معبد هندوها، یادگار «گوران» در دل خلیج فارس


ساعت: 11:38
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1840544

معبد هندوها یکی از بناهای تاریخی بندرعباس است که به عنوان نگینی زیبا در مرکز شهر و در امتداد خلیج فارس قرار گرفته و نشان از پیوند دیرینه ایرانیان به ویژه این منطقه از جنوب با هندی ها دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز; هرمزگان واقع در جنوبی ترین نقطه کشور عزیزمان؛ این شهر دارای تاریخ و فرهنگ دیرینه ای است که به گواه آثار تاریخی به جا مانده در اقصی نقاط استان است.

همجواری هرمزگان با دو دریای بزرگ خلیج فارس و عمان از دیرباز برای این استان مهم و راهبردی بوده و بقایای آن نشان از فراز و نشیب، قدمت و رونق تمدن در این منطقه دارد.

بندرعباس نیز به عنوان مرکز هرمزگان دارای آثار تاریخی و باستانی است که حکایت از زندگی در دوران باستان در این منطقه از خلیج فارس دارد.

681fb111 a7bd 4cd5 b515 b93bd4acd39f خبر خاکستری

معبد هندوها یکی از بناهای تاریخی بندرعباس است که به عنوان نگینی زیبا در مرکز شهر قرار گرفته و نشان از پیوند دیرینه ایرانیان به ویژه در این منطقه از جنوب با هندی ها دارد.

در گذشته هندی‌های زیادی برای تجارت به هرمزگان سفر می‌کردند و حتی قبل از انقلاب نیز پزشکان هندی زیادی در این استان حضور داشتند و برای فعالیت‌های مذهبی خود معبد هندوها را در مرکز شهر ساختند.

فرهنگ هندی را می توان در لباس های رنگارنگ و غذاهای تند مردم هرمزگان یافت و این نشان از فراوانی هندی ها و تلفیق فرهنگ آنها با مردم هرمزگان در گذشته دارد.

معبد هندوها در سال 1310 در زمان محمد حسن خان سعدالملک با استفاده از سبک معماری ایرانی و هندی و با خاک، گچ ضخیم و گچ لویی، ملات گل و ملات ساخته شده است.

903c4759 ab63 4c3d b972 858cceaad177 خبر خاکستری

کنده کاری ها و تالاب های اطراف گنبد معبد هندوها چشم هر بیننده ای را محو می کند و ساخت چنین گنبدی نه تنها در هرمزگان و خلیج فارس وجود ندارد، بلکه در سراسر کشور یافت نمی شود.

گنبد این معبد با لایه های ذوزنقه ای و ۷۲ برج کوچک با تاج گل نیلوفر یا نیلوفر آبی تزئین شده است که جلوه ای از عظمت و شکوه است.

7cca0af9 cbea 448b 97d1 95b09d3dc775 خبر خاکستری

حجاری های خاص و زیبایی در اتاق های معبد هندوها به چشم می خورد که یکی از آنها نقاشی کریشنا، فلوت نواز هندی هاست. اگرچه با گذشت زمان ماکت های موجود در این بنا را پاک کرده است، اما همچنان تقسیم بندی خاصی در این بنا وجود دارد.

اهالی بندرعباس به هندی های ساکن شهر ساحلی بندرعباس «آپ» می گفتند و معبد به گویش بندر «بت» بود.

5e4a6dcd b862 42c0 bd70 faca51f6a3d4 خبر خاکستری

این بنای تاریخی در سال 1377 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و مجسمه ها، ظروف، ظروف و نقاشی های موجود در آن در معرض دید گردشگران قرار گرفته است.

در محوطه معبد هندوها و به منظور حمایت از تولیدکنندگان بومی و محلی این منطقه از جنوب غرفه هایی برای فروش پوشاک بندری، تزئینی و صدفی، صنایع دستی و زیبا دایر است. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید