معترضان درباره ظرفیت رشته های آزمون دستیاری چه می گویند؟

11 هزار و 847 نفر برای چهل و نهمین آزمون پیراپزشکی که 22 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد، حاضر شدند. این دوره نیز مانند دوره آزمون دستیاری 48 دارای عوارض زیادی است. از جمله اینکه متقاضیانی که در حال حاضر انتخاب رشته می کنند، نگرانی های خود را در تماس با ایسنا اعلام کردند.

در مجموع این داوطلبان بر این باورند که وزارت بهداشت ابتدا نسبت به سال گذشته ظرفیت را کاهش داد و پس از شکایت داوطلبان به کمیسیون اصل 90 مجلس، مجدداً وزارت بهداشت با انتشار بروشور جدید اعلام کرد که ظرفیت ها بوده است. مانند سال گذشته، اما این افزایش ظرفیت فقط در مناطق خاصی است. این است که متقاضیان بسیار کمی دارند و هر ساله تعداد زیادی از صندلی هایشان خالی می ماند.

البته مقایسه کل جدول ظرفیت قبولی دستیاری سال 48 و 49 با یکدیگر نیز تغییرات چشمگیری را در حوزه های مختلف نشان می دهد.

یکی از داوطلبان شرکت در آزمون دستیاری پزشکی می گوید: ظرفیت رشته های پرطرفدار رادیولوژی، چشم و پوست کاهش یافته و ظرفیت رشته هایی که همیشه خالی می مانند مانند فوریت های پزشکی، داخلی و … “اطفال” افزایش یافته است.. این رشته ها هر سال کمتر طرفدار دارند اما هنوز ظرفیتشان در حال افزایش است.من برای پذیرش در رشته های رادیولوژی، چشم و پوست بسیار مطالعه کردم تا بتوانم در شهرم پذیرش بگیرم اما الان با کاهش ظرفیت باید در رشته ای بخوانم که دوست ندارم، حتی ممکن است بازنشسته شوم و زحماتم به هدر برود.

به گزارش ایسنا، بررسی ها نشان می دهد که بر اساس دفترچه انتخاب رشته چهل و هشتمین دوره آزمون دستیاری پزشکی، ظرفیت پذیرش رشته های مختلف در این دوره 4 هزار و 318 نفر است. در این مدت ظرفیت پذیرش دوره کودک 464 نفر بوده که امسال این تعداد به 498 نفر افزایش یافته است. البته رشته فوریت های پزشکی برای امسال با کاهش ظرفیت 21 نفری مواجه بود اما سایر رشته ها مانند داخلی و بیهوشی که به گفته برخی داوطلبان از حوزه های کم تقاضا هستند به ترتیب 34 و 26 نفر افزایش داشتند.

بررسی دفترچه آزمون پیراپزشکی نشان می دهد از سال گذشته ظرفیت رشته تخصصی بیماری های پوستی که متقاضیان زیادی دارد 9 نفر کاهش یافته است. با 41 نفر ظرفیت رادیولوژی که یکی از رشته های پرطرفدار بین دستیاران داوطلب است کاهش یافته است.

یکی دیگر از داوطلبان چهل و نهمین دوره آزمون دستیاری پزشکی با اشاره به کاهش ظرفیت به ویژه در سهمیه آزاد می گوید: امسال وزارت بهداشت در دفترچه ای که منتشر کرده، ظرفیت رشته های پرطرفدار مانند رادیولوژی و پوست را کاهش داده است. از طریق کمیسیون ماده 90 اقداماتی انجام دادیم و خواستار برگشت ظرفیت های قبلی شدیم و وزارت بهداشت دفترچه جدیدی صادر کرد. بروشور جدید ظرفیت حوزه هایی مانند بیماری های عفونی، داخلی و بیهوشی را افزایش داد که تقاضای زیادی نداشت. حتی خود وزارتخانه هم می داند که با ظرفیت فعلی این رشته ها، احتمال خالی ماندن آنها زیاد است. مجددا با آقایان شجاعی، پژمانفر، نادری و خزریان، نمایندگان مجلس، مخبر معاون اول رئیس جمهور و خانم دکتر خزعلی مکاتبه کردیم و این افراد قول پیگیری این موضوع را دادند. با برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مکاتبه کردیم و در جریان این مشکل قرار گرفتند.

این پزشک ادامه داد: سهمیه بومی سازی به ورودی اضافه شد اما توضیحی در این باره داده نشد. آقای دکتر شجاعی در یک مصاحبه تلویزیونی گفتند که سازوکار مشخصی برای این نوع پذیرش وجود ندارد و زمینه شکل گیری رانت را فراهم می کند. وزارتخانه موظف است این سهمیه را در دفتر ثبت کند اما این اتفاق نیفتاد. نمی دانیم برای این سهمیه شانسی داریم یا باید تا بعد صبر کنیم تا از طریق تکمیل ظرفیت این سهمیه را بگیریم.

یکی دیگر از داوطلبان آزمون دستیاری پزشکی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه امسال وزارت بهداشت به جای ضرایب، معدل پیش کارورزی، معدل و اولویت را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: آزمون پیش کارورزی به صورت سالانه و گاهی در یک دوره برگزار می شود. فرم قطبی برخی از دانش آموزان به دلیل شیوع کووید-19 در این آزمون شرکت نکردند و این راه را برای بی نظمی باز می کند. سوالات این آزمون یکسان نبود. اثر معدل نیز منصفانه نیست زیرا در آن زمان نمی دانستیم که نمره درسی مانند انگل شناسی باید در آزمون دستیاری موثر باشد! از طرفی رتبه هر دانشگاه با دانشگاه دیگر متفاوت است. این قوانین در سال جاری تصویب شد.

وی ادامه داد: رشته های رادیولوژی، پوست و روانپزشکی با کاهش ظرفیت مواجه است در حالی که هیچ گاه در این رشته ها کمبود نیروی داوطلب وجود نداشته است. از طرفی ممکن است وزارت بهداشت اعلام کند امسال زیرساخت وجود ندارد و برای رشته ای مثل روانپزشکی نیاز به زیرساخت خاصی نداریم.

این دکتر می گوید: از ابتدا می خواستم در ایران بمانم و به مردم خدمت کنم، اما اکنون وضعیت آزمون تخصص که مهمترین امتحان در دوره آموزشی ماست، شرایطی را به وجود آورد که مرا به فکر مهاجرت انداخت! مسئولان توجه داشته باشند که کاندیداها عمر خود را وقف عبور از حوزه های مورد علاقه خود کرده اند و حتی برخی دفاتر خود را تعطیل کرده اند.

یکی دیگر از پزشکان داوطلب در آزمون دستیاری چهل و نهم نیز به ایسنا گفت: پیگیری های ما نشان می دهد که وزارت بهداشت مدعی است برخی رشته های پرطرفدار مانند پوست و رادیولوژی متقاضی ندارند اما مشخصا این موضوع صحت ندارد.

وی ادامه داد: شرایط گزینش بومی مشخص نیست و این امکان وجود دارد که مناطقی که متقاضی کمی دارند در مرحله تکمیل ظرفیت تحت عنوان «گزینش بومی» اقدام به جذب دانشجو کنند.

به گزارش ایسنا، داوطلبان آزمون دستیاری به طرق مختلف سعی کردند پاسخ چند سوال از جمله علت تغییر ظرفیت و مکانیزم بومی سازی را از زبان مسئولان وزارت بهداشت بشنوند. به نظر می‌رسد در شرایطی که با موج مهاجرت پزشکان مواجه هستیم، شفاف‌سازی، همدلی و تلاش برای متقاعد کردن جوانانی که سال‌ها برای رسیدن به حرفه‌گرایی و خدمت به مردم کشورشان تلاش می‌کنند، رویکرد مناسب‌تری است.

دیدگاهتان را بنویسید