مقررات بیش از حد کسب و کار اینترنتی خلاقیت را خفه می کند


ساعت: 13:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۱
کد خبر: 1807541

این کارشناس فضای مجازی گفت: فرآیند پیچیده صدور مجوز کسب و کارهای اینترنتی خلاقیت و نبوغ این مشاغل را از بین می برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد کشوری در گفت و گو با شبکه خبری تهران نیوز گفت: هر کسب و کاری باید در فضای کاری خود نظم داشته باشد و کسب و کارهای مجازی نیز از این اصل مستثنی نیستند و این فضا باید با قوانینی مانند فضای واقعی همراه باشد. اما قبل از اینکه آنها منضبط شوند، منظور ما از نظم و انضباط چیست؟ باید مواظب باشیم به نام ساماندهی تجارت مجازی افراط نکنیم. گاهی انضباط به محصول یا خدماتی که ارائه می دهند برمی گردد و گاهی به ماهیت حقوقی شرکتی که فعالیت می کند بازمی گردد یا گاهی به مسائل مالیاتی و کلاهبرداری و تقلب در این زمینه مربوط می شود.

وی افزود: نهادهای مختلف کشور وظیفه نظارت بر کسب و کار اینترنتی و صدور مجوزهای لازم را بر عهده دارند و جدای از قابلیت های شخصی و مجازی، هیچ تفاوتی در روند نظارت بر این نوع کسب و کار با کسب و کار واقعی و همین نظارت وجود ندارد. کسب و کار، برای تجارت مجازی نیز صدق می کند.

این کارشناس فضای مجازی هشدار داد: کسب و کارهای اینترنتی در همه کشورها وجود دارد و تعداد آنها کم نیست، اما نحوه نظارت و صدور مجوز برای این مشاغل راحت تر از ایران است و بروکراسی پیچیده ای را در بر نمی گیرد.

یک طرف از نقش امام در پیچیده شدن بوروکراسی و صدور مجوز برای کسب و کارهای اینترنتی گفت: بدیهی است که اگر در هر زمینه ای که مربوط به کسب و کار است محدودیت هایی وجود داشته باشد، برای صاحبان مشاغل دلسرد کننده خواهد بود. بیشتر افرادی که وارد کسب و کار فضای مجازی می شوند افرادی هستند که از نخبگان، پیشرو و آشنا به فناوری هستند. این افراد پس از شروع فعالیت، فضایی را در مقابل خود می بینند که مشکلاتی را برای آنها ایجاد می کند. در طول سال تاسیس دیجی کالا، مجوزهای خاصی برای راه اندازی استارت آپ ها لازم نبود. چون در آن زمان نهاد خاصی ایجاد نشد که مسئولیت صدور مجوز را بر عهده بگیرد.

وی ادامه داد: هنگام راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی در ابتدا چندان مورد توجه قرار نمی گیرد، اما به مرور زمان و با افزایش مخاطبانش توجه نهادهایی مانند سازمان مالیاتی را به خود جلب می کند و در نهایت به دنبال ایجاد نهادهای جدید است. قانون تجارت الکترونیک کشورمان مربوط به اوایل دهه 80 است و همزمان با قانون تجارت الکترونیک در اروپا به تصویب رسیده است، بنابراین از همان ابتدا قوانینی برای تجارت اینترنتی در ایران وجود داشت، اما به دلیل اینکه این مشاغل دائما در حال تغییر هستند. ، این قوانین این قوانین به روز نشده اند و باید در طول زمان به روز می شدند.

این کارشناس فضای مجازی گفت: در صورت افزایش محدودیت ها افرادی که قصد ورود به کسب و کار اینترنتی را دارند به حوزه های دیگر می روند. اما یک واقعیتی که وجود دارد و هرگز فراموش نمی شود این است که کسب و کارها در فضای مجازی همواره جزو کسب و کارهای پیشرو بوده اند و همواره سعی کرده اند خود را در بین مردم جا بیندازند و موفق بوده اند و از کارکنان انتظار تعامل و همکاری می رود. برای تسهیل مسائل مربوط به مشاغل جدید و مجازی حرکت کنید. متأسفانه مسئولان در تلاش هستند تا مشکلات را به روش قدیمی حل کنند و ممکن است چالشی وجود داشته باشد.

کشوری گفت: شرکت های اینترنتی جدید خلاقیت و نبوغ زیادی دارند. پس بهتر است با قوانین دست و پاگیر مانع خلاقیت و نبوغ آنها نشوید. اگرچه ادعا می شود که صدور این سند بسیار سریع است، اما در مجموع مدتی طول می کشد و می تواند مانع شروع یک تجارت شود. به نظر من این نوع سیستم صدور مجوز باید چکش کاری شود تا مانع کسب و کار نشود. لازم نیست برای استارت آپ ها سختگیرانه باشد، اما پس از راه اندازی می توان آنها را تنظیم کرد.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید