مفقودین پرونده فساد در صنعت پتروشیمی/ متهمانی که نامشان در پرونده پتروشیمی بود اما در جریان این پرونده ناپدید شدند! + نمودار

مفقودین پرونده فساد در صنعت پتروشیمی/ متهمانی که نامشان در پرونده پتروشیمی بود اما در جریان این پرونده ناپدید شدند!  + نمودار

روز جدید : پرونده گیت پتروشیمی همچنان مفتوح است. اواسط شهریورماه، سخنگوی قوه قضاییه از صدور بیش از ۱۸۰ سال حبس برای متهمان اختلاس ۶.۶ میلیارد یورویی پتروشیمی خبر داد و گفت: «بخش دیگر پرونده در دادگاه در حال رسیدگی است». رویداد 24 در حال حاضر اطلاعاتی دارد که نشان می دهد عمق فساد چند لایه در این مورد بسیار بیشتر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد.

14 شهریورماه امسال ذبیح اله هدیان سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری احکام پرونده پتروشیمی را اعلام کرد. همان پرونده ای که از فساد ۶.۶ میلیارد یورویی در پتروشیمی خبر داد و سوژه بسیاری از رسانه ها شد.

در پرونده فساد در صنعت پتروشیمی که جلسات دادگاه آن از اسفندماه 1396 آغاز شد، 15 متهم محاکمه شدند. رضا حمزه لو، مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی، عباس صمیمی، نایب رئیس، علیرضا علایی رحمانی، عضو هیئت مدیره، مصطفی تهرانی، عضو هیئت مدیره، محسن احمدیان، مدیر بازرگانی و مرجان شیخ ال -اسلامی، مدیر عامل شرکت دنیز، هر یک به 20 سال زندان و جریمه نقدی محکوم به اعمال مجرمانه شدند.

همچنین دو متهم دیگر به نام‌های سام حامدیان و ابوالفضل ملکی شمس آبادی به «۱۵ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق در ملاء عام و محرومیت از هرگونه خدمات دولتی» محکوم شدند. حایری زاده و مهدی شریفی نیکونفاس به «پنج سال حبس تعزیری و محرومیت دائم از کلیه خدمات کشوری» محکوم شدند.

البته همه این افراد با این احکام زندانی نشدند. مرجان شیخ الاسلامی که حکمش غیابی صادر شده و مقیم کانادا است. علی اشرف ریاحی، داماد محمدرضا نعمت زاده وزیر سابق صمت نیز از ایران گریخته و اکنون در تورنتو کانادا زندگی می کند. مهدی شریفی نیک نفس، مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی، از اعضای هیات مدیره شرکت اسپک نیز به طور ناگهانی ناپدید شد و بعدا مشخص شد که وی به امارات متواری شده است.

اما این لیست تمام متهمان این پرونده نیست و نمی توان این پرونده را مختومه دانست. سخنگوی قوه قضاییه در روز ابلاغ احکام پرونده پتروشیمی در سخنان خود به موضوع مهمی اشاره کرد که چندان مورد توجه قرار نگرفت. وی گفت: این پرونده دارای دو بخش است که یکی از آنها با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده و در حال حاضر برخی از آنها در دادگاه در حال رسیدگی است.

اما این جمله چه معنایی داشت؟ بر اساس اطلاعات به دست آمده از رویداد۲۴، بخشی از اتهامات وارده به ۱۵ متهم پرونده و صدور حکم ۱۸۰ سال حبس برای آنها مربوط می شود که از سوی سخنگو اعلام و شرح مختصری به جا گذاشته است. . اما قسمت دیگر پرونده که ظاهرا کوه یخ بوده در دادگاه در حال رسیدگی است. نکته این بود که قاضی مسعودی مکم به عنوان قاضی پتروشیمی در جریان محاکمه و رسیدگی به این پرونده متوجه حضور و نقش افراد دیگری شد که برای آنها کیفرخواستی در دادسرا تشکیل نشده بود و به همین دلیل قاضی دستور رسیدگی به این پرونده را صادر کرد. اتهامات خارجی در دادسرا.

در واقع قاضی با رسیدگی به پرونده 15 متهم پرونده پتروشیمی دریافت که 125 شخص حقیقی و حقوقی در حال تفهیم اتهام هستند اما بازپرسی تنها در مورد 21 نفر از آنها اظهار نظر کرد که از این تعداد 21 نفر مربوط به 6 متهم است. و پرونده 15 متهم دیگر با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال می شود.متهمان پرونده پتروشیمی

در واقع اگر بخواهیم لیست تمام متهمان پرونده را دسته بندی کنیم به سه بخش می رسیم. قسمت اول همان متهمانی هستند که پرونده آنها در دادگاه خاتمه یافته و به حبس محکوم شده اند. قسمت دوم متهمانی هستند که پرونده آنها در دادسرا به فراموشی سپرده شده و حتی تحقیقات مقدماتی نیز از آنها انجام نشده است. قسمت سوم متهمان هستند که هم اکنون با درخواست قاضی مسعودی رسیدگی به اتهامات آنها ادامه دارد.

در این گزارش به دو قسمت دیگر پرونده می پردازیم که هنوز نامی از آنها برده نشده است و اگرچه در این پرونده متهم هستند، اما اثر آنها در پرونده کماکان باقی است. تکلیف متهمان ردیف دوم و سوم که به دادگاه یا محاکمه نمی روند چه می شود؟

متهمانی که نامشان از پرونده فساد در صنعت پتروشیمی حذف شد

بخش دوم پرونده بزرگ فساد در صنعت پتروشیمی شامل 30 نفر از مقامات دولتی، مدیران ارشد و امنیتی است که در ابتدای تحقیقات از کار برکنار شدند. احتمالاً عاملی است که نشان می دهد چرا آنها اینقدر ضعیف عمل می کنند.

از جمله متهمان نام مدیرعامل یک شرکت پتروشیمی است که نام او در پرونده اکبر طبری نیز مطرح شده بود اما در این پرونده در دادگاه حاضر نشد. همچنین یکی از چهره های معروف صنعت پتروشیمی که هم در دنیای سیاست و هم در اقتصاد حضور دارد در این لیست 30 نفره قرار دارد.

در این لیست 6 نماینده فعلی یک نهاد امنیتی در صنعت پتروشیمی وجود دارند که متهم نیستند. در همین لیست وزیر سابق صنعت نیز دیده می شود که با وجود اینکه دامادش یکی از متهمان اصلی پرونده پتروشیمی بود و به حبس محکوم شد، اما به تنهایی به دادگاه مراجعه نکرد.

سومین متهم نیز کسانی هستند که به دستور قاضی مسعودی مقامی برای آنها در دادسرا تشکیل شده است. از این تعداد 32 نفر حقیقی و 42 نفر حقوقی هستند.

همانطور که مشخص است به گفته قاضی پرونده این افراد در قسمت باز رسیدگی نشد. به گفته قاضی مسعودی مکام، عدم تصمیم گیری در مورد ابعاد پرونده را باید ناشی از کم توجهی بازپرس در مرحله مقدماتی دانست و این روند آسیب های جبران ناپذیری به جامعه و شکات و حتی متهمان وارد می کند. ” اما به نظر می رسد شعبه بازپرسی در رسیدگی به قسمت مفتوح پرونده که متهمان بعضاً سمت های دولتی و نظارتی دارند، دستی ندارد.»

بر این اساس، این افراد کسانی هستند که نام آنها در دادگاه ذکر شد اما به ادعای آنها رسیدگی نشد. اگرچه رویداد 24 نامی را ذکر نکرد، اما پیگیری ها نشان داد که تعدادی از این متهمان فرزندان متهمان ردیف اول (15 متهمی که در زندان بودند و پرونده آنها در دادگاه مختومه شده است) هستند.

علاوه بر این، تنوع مشاغل و نقش این افراد در پرونده پتروشیمی متنوع است. در این میان می توان از مقامات بلندپایه یک نهاد نظارتی تا رئیس هیئت مدیره یک موسسه اعتباری و حتی یک بازنشسته عالی رتبه یک نهاد امنیتی را مشاهده کرد.

مستمری بگیری که هویت خود را جعل کرده است

ماجرای این مستمری بگیر و نقش او در این پرونده جالب است. این بازنشسته امنیتی با هویت کاملا جعلی وارد شرکت می شود. او با جعل کد ملی، نام و شغل خود به نام مهندس با عاملی سرشناس به شرکت آمد و به مهدی شریفی نیک نفس مدیرعامل وقت شرکت بازرگانی پتروشیمی معرفی شد.

زمانی که در شرکت مستقر می شود، با ایجاد فضای پلیسی و امنیتی در شرکت، فضای ناامنی را برای کارکنان ایجاد می کند و با تشکیل کمیسیون اصلاح نیرو، اقدام به اسکان و اخراج 65 نفر از کارکنان متخصص می کند. شرکت و با پرداخت پاداش های نجومی از مبلغ 100 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان و پرداخت مزایای ماهانه آنها تا زمان بازنشستگی رضایت آنها را جلب می کند تا حرفی از خود نماند و از طرفی 43 نفر جدید جذب و استخدام کند. ، کارگران مرتبط و وابسته در شرکت.

رئیس اداره منابع انسانی شرکت بازرگانی پتروشیمی طی نامه ای به دادگاه پرداخت پاداش های نجومی و انطباق و جذب نیرو با مشخصات فوق را تایید کرده است.

نقش یک شرکت مخابرات در پرونده پتروشیمی

این نشان از نام یکی از شرکت های مخابراتی دارد که هم مدیرعامل و هم رئیس هیات مدیره از جمله متهمان ردیف دوم هستند که به طرز عجیبی از روند رسیدگی حذف شده اند.

همانطور که مشخص است این شرکت مخابرات به عنوان واسطه در نقل و انتقالات ارزی مدیران پتروشیمی فعالیت می کرد و کارمزد دریافت می کرد. نکته حائز اهمیت این است که اصولاً چرا یک شرکت مخابرات باید به عنوان یک شرکت واسطه مالی و اعتماد (شرکت هایی که برای دور زدن تحریم ها استفاده می شوند) عمل کند و مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره چه منافع مالی از این بابت گرفتند؟

بررسی این پرونده و مولفه‌های مفقود آن که در هاله‌ای از بلاتکلیفی پنهان شده است، نشان می‌دهد که سازوکار تخریب 6.6 میلیارد یورویی پتروشیمی بازیگران بسیار قدرتمندتری دارد و محاکمه تنها 15 نفر تنها نوک کوه یخ است.

شاید بارزترین نمونه این فساد را بتوان در این مثال دید: پرونده این پرونده نشان می‌دهد که بسیاری از ارزهای حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها قبل از ورود به ایران و خزانه‌داری به حساب فرزندان مدیران در سوئیس واریز شده است. حتی در حال حاضر، به نظر می رسد که پول از دست رفته هرگز باز نمی گردد. با توجه به اینکه بیش از 100 نفر از متهمان این پرونده حتی به قوه قضائیه معرفی نشده اند، برخی از متهمان همچنان در کشورهای دیگر زندگی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید