ملک شهر را می فروشم تا حقوق بدهم!

ملک شهر را می فروشم تا حقوق بدهم!

روز جدید : علیرضا زاکانی هشتم مهرماه سال گذشته در حالی که یک ماه از تصدی شهرداری تهران نگذشته بود و هوادارانش او را شوالیه روشن فکر تاریکخانه های مالی شهرداری تهران نامیدند با حضور در جلسه شورای اسلامی شهر تهران. وی درباره موضوع «خزانه واحد» صحبت کرد و گفت: شهرداری سال‌ها جرات این کار را نداشت. با تمهیدات انجام شده ۱۲۰۰ فقره اسکناس برای شفاف سازی در یک خزانه واریز می شود.

زاکانی حتی به مشکلات متعددی از جمله فساد مالی، بی انضباطی و عدم اشراف رهبری و شورای کلان شهر به منابع و امکانات شهرداری می پردازد و مانع تشکیل «خزانه واحد» می شود.

اما پس از مانور تبلیغاتی خزانه واحد، حبیب کاشانی، یکی از اعضای شورای شهر تهران در جلسه دیروز آن شورا فاش کرد که «شهرداری باید حقوق خرداد ماه را پرداخت کند. ساختمان و قطعه این شرکت 1600 میلیارد تومان فروخته شد!

این مزایده اموال شهری در اواخر اردیبهشت ماه امسال است که اعتصاب چند روزه اتوبوسرانی بی آر تی در اعتراض به وضعیت پرداختی خود اولین چالش جدی شهردار غیر روحانی تهران بود. چالشی که با تعطیلی تهران به بهانه آلودگی هوا که بیشتر از روزهای گذشته نبود مدیریت شد و حالا به نظر می رسد طبق گفته حبیب کاشانی با فروش اموال مدیریتی از تکرار آن جلوگیری شود. .

صندوقدار واحد چیست؟

28 اردیبهشت علیرضا زاکانی شهردار تهران، حدود 250 روز پس از انتصاب، در گفت‌وگوی تصویری با چند جوان انقلابی که در فضایی دوستانه و از شبکه سوم سیما پخش شد، در خصوص حل مشکلات متعدد مشکلات مالی شهرداری به شرح زیر پاسخ داده شد:

– به فضل الهی در هفدهم شهریور 1400 (چند روز پس از روی کار آمدن زاکانی) مدیر مالی و اداری شهرداری را عوض کردیم و حقوق بیست و هشتم را پرداخت کردیم و اعلام کردیم که استرس مالی نداریم.

– (یکی از جوانان حاضر در جلسه): معجزه چقدر طول کشید؟

– از سوراخ شفت های شهرداری 1200 قبض به خزانه شهرداری آوردیم.

یک نفر با 200 میلیارد پول در شهرداری حساب داشت. گفتیم این پول را به خزانه این لشکر واریز کنید و تا امروز که حدود هشت ماه است در خدمت هستیم نیازی به وام پیدا نکرده ایم. از 28 هر برج تا 15 برج بعدی دستمزد دادیم و آخرین دستمزد را در برج 25 دادیم.

این در حالی است که با گذشت کمتر از یک سال از تصدی خود، شهردار تهران بارها مدعی شده است که شهرداری از نظر درآمدی مشکلی نخواهد داشت، چرا که اخباری مبنی بر کندی پیشرفت پروژه‌های بزرگی مانند توسعه مترو و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی منتشر شده است. چالش های مالی

اما ماجرای بیت المال واحد که زاکانی از آن به عنوان راه حل مشکلات و عامل شفافیت یاد کرد، موضوع جدیدی نبود. وجود خزانه واحد و یکپارچه یکی از مسائل مهم اقتصاد ایران است و در گذشته بارها به عنوان راه حلی برای مشکلاتی مانند تورم، فساد، عدم شفافیت بودجه و ناکارآمدی در اداره کشور مطرح شده است. قاعده مستثنی است شهرداری عریض و طویل با بیش از 43 سازمان، 22 ناحیه و 122 ناحیه.

مجید فراهانی در آبان 96 به عنوان رئیس کمیته نظارت بر بودجه و مالی شورای اسلامی شهر بر لزوم توجه شهرداری تهران به خزانه واحد بر اساس بخشنامه های ابلاغی وزیر کشور تاکید کرد.

سمیع الله حسینی مکارم سرپرست شهرداری تهران با اشاره به خزانه یکپارچه در اردیبهشت 97 گفت: در حال حاضر با هماهنگی شورای شهر تهران خزانه یکپارچه تشکیل شده و همچنین به صورت جدی پیگیر قراردادها هستیم. برای شفاف سازی و ارائه اطلاعات به افراد؛ مردم باید بدانند با چه مواد، زمان و منابعی این سفارشات داده شده و چه کسانی جزو رقبا بوده اند.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر و معاون سابق شهردار تهران بار دیگر این موضوع را از سوی شهرداری مطرح کرد و گفت: موضوع بیت المال واحد در تمام دوره های شهرداری مطرح بوده است. و در دوره های گذشته ذکر شده و به تصویب شورا رسیده است. شهرداری متعهد می شود با ایجاد صندوق واحد تمامی درآمدها را به یک حساب واریز کند و این روش جدید نیست.

به گفته وی، مدیریت شهری جدید می گوید در دوره های گذشته همه سازمان ها و شرکت ها درآمد خود را به خزانه واریز نمی کردند اما اکنون آنها را واریز کردیم که به حساب شهرداری واریز کنند. برخی از بنگاه‌ها و سازمان‌ها از سوی شهردار قبلی مجوز داده بودند که درآمد حاصل از آن را خودشان خرج کنند و حالا شهردار جدید می‌گوید این مجوز را به کسی نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه این سوال شایستگی دارد، گفت: «این باعث شفافیت و افزایش قدرت مانور شهرداری می شود و شهرداری نگران حقوق نخواهد بود.

به نظر می رسد خزانه واحد به جایی نرسیده است

در همین حال، شهردار تهران که کمتر از یک سال از عمرش می گذرد، بارها مدعی شده است که شهرداری با مشکل درآمدی مواجه نخواهد شد و خبرهایی مبنی بر اینکه پروژه های بزرگی مانند توسعه مترو و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی به دلیل چالش های مالی با کندی پیش می روند.

روز گذشته حبیب کاشانی، یکی از اعضای شورای شهر تهران در جلسه این شورا فاش کرد که «شهرداری باید حقوق خرداد ماه پرسنل خود را پرداخت کند. ساختمان و قطعه این شرکت 1600 میلیارد تومان فروخته شد!

در حالی که شهردار در سخنرانی اخیر خود پیش از نماز جمعه از دستاوردهای شهرداری صحبت کرد، اعضای شورای شهر نگران کاهش درآمد شهرداری هستند. کسانی که در ابتدا از راه اندازی پروژه های بزرگ در تهران صحبت می کردند، امروز با احتیاط بیشتری وعده می دهند و در عین حال معتقدند هر پروژه ای منوط به تامین منابع لازم از ابتدا است. آنها منتقد رویه دولت شهر هستند.

حبیب کاشانی دیروز پس از شنیدن سخنان شهردار تهران گفت: آقای زاکانی قبلاً در نماز جمعه این سخنان را گفته بودند. اما جای سوال است که عمل عملی این سخنان را در کجا می توان دید؟».

یکی از اعضای شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری در گزارش مالی فروردین و اردیبهشت 6000 میلیارد تومان کسری داشته است خطاب به شهردار تهران گفت: شما 90 کلان پروژه و چشم انداز 10 ساله را ترسیم کرده اید. اما سیاست های آن 10 سال را به شورا بیاورید تا تصویب شود و نسل های بعد از ما هم از آن پیروی کنند.»

او گفت شما از کاهش زمان مجوز صحبت می کنید، اما آیا کسی برای دریافت مجوز اقدام می کند؟ وی گفت: صورت مالی فروردین و اردیبهشت 3270 میلیارد تومان را نشان می دهد و 6 هزار میلیارد تومان کسری دارید و بابت حقوق خرداد ساختمان و زمین شرکت را به مبلغ 1600 میلیارد تومان فروختید. و حتی قرار است همسایه را بفروشیم و باید برنامه ریزی کنیم و اگر نتوانیم در یک سه ماهه سال که اوج سال است درآمد داشته باشیم، نمی توانیم رویاهایی را که در ذهنمان داریم، محقق کنیم.”

گزارش های مشکوک مختلف از شهردار و معاونش

در این میان در حالی که به نظر می رسد طرح شهردار برای اجرای خزانه واحد که با تبلیغات فراوان روی آن مانور داده شده، کلاهبرداری بوده است، رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران نیز از ارائه تفاوت های آماری بین شهرداری تهران انتقاد کرد. گزارش شهردار و معاونش

به گزارش ایسنا، جعفر تشری هاشمی پس از استماع گزارش شهردار تهران در جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه قدردان اهداف عالی شهردار و آرزوی خیر برای تهران هستیم، اظهار کرد: قدردان اهداف عالی شهردار هستیم. اما اکثر اعضای شورا در حال انجام کارهای اجرایی بودند و به همین دلیل سوالات و شبهاتی در کشور ما ایجاد شد، وی گفت: آقای زاکانی از برنامه های 10 ساله صحبت می کند اما تاکنون حتی سیاست های پنج ساله در این زمینه تدوین نشده است. شورا و بهتر است سیاست های شورا مطابق با نظرات شورای شهر باشد.

او یک مدیر اجرایی است.”

وی با بیان اینکه اعلام کرده اند می توانند در مدت پنج سال توسعه چهار خط جدید مترو را به اتمام برسانند، گفت: از این اتفاق خوشحالیم اما مراقب باشید این چهار خط مترو مورد تایید شورای عالی ترافیک کشور باشد. و جزئیات هنوز در حال بررسی است. توسط مشاور طراحی نشده است و این در حالی است که امروز برای احداث 159 کیلومتر خط جدید به 240 هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم و نسبت به بودجه سالانه شهرداری در صورتی که شهرداری در پنج سال آینده هزینه ای نداشته باشد و 100 هزار تومان بپردازد. درصد حقوق ساخت مترو پنج سال طول می کشد و این واقع بینانه نیست که کاری نکنیم و تمام پول خود را صرف ساخت مترو کنیم.

وی با اشاره به تفاوت فاحش آماری شهردار تهران با معاونین شهردار، گفت: هفته گذشته معاون شهردار درباره ورود 50 اتوبوس دست دوم صحبت کرد اما اکنون شهردار می گوید این موضوع به ما ربطی ندارد و شهردار می گوید: قرارداد 220 واگن با مپنا بسته شده است اما معاونش از 155 واگن صحبت می کند و این گزارش های متفاوت و متناقض به ما جای سوال دارد.

حال باید دید شهرداری که قصد داشت اتاق های تاریک را روشن کند، در واکنش به آخرین افشاگری ها، عملکرد غیرشفاف خود را چگونه توضیح می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید