مقامات اروپایی از تجدید حیات ناامید شده اند. آنها نگرانند که آمریکا اجازه دهد برجام از بین برود

مقامات اروپایی از تجدید حیات ناامید شده اند.  آنها نگرانند که آمریکا اجازه دهد برجام از بین برود

روز جدید به گفته منابع، یکی از پیشنهادات مورا به تهران، بررسی موضوع سپاه پاسداران پس از نهایی شدن احیای توافق هسته ای بود.

لارا روزن، روزنامه نگار آمریکایی در بولتن دیپلماتیک خود نوشت: «مقامات فعلی و سابق اروپایی به طور فزاینده ای ناامید و نگران هستند که ایالات متحده ممکن است به دلیل احتیاط سیاسی خود در کاخ سفید در مورد این موضوع، اجازه دهد کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از سر گرفته شود. .

یک دیپلمات اروپایی درگیر در مذاکرات به من گفت: “هر روز که بدون توافق می گذرد، خطر از دست دادن همه چیز به طور قابل توجهی افزایش می یابد.”

این دیپلمات اروپایی امروز با اشاره به آمریکا و ایران افزود: تا جایی که من می بینم هر دو کشور در مسیرهای متفاوتی حرکت می کنند و فاصله بین دو کشور کم نمی شود.

خاویر سولانا، دبیرکل سابق ناتو و کارل بیلت، نخست وزیر سابق سوئد اخیراً در مقاله ای مشترک هشدار داده اند: “بایدن باید هزینه انفعال خود با ایران را به طور جدی در نظر بگیرد و راهی به جلو بیابد – در غیر این صورت ممکن است درگیر شود.” بیایید شخص دیگری باشیم. که هیچ کس نمی خواست.»

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در نشست خبری 17 می با اشاره به برجام به خبرنگاران گفت: پیش نویس توافقنامه از سرگیری الحاق به برجام بیش از دو ماه است که آماده شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه ادامه داد: اما به دلیل مشکلی بین آمریکا و ایران که مربوط به برجام نیست، این توافق به حالت تعلیق درآمد.

وی ادامه داد: از طرفین می خواهیم برخورد مسئولانه داشته باشند و تصمیمات لازم را برای نهایی شدن فوری این توافق اتخاذ کنند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه افزود: این یک اشتباه جدی و خطرناک است که باور کنیم توافق می تواند به طور نامحدود روی میز بماند.

اگرچه پیش نویس متن توافق نامه احیای توافق هسته ای تکمیل شده است، اما مذاکرات برای احیای این توافق از ماه مارس به دلیل حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از فهرست تروریسم آمریکا به بن بست رسیده است. دولت ایالات متحده گفته است که این کار را تنها در صورتی انجام خواهد داد که ایران با یک ضدحمله غیرهسته ای موافقت کند، از جمله اگر هر دو طرف توافق کنند که مقامات سابق را هدف قرار ندهند.

انریکه مورا معاون دبیرکل اتحادیه اروپا هفته گذشته به ایران سفر کرد تا در مورد پیشنهادات برای خروج از بن بست گفتگو کند.

به گفته منابع، یکی از پیشنهادات مورا به تهران این بود که پس از نهایی شدن احیای توافق هسته ای، درباره موضوع سپاه پاسداران بحث شود.

یک کارشناس رایزنی با کشورهای مختلف در مذاکرات روز جمعه (20 مه) گفت که از زمان سفر اتحادیه اروپا سیگنال های تایید نشده مثبتی از ایران شنیده است.

اما وقتی از یک دیپلمات اروپایی در مورد سیگنال‌های مثبت محتاطانه تهران پرسیده شد، او گفت که متأسفانه این بسیار ساده‌اندیشانه است و رویدادهای او نسبت به تحولات آینده بدبینانه است.

کارشناس دیگری که در جریان رایزنی های مورا در ایران قرار گرفت، نتیجه مذاکرات را «بدون پیشرفت» توصیف کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته گذشته اعلام کرد که ایران حدود 40 کیلوگرم اورانیوم 60 درصد غنی شده جمع آوری کرده است.

داونپورت گفت: «من فکر می‌کنم بعید است ایران به سمت سلاح‌های هسته‌ای روی آورد. اما ممکن است ایالات متحده و اسرائیل نخواهند با این خطر زندگی کنند.

پیش بینی می شود آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش سه ماهه بعدی خود را در مورد برنامه هسته ای ایران در اوایل هفته آینده و پیش از نشست بعدی شورای حکام آژانس در 6 ژوئن منتشر کند.

راب مالی، نماینده آمریکا در ایران، قرار است تا روز چهارشنبه (25 مه) در کمیته روابط خارجی سنای شورای امنیت سازمان ملل متحد شهادت دهد.

داونپورت، کارشناس کنترل تسلیحات، گفت سریعترین و مؤثرترین راه برای آزمایش برنامه هسته ای ایران این است که ببینیم آیا ایالات متحده و ایران قبل از اینکه خیلی دیر شود به پایبندی کامل به توافق هسته ای بازگردند یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید