معتادان متجهر مصیبت باری اندوهبار/ ۱۷۰۰ معتاد در حال درمان


ساعت: 10:27
تاریخ انتشار: 06/01/1401
کد خبر: 1891930

آسیب های اجتماعی بزرگترین چالش کلانشهر زاهدان؛

در دهه های اخیر معتادان متجاهر به عنوان مجرم شناخته شده اند، اما به مرور زمان اعلام شده است که معتادان بیمار هستند و نیاز به کمک و درمان دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهمترین معضلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی است که عوارض آن تهدیدی جدی برای جامعه بشری است.

فرد آزاد اندیش کسی است که کاری را آشکارا انجام می دهد و معتاد آزاد اندیش معتادی است که آشکارا مواد مخدر مصرف می کند، این دسته از معتادان حاضرند با وجود درمان لازم و حتی حمایت خانواده و دولت، اعتیاد خود را ترک کنند. آنها نیستند.

معتادان متجاهر در دهه های گذشته به عنوان مجرم شناخته می شدند و با این افراد طبق قانون رفتار می شد، اما با گذشت زمان و افزایش اطلاعات پزشکی و درمانی در این زمینه، اعلام شد که معتادان به مواد مخدر بیمار هستند و نیاز به کمک دارند. رفتار.

وجود این افراد بر هویت شهری و فرآیند زیستی شهری تأثیر می گذارد و زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که موضوع به امنیت مربوط شود.

حضور معتادان متجاهر یکی از عوامل مهم و جدی مخل امنیت در شهر است و واقعیت این است که اعتیاد به مواد مخدر شکل بسیار پیچیده ای از اعتیاد و مشکلات مربوط به آن است و کار در این زمینه نیازمند تلاش موثرتری است.

تعداد معتادان در پارک های کلانشهر زاهدان گلایه مردم این شهر را برانگیخته و نیازمند پیگیری جدی متولیان مربوطه هستند.

سخنان شهروندان زاهدانی نشانه این است که حضور معتادان متجاهر و مصرف مواد مخدر در اماکن عمومی و پارک های سطح شهر مردم را نگران کرده است و بی توجهی به این وضعیت زیبای این شهر فرهنگی چنین نیست.

در همین رابطه یکی از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: معتادان متجاهر ساعت ها بدون ترس و وحشت سپری می کنند، چند نفر در پارک ها تجمع کرده و اقدام به مصرف مواد مخدر می کنند، مسئولان مربوطه باید برای ساماندهی این افراد اقدام جدی انجام دهند.

یکی دیگر از شهروندان به خبرنگار ما گفت: حضور این معتادان در شهر فقط یک الگوی بسیار بد برای جوانان ماست.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد معتادان در مقابل مدارس، در گوشه و کنار خیابان، جلوی چشم مردم مواد می کشند که در همان جا رها می شود و باعث آلودگی محیط زیست و ترس در کودکان می شود.

1300 معتاد در سال گذشته تحت درمان قرار گرفتند

طاهره میرشکار رئیس اداره بهزیستی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: با توجه به دستور قضایی معتادان کارتن خواب پس از اقدامات اولیه در خصوص غربالگری این افراد برای مراجعه به مراکز ترک اعتیاد اجباری دستگیری انجام می شود. مانند تله سیاه و غیره. مراکز به زاهدان اعزام می شوند.

وی افزود: اقدامات اولیه برای بایگانی مدارک پزشکی این افراد و خدماتی که قرار است ارائه شود، این افراد برای مدت طولانی در مراکز ماده 16 درمان خواهند شد.

میرشکار تصریح کرد: معتادان با مشکلات عدیده ای مواجه هستند و برای رفع نیاز این افراد در روند بهبودی نیازمند خدمات فردی و حمایتی گسترده ای هستند که باید توسط مراجع و سازمان های مختلف ارائه شود.

رئیس اداره مراقبت های اجتماعی زاهدان با اشاره به اینکه دستگاه هایی وجود دارد که به درمان معتادان متجاهر کمک می کنند، گفت: جمع آوری و غربالگری توسط تیمی از سازمان اجتماعی و مرکز بهداشت و همچنین شهرداری بر عهده شهرداری است. ثبت احوال و افراد متاهل و دارای هویت تحت پوشش کمیته امداد قرار می گیرند.

وی افزود: سازمان فنی و حرفه ای و اداره کار در بهبود و درمان معتادان متجاهر نقش دارند.

میرشکار تصریح کرد: برای توانمندسازی و مراقبت از این افراد پس از خروج از چرخه درمان باید اقداماتی در زمینه اشتغال و کسب مهارت انجام شود.

وی ادامه داد: در صورت کسب مهارت این افراد پس از بهبودی و یک دوره درمانی می توانند برای وام های خوداشتغالی و ارائه به کارفرمایان مفید باشند.

میرشکار تصریح کرد: سازمان بهزیستی برای معتادان متجاهر دوره و کلاس های روانشناسی برگزار می کند و واحد حمایتی مراکز ماده 16 نیز برای جذب معتادان متجاهر با خانواده ها ارتباط برقرار می کند.

وی گفت: سال گذشته یک هزار و 300 نفر از این معتادان متجاهر تحت درمان قرار گرفتند و امسال نیز 400 نفر در مراکز ماده 16 اجباری تحت درمان هستند.

افزایش ظرفیت اردوهای ماده 16 در استان

میرشکار با اشاره به افزایش ظرفیت در استان ادامه داد: افزایش ظرفیت کمپ های ماده 16 به 780 نفر رسیده است و در دو سال گذشته 150 نفر ظرفیت را افزایش داده ایم.


این مسئول تصریح کرد: تجمع این افراد با کمک شهرداری و نیروی انتظامی انجام می شود. از ابتدای امسال تاکنون 400 نفر در مراکز ماده 16 تحت درمان قرار گرفته اند که این افراد باید مهارت های فنی و حرفه ای را کسب کنند و وارد جامعه شده و کار پیدا کنند تا بتوانیم پس از خروج این افراد در راستای خدمات رسانی اقداماتی انجام دهیم. .


وی افزود: در زاهدان 4 مرکز ماده 16 ویژه آقایان و 2 مرکز ویژه بانوان وجود دارد که در راستای ایجاد مرکز ماده 16 ویژه بانوان اقداماتی از سوی ستاد شورای مواد مخدر انجام شده است.


میرشکار در پایان گفت: همچنین تمامی اقدامات فوق با نظارت و هماهنگی هیئت مبارزه با مواد مخدر در حال انجام است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید