معیشت مردم به بن بست رسیده است

معیشت مردم به بن بست رسیده است

تورم کل در پایان ژانویه امسال به حدود 51 درصد رسید. این عدد توسط مرکز آمار ایران با رصد هزینه های ۱۲ گروه کالا و خدمات مختلف محاسبه شده و نشان می دهد خانواده های ایرانی به طور متوسط ​​نزدیک به ۵۰ درصد بیشتر از دی ماه سال ۱۴۰۰ هزینه کرده اند که در بین این ۱۲ گروه، بیشترین تورم را شاهد هستیم. در گروه هتل ها و رستوران ها و مرکز آمار می گوید افزایش هزینه ها در این بخش بیشتر از مواد غذایی است. از سوی دیگر کمترین تورم نقطه ای در گروه ارتباطات مشاهده می شود.

تورم مواد غذایی و آشامیدنی در سال گذشته تقریباً 70 درصد بوده است. مرکز آمار با رصد قیمت نان و حبوبات، گوشت قرمز، لبنیات، میوه و … از دی ماه 1400 تا پایان دی ماه امسال به این رقم رسید، این در حالی است که بیشترین افزایش قیمت در گروه روغن ها و چربی ها مشاهده شد. ما بودیم البته حدود 248 درصد بیشتر این مشکل مربوط به تاریخچه دور جدید طرح هدفمندی یارانه ها در اردیبهشت 1401 است. از سوی دیگر این آمار نشان می دهد که کمترین تورم کلی در بین اقلام خوراکی مربوط به چای، قهوه و … است. کاکائو، نوشابه و آب میوه، با رشد متوسط ​​قیمت این کالاها در سال گذشته نزدیک به 32 درصد، نزدیک به 20 درصد از تورم تورم سرفصل یا نقطه به نقطه در پایان آذرماه کمتر بود.

تورم مواد غذایی در سال گذشته حدود 70 درصد بوده است و این رقم برای هزینه های بهداشت و درمان 54 درصد برآورد شده است، به این معنی که افزایش هزینه های غذا و مراقبت های بهداشتی بیشتر از تورم عمومی است.

پروتئین 17 درصد گرانتر از سایر محصولات می شود

قیمت گوشت قرمز و سفید بین ژانویه سال گذشته تا پایان آذرماه امسال حدود 67 درصد افزایش یافت و اگر در هفته های اخیر از بازار بازدید کرده باشید، احتمالا از روند افزایشی قیمت آگاه بوده اید. از گوشت قرمز احتمالاً به همین دلیل است که در روزهای آغازین بهمن امسال، سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تصمیم گرفت گوشت قرمز منجمد را با قیمت مصوب به فروشگاه های زنجیره ای، غرفه های میادین میوه و تره بار و … عرضه کند.

بیشترین تورم عمومی در بین انواع کالاها و خدمات که بر اساس رهنمودهای مرکز آمار شامل 12 گروه است، در گروه صنعت هتل و رستوران مشاهده می شود. حدود 78.5 درصد این بدان معناست که افزایش مخارج هتل‌ها و رستوران‌ها بین ژانویه سال گذشته تا پایان ژانویه سال جاری بیش از هزینه غذا بوده و این رقم 27 درصد بیشتر از تورم کل برآورد شده است. در سوی دیگر ماجرا باید به گروه ارتباطات اشاره کرد چرا که مرکز آمار می گوید در پایان آذرماه امسال قیمت تعرفه مکالمه، بسته های اینترنت و … است. نسبت به سال گذشته به طور متوسط ​​12.8 درصد افزایش داشته است. پس از گروه ارتباطات، هزینه های تفریحی و فرهنگی کمترین تورم را در سال گذشته داشته که مرکز آمار افزایش قیمت در این گروه را زیر 32 درصد برآورد کرده است. بر اساس آخرین آمار مرکز آمار تورم، هزینه‌های تفریحی و آموزشی، مبلمان و لوازم خانگی تقریباً در همین محدوده بوده و خریداران دخانیات در دی‌ماه امسال به‌طور میانگین ۳۳.۵ درصد بیشتر از دی‌ماه سال گذشته هزینه کرده‌اند.

هزینه های بهداشت و درمان یا هزینه کالاهای اساسی و مواد غذایی بر عهده هیچکس نیست، بنابراین کمیسیون دستمزد باید سبد غذایی خانوار را بر اساس مواد مصرفی و محصولات پروتئینی که فرد می تواند با آن زندگی کند، تعیین کند.

رشد 46 درصدی قیمت مسکن در تهران

تورم مسکن در سال گذشته حدود 37 درصد بود. این امر توسط مرکز آمار با بررسی روند قیمت مسکن در تمامی مناطق شهری و روستایی محاسبه شده است که البته به جز بازار مسکن در تهران، آمار رسمی از توسعه این بخش در سایر شهرها و روستاها وجود ندارد. همین آمارهای رسمی نشان می دهد در شهری مانند تهران به عنوان پایتخت، در سال گذشته حدود 46 درصد به میانگین قیمت مسکن اضافه شده است. ناگفته نماند که رقم 37 درصدی گزارش شده از سوی مرکز آمار به عنوان تورم نقطه‌ای مسکن در پایان دی‌ماه شامل قیمت مسکن، هزینه اجاره، هزینه نگهداری مسکن و قبوض آب و برق، آب و برق و 39.5 درصد به عنوان تورم نقطه‌ای مسکن است. .

در این مدت تورم پوشاک حدود 45 درصد بوده و این رقم برای هزینه های بهداشتی و درمانی 54 درصد برآورد شده است، به این معنی که افزایش هزینه های بهداشتی و درمانی در مقابل هزینه پوشاک، مسکن، لوازم خانگی و حمل و نقل است. بالاتر از تورم عمومی یا تورم نقطه ای.

بررسی سبد معیشت کارگران در تعیین دستمزد 1402

حرکت تورم بالای 50 درصد باعث شده است که یک کارشناس کارگری پیشنهاد دهد که علاوه بر گروه های کارگری، کارفرمایان و دولت، یک تیم کارشناسی متشکل از اقتصاددانان و نخبگان دانشگاهی در کمیسیون دستمزد شورای عالی کار تشکیل شود. دستمزد سال 1402 با نگاه علمی تر و متناسب با شرایط اقتصادی در نظر گرفته شود.

حمید نجف در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه افزایش دستمزد و حقوق منجر به افزایش تورم نمی شود، اظهار کرد: در بحث دستمزد و حقوق معمولا تحلیل بر این است که بهتر است دستمزدها را کنترل کنیم تا قیمت ها و قیمت ها کنترل شود. تورم . . این سیاست در سال‌های گذشته توسط دولت‌ها دنبال شد و به شکست انجامید، بنابراین فکر می‌کنم اگر حداقل یا حداکثر دستمزد را 10 یا 20 درصد افزایش دهیم، تغییر قابل‌توجهی در تورم ایجاد نمی‌شود زیرا هر سال تورم داریم و هرگز تورم ندارد. برطرف می شود و آن مشکل بیشتر بر طبقات ضعیف تأثیر می گذارد و بر حداقل ساز تأثیر می گذارد.

وی ادامه داد: امسال سال خوبی برای جامعه حداقلی و بازنشستگان نبوده است. تنها کاری که می‌توانیم برای بهبود وضعیت معیشتی آن‌ها انجام دهیم، اتخاذ تصمیماتی در شورای عالی کار است که بر حقوق کارگران و مستمری بازنشستگان تأثیر بگذارد، زیرا تصویب میزان دستمزد در شورای عالی کار تعیین‌کننده است. نه تنها در حقوق جامعه کارگری، بلکه در میزان حقوق بازنشستگان نیز.

این کارشناس کارگری 1402 جلسه مزد را بسیار مهم دانست و گفت: شورای عالی کار امسال وظیفه مهمی بر عهده دارد و باید براساس سبد معیشتی و مصرفی یک خانواده 4 نفره درباره دستمزد تصمیم گیری کند. متأسفانه در برخی سال ها اقلامی از سبد معیشت حذف می شد یا کالاهایی با رشد تورم کمتر وارد سبد می شدند، بنابراین امسال باید عادلانه سبد معیشت را انتخاب کنیم تا محاسبه تورم سبد معیشت بیشتر شود – واقع بین.

نجف اضافه کرد: در حال حاضر هزینه های بهداشت و درمان و یا هزینه کالاهای اساسی و مواد غذایی بر عهده هیچکس نیست، بنابراین کمیسیون دستمزد باید سبد غذایی خانوار را بر اساس محصولات مصرفی و پروتئینی تهیه کند که فرد بتواند با خود تهیه کند. کالری و ادامه زندگی با

وی با اشاره به آغاز به کار کمیسیون حقوق و دستمزد در هفته های آینده، پیشنهاد کرد تیم کارشناسی متشکل از نخبگان دانشگاهی و اقتصاددان به همراه گروه های کارگری، کارفرمایی و دولتی در جلسات شورای عالی کار حضور یابند. و یکی دو نفر از نمایندگان مجلس نیز در روند برگزاری این جلسات مشارکت داشته باشند و با تشکیل کمیته ای جامع و کارشناسی به بررسی ابعاد دستمزد با نگاه علمی تر کمک کنند.

به گفته این کارشناس کار، نگاه به مقوله حقوق و تعیین آن باید دانشگاهی و علمی باشد و بر اساس شرایط اقتصادی فعلی حقوق واقعی تری تعیین شود.

دیدگاهتان را بنویسید