مقامات 40 سال گذشته؛ بنیانگذاران وضع موجود

مقامات 40 سال گذشته؛  بنیانگذاران وضع موجود

روز جدید یک فعال سیاسی گفت: محاکمه قانونی یا نادرست کارمندان سابق نمی تواند بسیاری از چالش های اقتصادی و سیاسی کشور را حل کند. در چنین محاکمه های فرضی، همه مجرمان فعلی و چهل سال گذشته باید در دادگاه بنشینند.

سید مصطفی هاشمی طبا از کارمندان دولت های سابق در گفت وگویی به تحلیل اصطلاح بنیانگذاران شرایط کنونی پرداخت. دولت ها از دیرباز این واژه را برای نشان دادن مشکلات به کار می بردند و هرگاه به خاطر مشکلی از آنها انتقاد می شود می گویند ناشی از دولت قبل است. هاشمی طبا تاکید می کند که نمی توان با استتار به نام شناسایی بانیان وضع موجود، از خود سلب مسئولیت کرد و توپ را بر هر سهل انگاری و اشتباهی بر رقبا انداخت. همه مقصر وضعیت فعلی هستند.

او در این باره به خبرآنلاین گفت: ابتدا باید روشن کنیم که وضعیت فعلی به چه معناست. آیا ما در مورد وضعیت اقتصادی، سیاسی یا ورزشی صحبت می کنیم یا اینکه کشورمان مورد اصابت موشک قرار نگرفته است؟ اما اگر بخواهیم در این باره به معنای یک کل صحبت کنیم، باید بگویم که به طور کلی پایه گذاران وضعیت کنونی در همه عرصه ها، همه کسانی هستند که در ۴۰ سال گذشته در نهادهای مختلف قدرت، در سایر حوزه ها، مسئولیت داشته اند. عبارت بودند از «مسئولان» و برخی از آنها و سپس «پس از استعفا یا عزل از سمت، اکنون حسب مورد به عضویت شورا در می آیند».

وی افزود: در کنار این گروه، بسیاری از کارکنانی که در حال حاضر مشغول به کار هستند و در نهادهای دولتی و دولتی مستقر هستند نیز به معنای عام، ایجاد کننده وضعیت موجود به شمار می روند. بنابراین در یک کلام نمی توان گفت که پایه گذاران شرایط کنونی چه کسانی یا چه کسانی هستند؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید منظورمان از وضعیت موجود چیست و حوزه ها و موارد مورد نظر را شناسایی کرد تا در مرحله بعد بتوان مسئولینی را که در این زمینه ها مقصر هستند شناسایی کرد. به طور کلی «فرصت قضاوت یا شرکت در مناظره از بین رفته و جز اتلاف وقت و ذهن بی نتیجه خواهد بود».

هاشمی طبا توضیح داد: شرایط کنونی نتیجه اتخاذ سیاست های مختلف در مسائل سیاسی و اقتصادی است. وضعیت فعلی به این برمی گردد که چه کسی سیاست خارجی را تدوین و هدایت می کند؟ چه کسی چنین روشی را در اقتصاد انتخاب کرد؟ تصمیمات سیاسی در بعد اقتصادی بسیار تاثیرگذار است و نشان دهنده وضعیت کشاورزی و صنعت و حوزه های مختلف اقتصاد است. تصمیم گیرندگان در همه این زمینه ها باید شناسایی شوند. «بنابراین لیست کارمندانی که در این 40 سال کار کرده‌اند و مسئولانی که اکنون بر سر کار هستند و اکثر آنها قبلاً سمت‌های مختلفی داشته‌اند، در فهرست بنیان‌گذاران وضع موجود هستند.

وی گفت: هر دولتی باید یک سری اهداف داشته باشد و نمی تواند همه کارها را با هم انجام دهد. در همان حالت عمل سند تحول وجود دارد که اتفاقاً به خوبی هدف گذاری شده است، اما چه کسی می تواند آن را انجام دهد؟ برای تحقق این امر باید روابط و شرایط بین المللی مناسب و مساعد باشد. شما نمی توانید فقط چیزهای خوب بگویید. نوشتن یک ایده روی کاغذ به معنای تحقق آن نیست. دولت اصلی هیچ اولویتی را در دستور کار خود قرار نداده است. “در حالی که بسیاری از چالش ها در سند تحول بیان شده است، مشخص نیست که چند درصد از تصمیمات برای محدود کردن یا غلبه بر این چالش ها امکان پذیر است.”

دیدگاهتان را بنویسید