مقام آمریکایی: همچنان در حال بررسی پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا هستیم


ساعت: 23:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۸
کد خبر: 1891066

یک مقام آمریکایی در مصاحبه ای گفت که این کشور همچنان در حال بررسی پاسخ ایران به پیشنهاد اروپایی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: گزارش‌های منتشر شده مبنی بر پذیرش یا تمایل به دادن امتیاز به ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای کاملا نادرست است.

این مقام آمریکایی در گفتگو با اسکای نیوز افزود: در حال بررسی پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا هستیم و به طور منظم با اتحادیه اروپا در تماس هستیم.

سایت آمریکایی دیپلماتیک نیز روز گذشته به نقل از مقامات اروپایی گزارش داد که اتحادیه اروپا منتظر پاسخ آمریکا به اظهارات ایران درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا درباره برجام است.

یک مقام اتحادیه اروپا عصر پنجشنبه به وقت واشنگتن گفت: «هر لحظه، اما مطمئناً ممکن است فردا باشد.» در حالی که انتظار پاسخ ایالات متحده بود. یکی دیگر از مقامات اروپایی بامداد پنجشنبه گفت: ما منتظر واکنش ایالات متحده هستیم.

بر اساس آن گزارش، وزارت خارجه آمریکا مانند هفته گذشته اعلام کرد که به بررسی پاسخ ایران که اواخر روز دوشنبه به اتحادیه اروپا ارسال شده است، ادامه خواهد داد. بر اساس این گزارش، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در نشست خبری وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: بررسی نظرات ایران درباره پیشنهاد اتحادیه اروپا ادامه دارد. در صورت درخواست، به ارائه بازخورد مستقیم و خصوصی به اتحادیه اروپا ادامه خواهیم داد.

در ماه‌های اخیر، کشورهای غربی، به‌ویژه آمریکا، دست به اقدامات روانی و رسانه‌ای زده‌اند تا ایران را مقصر جلوه دهند و از مسئولیت خود سلب مسئولیت کنند. تحلیلگران می گویند عواملی مانند فشار رژیم صهیونیستی، اختلاف نظر با کنگره و مشکلات داخلی در ایالات متحده، پشت بی میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه های اخیر بوده است.

جمهوری اسلامی ایران از آغاز مذاکرات، راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها، کسب اطمینان از دوام برجام و حذف ادعای پادمانی آژانس اتمی را از خواسته‌های اصلی خود در مذاکرات لغو تحریم‌ها قرار داده است. و تاکید کرد که تنها بازگشت به یک توافق دوجانبه که در ازای برخی محدودیت‌ها، منافع اقتصادی ملموسی به همراه داشت، ارائه آن به ملت ایران را منطقی دانست و آن را پذیرفت.

دیدگاهتان را بنویسید