مقاومت در برابر استیضاح روزی نو

مقاومت در برابر استیضاح روزی نو

روز جدید این روزها در کنار اظهارات و توصیه های مختلف به رئیس دولت سیزدهم مبنی بر لزوم تغییر ساختار کابینه، بحث ها و شایعاتی درباره آزادی، استیضاح و استعفای برخی وزرا به ویژه وزرای اقتصاد دولت مطرح شده است.

در همین راستا در حالی که حجت الله عبدالملکی اولین وزیری بود که با اقدامات انتقادی خود از دولت سیزدهم خارج شد، اکنون صحبت از استیضاح فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران توسط نمایندگان مجلس است. البته بحث استیضاح فاطمی امین به زمستان سال گذشته بازمی گردد. جایی که برخی از نمایندگان با تمرکز بر لطف الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین و نماینده کمیسیون صنعت مجلس، برای استیضاح فاطمی امین امضا جمع آوری کردند و حتی تعداد امضاها را بیش از حد نصاب وی اعلام کردند. با این حال، اگرچه اعضای اپوزیسیون فاطمی امین فکر می کردند که هیئت رئیسه از پذیرش استیضاح خودداری کرده است، اما برخی از اعضای هیئت رئیسه چند روز پس از نارضایتی مجلس از سخنان فاطمی امین اظهار داشتند و به وی کارت زرد نشان دادند. گفتند استیضاح فاطمی امین در هیئت رئیسه اعلام شده است.

الان وقت بازجویی نیست!

در همین حال، برخی از نمایندگان دولت گفتند که تعداد امضاهای جمع آوری شده به حد نصاب نرسیده است و برخی دیگر گفتند که برخی امضاهای خود را پس گرفته اند. در این میان حمایت رسانه ای از فاطمی امین به ویژه از سوی رسانه های دولتی صورت گرفت. همچنین برخی از نمایندگان مجلس با استیضاح وزیر صمت مخالفت کردند. به عنوان مثال روز گذشته علیرضا نظری نماینده خمینی به صراحت اعلام کرد: استیضاح وزیر صمت در شرایط فعلی نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی کند، بلکه با توجه به گستردگی حوزه وزارت بازرگانی مشکلاتی را نیز ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: همزمان با تلاش برای اعلام استیضاح وزیر صمت، حدود 14 استیضاح کننده امضای خود را پس گرفتند اما باز هم یکی از حامیان استیضاح اقدام به جمع آوری امضا برای استیضاح کرد.

از سوی دیگر، محمد حسین، نایب رئیس مجلس که پیشتر گفته بود امیدوار است موضوع استیضاح وزیر صمت در کمیسیون صنعت حل شود و علنی نشود، دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: استیضاح وزیر صمت در کمیسیون صنعت حل و فصل شود. فاطمی امین. برخی از نمایندگان مجلس امضای خود را پس گرفتند، گفت: در رای روز سه شنبه که به ما داده شد، اسامی 36 نفر بود. البته قبلاً 22 نفر داشتیم و بخش قابل توجهی از این 22 نفر امضای خود را پس گرفتند، اما روز دوشنبه و بعد از آن، «از اطلاعیه ارسال سوال به کمیسیون صنعت حدود 14 امضا دریافت کردیم. 36 نفری که امضا کرده اند، 20 نفر روز دوشنبه استعفا داده اند، یعنی با توضیحاتی که به آنها داده شد ابهاماتشان برطرف شد و امیدواریم بقیه نمایندگان مجلس از اول هفته آینده متقاعد شوند که الان وقتش نیست. برای استیضاح، اکنون وزرا به سختی کار می کنند و قابل مقایسه با گذشته نیستند و شرایط کشور به گونه ای نیست که بتوان آن را تقابل تلقی کرد.به دلایلی در مجلس برگزار شد که قابل چشم پوشی باشد.

وزیران ارشد یا وزرای اطلاعات؟

در این زمینه باید به این نکته اشاره کرد که بحث جابجایی و جابجایی احتمالی وزرا نه تنها با عبدالملکی یا فاطمی امین، بلکه با نام وزرایی مانند هندوزی وزیر اقتصاد، ساداتی نژاد وزیر کشاورزی و حتی وزیر راه به پایان رسید. و شهرسازی رستم قاسمی به عنوان نتایج احتمالی از سوی هیئت دولت ارائه شد.
در واقع از همان ابتدای تشکیل کابینه بحث این است که آیا انتخاب اعضای کابینه با رئیس جمهور است یا رئیس جمهور با تشکیل کابینه های ائتلافی موافقت کرده و بخشی از انتخاب وزرا را با نظر دیگران انجام داده است. ? اگرچه پاسخ دقیقی برای این سوال هرگز مشخص نشده است، اما شنیده ها حاکی از آن است که برخی از اعضای کابینه مانند وزرای ارشاد (محمد مهدی اسماعیلی)، سمت (رضا فاطمی امین) و کار (حجت الله عبدالملکی) مورد توجه ویژه قرار دارند. و حمایت رئیس جمهور

این در حالی است که مسئولیت هدایت تیم اقتصادی کابینه به معاون اول رئیس جمهور سپرده شده و هر از چند گاهی اخبار غیررسمی از اختلافات محبر و عبدالملکی منتشر یا شنیده می شود. خبرها حاکی از آن بود که برخی گمانه زنی ها علاوه بر اعتراف به سهل انگاری و اشتباهات فاحش مدیریتی عبدالمالکی، تأثیر این اختلافات را بر خداحافظی وزیر کار از کابینه نشان می داد. سخنگوی دولت در پاسخ به چنین گمانه زنی های گسترده ای گفت: من از آقای عبدالملکی دلیل استعفا را نپرسیدم اما به عنوان شاهد عینی تفاوتی بین عبدالملکی و مخبر ندیدم، توضیحی که البته نتوانست قانع کند. معتقدان به نقش کابینه را متقاعد کنید، به ویژه اینکه محمدهادی زاهدی وفا، سرپرست وزارت کار، پیش از این معاون اول هماهنگی و نظارت اقتصادی نخست‌وزیر بود و همین برای گمانه‌زنی درباره انتصاب مخبر کافی بود. وزیر هماهنگ شده در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی. بر اساس گزارشی که خبرآنلاین منتشر کرده است: موضوع این است که ارتقای احتمالی زاهدی وفا از سر به وزیر یا واگذاری کنترل وزارتخانه به جایگزین دیگری موضوع اصلی نیست، زیرا هدف نهایی مخبر این است که بعدی را برابر کند. وزیر کار با او “فرمانده” تیم اقتصادی. شواهد نشان می دهد که معاون اول رئیس جمهور به دلیل وظایف و رسالتی که دارد، تحمل اختلاف نظر در تیم اقتصادی را ندارد.

این مشکل در اختلافات محسن رضایی و محبر در تیم اقتصادی دولت نیز مشهود است. به عنوان مثال، پس از آنکه محسن رضایی پاییز سال گذشته اعلام کرد که یارانه ها به زودی دو برابر خواهد شد، رئیسی با کنایه به رضایی گفت که هیچ تصمیم یا اظهارنظری خارج از ساختاری که ایجاد کرده قابل اعتماد نیست. محسن رضایی پس از این اتفاق عملا کناره گیری کرد و می توان گفت هیچ تعهدی نداد. طی نامه ای به امضای محمد محبر، معاون اول رئیس جمهور رضایی که به ندرت به عنوان نامزد رقابتی ریاست جمهوری وارد کابینه می شد و مسئولیت مهم «معاون اقتصادی رئیس جمهور» را بر عهده داشت، از کمیسیون اقتصادی دولت برکنار شد و به صراحت به دولت ابلاغ شد. به اعضای کابینه و افکار عمومی.

اکنون که شواهدی مبنی بر تغییر احتمالی در نخست وزیری وجود دارد، پس از استعفای وزیر کار، تمرکز بر فاطمی امین معطوف شده است و برخی معتقدند شاید وی دومین فردی باشد که کابینه را ترک می کند و احتمالاً حتی قبل از استعفا. وی از سمت وزیر کار کناره گیری خواهد کرد. از سوی دیگر در روزهای اخیر شاهد مخالفت شدید دولت با برکناری فاطمی امین بودیم و این دوگانگی در میان نمایندگان مجلس نشان از روندی پیچیده و مبهم برای ایجاد کمترین تغییر در اقتصاد دولت دارد. تیم مخصوصا وزرا پشتوانه سید ابراهیم رئیسی است.

دیدگاهتان را بنویسید