معبد بی بی حکیمه; معروف ترین مرکز گردشگری کهگیلویه و بویراحمد + عکس

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح زاگرس; حضرت بی بی حکیمه سلام الله علیها از زنان بزرگ شیعه است. بویراحمد به وجود مقدسش متبرک است و از این خورشید تابان نور گرفته است.

امامزاده ای پرآوازه نه تنها در گچساران و کهگیلویه و بویراحمد و سایر استان ها، بلکه در ایران و مناطق شیعه نشین خلیج فارس که همه ساله خیل عظیمی از مشتاقان، نمازگزاران و شفا دهندگان از سراسر جهان در آن حضور می یابند. ایران، عراق، کویت، بحرین، امارات، قطر، لبنان، عربستان و سوریه و حقیقت جویان و عاشقان فرزندان ائمه به عبادت او می شتابند و از سرچشمه نور و تابش حرمش فیض می کنند. دوستت دارم.

پدرش حضرت باب الحوائج امام موسی بن جعفر علیه السلام و مادرش به نقل از ام احمد از زاهدان و زنان بزرگوار زمان خود بودند. رضا س.ا. بی بی حکیمه (س) یکی از زیارتگاه های معروف جنوب کشور است که در ۸۰ کیلومتری جنوب گچساران در ضلع شرقی روستای بی بی حکیمه این شهرستان حد فاصل بندر گناوه و مرکز گچساران (دوگنبدان) قرار دارد. در میان تنگه بزرگ.و طولانی است.


8b735ef5 b910 4be2 abf3 04e8c3ffee36 خبر خاکستری

این امامزاده در فضایی تقریباً مدور قرار دارد که در اصل فضایی باز و طبیعی در اعماق کوهی صعب العبور و منحصر به فرد ایجاد شده است به طوری که سقف آن تقریباً سنگی و دیوارهای آن با سیمان اندود شده است. بی بی حکیمه (س) دقیقاً در مرکز و وسط دایره نیست و به سمت شمال رفته است.

ارتفاع بقعه بی بی حکیمه (علیه السلام) از کف تا سقف بیش از 10 متر و مساحت حرم بیش از 420 متر مربع و از کف معبد تا کف بنای اصلی منتهی می شود. تا در ورودی حرم 12 پله وجود دارد که منتهی به ورودی دو مکان برای مردان و زنان است در نزدیکی قبر بی بی حکیمه (سلام الله علیها) در کوچکی به نام «بابا المراد» وجود دارد که طبق روایات مختلف، ورودی غاری است که بی بی حکیمه (س) با کنیز خود در آن پنهان شده و از دید دشمنان پنهان می شود.


0048fccc 7edf 4fd5 8cb5 6760be714e41 خبر خاکستری

آستان مقدس حضرت بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) همچون مرواریدی در دل کوه‌های زاگرس جنوبی و نزدیک خلیج نیلگون فارس است. مردم کهگیلویه و بویراحمد به داشتن بیش از 300 امامزاده به امامت بی بی حکیمه خاتون دختر بلافصل امام موسی کاظم (ع) و خواهر امام رضا (ع) افتخار می کنند. ) به عنوان یکی از معروف ترین زیارتگاه های جنوب کشور واقع شده است.

سالانه بیش از یک میلیون نفر از سراسر کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس به محبت اهل بیت (ع) و ناهمواری ها به بارگاه بی بی حکیمه (س) خواهر شاهچراغ (س) مشرف می شوند. جاده آرامستان بی بی حکیمه از میان تپه های اقماری بلند گچساران می گذرد تا جرعه ای از این منبع پرطراوت معرفت و حقیقت بنوشد.


87eeedc6 8c32 4684 9a65 2c3c5d62745e خبر خاکستری

در زمان حکومت بنی عباس که ظلم سادات زیاد شد، گروه های اهل بیت علیهم السلام چندین دوره متوالی عراق را ترک کردند و به ایران رسیدند. یکی از این گروه ها کاروانی به رهبری احمد بن موسی (علیه السلام) (شاهچراگ) بود. آنها به قصد خراسان وارد خوزستان شدند، اما در میانه راه لشکر مامون به این کاروان حمله کردند و هر یک از این کاروان ها به یک سمت رفتند.

حضرت بی بی حکیمه (علیها السلام) پس از شهادت غلامش به همراه کنیز خود در تنگه این منطقه مخفی شدند و در غاری مخفی شدند و بر اثر بیماری در آنجا از دنیا رفتند و در اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم این امامزاده توسط ابومحمد حسن ساخته شد. ، حاکم ارجان بود و این کار در زمان های مختلف ادامه داشت.

در دوره صفویه این بقعه متبرکه به دستور شاه عباس و در سال 1099 توسط حسنعلی خان زنگنه مرمت شد و سپس عطاءولا باک تعمیر و مرمت شد و سرانجام به دستور امیر سلطان اویس والی بهبهان مرمت شد. در سال 1366 تحت اداره اوقاف کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت و از آن زمان تاکنون خدمات دولتی ارائه شده است.


0da35495 5fa7 45bf bec5 cdf1fa36aacc خبر خاکستری

فاز دوم ساخت حرم در سال 1371 در زیر بنای 12750 متر مربع انجام شد و در سال 1372 فاز سوم ادامه یافت و گنبدی به ارتفاع 30 متر ساخته شد که نیمی از آن در داخل کوه قرار دارد.

اگرچه چند سال پیش کنگره ملی دختر امام موسی بن جعفر (ع) با هدف ارائه ابعاد مختلف شخصیت و زندگی این بانوی بزرگوار برگزار شد، اما آشنایی با بی بی حکیمه (ع) نیازمند تلاش بیشتر مسئولان کشوری و حل آن است. از مشکلات حرمش امامزاده.

این بقعه متبرکه در 700 متری جنوب غربی روستای همنام «بی بی حکیمه» در شهرستان گچساران، بین بندر گناوه و گکساران در دامنه کوه زرد و در میان تنگه بزرگ و طولانی در 80 کیلومتری جنوب شرقی قرار دارد. واقع شده.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید