مفسدان عظیم یزد زباله، زیر بی توجهی شهروندان! دست های آلوده شهروندان در پولشویی

ساعت: 15:46
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۳
کد خبر: 1792123

ساخت و ساز شهر متروکه یزد دو سال است که بلاتکلیف مانده و آسیب های اقتصادی و اجتماعی ناشی از فعالیت کیلویی! یزد را می خندانند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا، وجود مراکز خرید زباله یکی از معضلات شهر است که علاوه بر ایجاد چهره ای زشت در چهره شهر، مشکلات زیست محیطی و بهداشتی زیادی را نیز برای شهروندان در محیط شهری ایجاد می کند.

متأسفانه امروزه بسیاری از گاراژها، خانه‌های بزرگ و قدیمی و تعمیرگاه‌ها به محل دفن زباله، مراکز خرید و تفکیک تبدیل شده‌اند که عمدتاً توسط خارجی‌ها اداره می‌شوند و با وجود همه آلودگی‌های بصری، محیطی که در خیابان‌ها دارند و… ، خیابان های شهر جهانی یزد به چشم می خورد و گاه مکان هایی برای فروش اموال مسروقه، فروش مواد مخدر و تردد اتباع خارجی وجود دارد که مشکلات امنیتی نیز داشته و موجب نارضایتی شهروندان شده است.

bbce1090 3525 49a7 a6b1 978b7cb0df2f خبر خاکستری

*** فعالیت غیرقانونی اتباع خارجی در 400 مرکز خرید و فروش ضایعات

گفته می شود دست اتباع بیگانه در نزدیک به 400 مرکز فروش ضایعات در یزد غیرقانونی و بدون مجوز است که همواره یکی از معضلات شهر یزد بوده و خسارات زیادی به بار آورده است.

در 28 دی ماه 1377 عزیزی شهردار وقت یزد اعلام کرد که 150 هکتار از اراضی در مجاورت اداره کل مدیریت منابع طبیعی و حوضه آبریز کارخانه کمپوست بر اساس تبصره 5 ماده شناسایی شده است. 69 قانون. برای تنظیم مقررات مالی دولت بر اساس طرح UTM از طریق اراضی منابع طبیعی باید به شهرداری واگذار شود تا شهر باطله در یزد ایجاد شود اما پس از گذشت تقریباً دو سال از این مصوبه اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاد.

اگرچه اخیراً دستگاه های ذیربط تصمیم به راه اندازی مراکز خرید پسماند گرفته و برخی واحدهای غیرمجاز را در شهر یزد شناسایی و پلمب کرده اند، اما این موضوع نمی تواند معضل زباله در یزد را ریشه کن کند.

*** 30 سال مدیریت خارجی بازار پسماند یزد

304118e9 9828 4214 994c c7b65b2546e8 خبر خاکستری

بررسی های محل در یزدرسا نشان می دهد که حدود 90 درصد از مراکز خرید پسماند متعلق به اتباع خارجی است، اما طبق قانون امکان صدور مجوز برای اتباع خارجی وجود ندارد، بنابراین بیشتر مجوزها برای ایرانی ها صادر می شود و با آن مجوز کار می کنند. آنها درست می کنند.

خارجی ها حدود 30 سال است که به خرید و فروش ضایعات می پردازند و هیچکس از این بابت مشکلی نداشته و تقریباً بازار را در اختیار گرفته اند، اما نزدیک به پنج سال است که ایرانی ها متوجه سود خوب این کار شده اند و وارد آن شده اند.

فولادسازی فقط برای افرادی است که دارای کد هستند. ضایعات می خرند و با توجه به سابقه اتباع در این کار همه این کدها در دست شهروندان است و اگر ایرانی بخواهد زباله های خود را بفروشد باید در نهایت به اتباع خارجی بفروشد.

*** منحرفین بزرگ زباله یزد، زیر ویرانی بی پروا

رئیس کمیته خدمات و محیط زیست شورای شهر یزد درباره وضعیت شهر پسماند گفت: بویژه در مناطق کم برخوردار.

5b74054b 47ce 43c8 9726 9803dee4944d خبر خاکستری

وی افزود: این معضل قطعا آثار زیانباری بر گردشگری خواهد داشت اما متاسفانه هنوز تصمیم جدی و کارشناسی نشده است.

ابوترابی اذعان داشت: متاسفانه سرقت هایی که در حاشیه شهر صورت می گیرد ناشی از فعالیت این پسماندهاست که یکی از آسیب های پنهان این موضوع است و به همین دلیل بحث ساخت شهرک باطله کلید خورد. شورای پنجم.»

*** منابع طبیعی پشتوانه لازم برای ساخت شهر خالی را ندارند

وی با بیان اینکه شهر پسماند در زمینی به مساحت 150 هکتار در کنار شهر پسماند طراحی شده است، گفت: متاسفانه در دوره قبل این موضوع با مشکلات جزئی احاطه شده بود.

634b7f93 2d32 4194 aca6 b2599da7db6c خبر خاکستری


رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای شهر یزد گفت: 150 هکتار پسماند منابع طبیعی استان محسوب می شود اما در این زمینه همکاری نکردند و تنها با واگذاری 70 هکتار به بخش خصوصی موافقت کردند در حالی که شهردار. شورای شهر یزد برای او طراحی و بودجه در نظر گرفته شده است، زیرا مسئولیت پسماند شهری بر عهده سازمان است.

وی با بیان اینکه مقرر شد 50 هکتار از این زمین با حمایت استاندار محترم در اختیار شهرداری قرار گیرد، گفت: از برخی مداخلات تعجب می کنیم! شهر پسماند نیازمند تصمیم جدی و همه جانبه دستگاه های اجرایی، امنیتی و نظارتی است تا همه پسماندها به یک شهر زباله منطقی تبدیل شوند.

اگرچه دلایل برون شهری، ناامنی، جاده‌های خطرناک و عدم دسترسی به صنعت فولاد تاکنون بهانه‌ای برای پایان نیافتن شهر به زباله‌ها بوده است، اما بی‌تردید به همان اندازه که شهر باطله مشکلاتی دارد، بنابراین به اندازه مشکلاتی که امروز یزد با آن دست و پنجه نرم می کند قابل قبول نیست.
شکی نیست که هر جا خبر سرقت به گوش می رسد، یک سر آن به آواری می رسد که مانند سرطانی بدخیم در پیکر این شهر تاریخی ریشه دوانده است، در حالی که تعداد آتش سوزی های مرگبار این آوار که مردم را زنده زنده می سوزاند، باقی است.

مهمتر اینکه مسکن ها دوای درد این گونه سرطان نیستند و این معضل و آسیب اجتماعی یزد را باید با جراحی عمیق ریشه کن کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید