیار وزارتخانه است باید دو سال پس از اعمال رتبه باشند.» یعنی در تاریخ 31 شهریور 1402 خدمت می کنند. .، به طوری که رتبه بندی به آنها اختصاص داده شود این برخلاف نص قانون است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش دیگری از این آیین نامه، معلمان تازه استخدام شده که در آموزش و پرورش استخدام می شوند باید دو سال ارزشیابی داشته باشند تا در فرآیند ارزشیابی رتبه بندی قرار گیرند. به عبارت دیگر گروهی از کاربران جدید تا دو سال رتبه بندی نمی شوند که این خلاف ماده 4 قانون رتبه بندی است.

جعفری با اشاره به برخی مغایرت های دیگر در آیین نامه دولت خاطرنشان کرد: در ماده 5 آیین نامه آمده است: «در صورتی که معلمی در فرآیند ارزشیابی شرکت کند و حداقل امتیاز را کسب نکند، به او رتبه تعلق نمی گیرد، بلکه رتبه اول به او تعلق می گیرد. به طور موقت به شخص بدون رتبه می دهند.» یعنی یک سال به یک نفر مبلغی می دهند بدون اینکه به او رتبه بدهند، این خلاف ماده 4 قانون رتبه بندی است، این یک سال اصلا معلوم نیست از کی شروع می شود. این موضوع نگرانی دیگری را برانگیخته است که تعدادی از معلمان با این ترفند کم ارزش شوند.

این فعال صنفی معلمان تصریح کرد: بخشی دیگر می گوید: «برای تغییر وضعیت معلمان، یعنی. این یک الزام عجیب برای رتبه بندی برای موثر بودن فرآیند استخدام است.

وی افزود: همچنین گفته شد «برای طبقه بندی ماده 65 قانون مدیریت خدمات کشوری باید اسامی و تعداد پست هایی که برای همه دستگاه های موضوع این قانون تعریف شده است تغییر کند». یعنی به خاطر رتبه می خواهند کل ماده 65 را عوض کنند که عجیب است.

جعفری با اشاره به اینکه یکی از محدودیت های آیین نامه مصوب دولت افزایش حداقل امتیاز لازم برای کسب هر رتبه بود، گفت: امتیازها به حدی افزایش یافته که با توجه به ارکانی که تعیین شده است، در با تمرین می توان گفت که معلمان نمی توانند رتبه 4 و 5 را کسب کنند. آنها ناامید هستند. حتی در صورت جمع آوری امتیازات لازم باید برای دریافت این ارزیابی به کمیسیون های مرکزی حسابرسی در وزارتخانه مراجعه کنند که تقریبا غیرممکن است.

و افزود: در جایی دیگر آمده است که «از ارزیاب های حرفه ای که خارج از وزارت آموزش و پرورش هستند برای ارزیابی معلمان استفاده شود». معلمان این شرایط را توهین به خود می دانند. چرا در بین بیش از یک میلیون معلمی که سایر اساتید دانشگاه می خواهند به آنها امتیاز دهند، نمی توانیم ارزیاب های خبره پیدا کنیم؟ معلوم نیست افرادی که قرار است معلمان را ارزیابی کنند از نظر معلمی صلاحیت لازم را دارند یا خیر. ضمن اینکه ارزشیابی حرفه ای خارج از وزارت آموزش و پرورش قطعا باعث می شود بودجه اندکی که برای سنجش در نظر گرفته اند در جاهای مختلف هزینه شود و معلمان به حق نگران این موضوع هستند.

جعفری بیان گفت در جایی از آیین نامه می گوید برای سامانه هایی که قرار است مدارک بارگذاری شود سازمان اداری و سازمان استخدامی هم باید نظارت داشته باشد اگر اراده خودش را نداشته باشد درست نیست.

وی بیان کرد: قانون درجه بندی با تمام ضعف ها و تلخی هایی که این بار برای معلمان داشته و هنوز اجرایی نشده، تنها یک نکته مثبت در ماده 6 دارد و آن عبارت «حداقل افزایش» قبل از درصدها است. یعنی قانونگذار محدودیتی برای افزایش حقوق معلمان پس از کسب رتبه تعیین نکرده است. مثلاً در رتبه اول یا تربیت معلم گفته می شود که حداقل برای سه عنصر حق الکار، حق کار و اضافه کار می توان افزایش حقوق در نظر گرفت یا اگر معلم به رتبه 3 رسید یعنی. دستیار، حداقل 65 درصد از سه عنصر را می توان در نظر گرفت. بنابراین مشخص نبود که این نکته مثبتی بوده یا خیر، اما متاسفانه تنها نکته مثبت این قانون از آیین نامه حذف و به آن اشاره نشده است.

این فعال صنفی معلمان در نهایت تاکید کرد: این مغایرت با متن قانون به معنای تصویب قانون جدید بر خلاف متن مصوبه مجلس از سوی دولت است. کمیته آموزش و پرورش شورای اسلامی ۱۵ ایراد به آیین نامه ۲۵ نفره را پذیرفته است. به هر حال امیدواریم یک مصوبه مورد قبول معلم و منطبق با قانون برای استفاده حداکثری از قانون سنجش به وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ ابلاغ و اجرا شود.

دیدگاهتان را بنویسید