ممنوعیت حضور زنان در تبلیغات فاقد وجاهت قانونی است

ممنوعیت حضور زنان در تبلیغات فاقد وجاهت قانونی است

روز جدید دو روز پیش خبری مبنی بر ممنوعیت حضور بانوان در تبلیغات توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز منتشر شد. اما ردیابی شارک نشان داد که ارجاعات نامه فاقد اعتبار قانونی است. در اول آگوست، عکسی از نامه ای در شبکه های اجتماعی منتشر شد و به سرعت در فضای مجازی منتشر شد

دو روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه طبق اعلام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، حضور بانوان در تبلیغات ممنوع است. اما ردیابی شارک نشان داد که ارجاعات نامه فاقد اعتبار قانونی است. در اول آگوست، عکسی از نامه ای در شبکه های اجتماعی منتشر شد و به سرعت در فضای مجازی منتشر شد. در نامه ای از سوی سعید جابری انصاری، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، دستور حذف کامل زنان از آگهی ها صادر شد. بر اساس این نامه و بر اساس نامه جابری انصاری خطاب به مدیران آموزشگاه های آزاد هنری و سینمایی، هرگونه تبلیغات محیطی و مجازی با حضور بانوان ممنوع می شود.

ساعاتی پس از انتشار این خبر، رسانه ای گزارش داد که این نامه نه از سوی وزارت ارشاد، بلکه دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده این شورا، کبری خزعلی. این رسانه با انتشار عکسی از نامه ای نوشت: ماجرا از این قرار است که کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی، نامه ای خطاب به صداوسیما نوشته است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت حریم خصوصی و قوه قضائیه چنین ممنوعیتی را اعلام کردند.»

در این میان بحث ممنوعیت مشارکت زنان در قوانین و مقررات موجود نیز مطرح شد. بسیاری از رسانه ها علت این اتفاق را واژه کاشت می دانند.

این رسانه ها نوشتند که بر اساس قوانین و مقررات موجود حضور زنان در تبلیغات منعی ندارد و به نظر می رسد در این نامه کلمه ابزار حذف شده است و هر گونه استفاده از زنان در تبلیغات ممنوع است. همچنین مشکل ساز شد که البته این تحلیل برگرفته از اطلاعیه قبلی دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و رهبری است. پیامی که در آن آمده است: «بر اساس قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور، هرگونه «استفاده ابزاری» از زنان، مردان و کودکان ممنوع است. همانطور که در مجموعه قوانین تبلیغاتی کشور آمده است، اهمیت آن به شرح زیر است: در تبلیغ کالاها، خدمات و محصولات استفاده ابزاری از زنان، مردان و کودکان ممنوع است.

همچنین در مفاد اجرایی ماده 7 قانون حمایت از حقوق مصرف کننده از مصادیق «تبلیغات کذب و کذب» به صراحت آمده است: «استفاده ابزاری از زنان، مردان و کودکان که نقش عمده ای دارند. در معرفی کالاها و خدمات.

هیچ نشانه ای از ممنوعیت حضور زنان در تنظیم مراکز تبلیغاتی دیده نمی شود

با این حال، بررسی های شارک نشان می دهد که ارجاعات مستند در این نامه هیچ منبع قانونی ندارد. برای درک بهتر اشتباهات ذکر شده در این نامه لازم است یک بار دیگر متن نامه جابری انصاری را بخوانید: «در خصوص اجرای بهینه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ مصوبات عفاف و حجاب. و طبق ماده 11 آیین نامه کانون های تبلیغاتی «هر گونه استفاده از زنان در تبلیغات ممنوع است. در ادامه نامه و بر اساس این موارد نگارنده نتیجه گیری می کند و در پایان می نویسد: بدین وسیله هرگونه تبلیغات (محیطی-مجازی) با حضور بانوان ممنوع اعلام می شود.

این استنادها منشأ ممنوعیت جدی تلقی می شوند که هیچ سند قانونی ندارد. مهم ترین قسمت آن همان ماده 11 آیین نامه کانون های تبلیغاتی است. جابری انصاری معتقد است که ماده 11 این آیین نامه که عنوان کامل آن «آیین نامه تأسیس و نظارت بر کار و فعالیت کانون های تبلیغاتی» و مصوب 6 اسفند 1332 شورای اسلامی شهر است، اساساً به این موضوع اشاره ای نکرده است. زنان چه رسد به ممنوعیت استفاده از زنان در تبلیغات. اما ماده 11 این آیین نامه چه می گوید؟ در ماده 11 آیین نامه ایجاد و نظارت بر کار و فعالیت کانون های تبلیغاتی آمده است: در مواردی که به هر دلیلی مجوز فعالیت کانون های تبلیغاتی یا شعبه یا نمایندگی آن متوقف شود، کانون یا شعبه یا نمایندگی آن مکلف است. از تاریخ ابلاغ تعلیق از انجام و پذیرش تعهدات جدید خودداری کنید.

نه تنها در این ماده، بلکه در کل متن هزار و 325 کلمه ای این آیین نامه، مطلقاً از کلمه زن، خانم و حتی حجاب خبری نیست. تنها اشاره مربوط به این گونه مفاهیم آیین نامه در بند الف ماده 12 است که در آن آمده است: «تبلیغات باید مطابق موازین شرعی و قانونی کشور باشد» که مشخص است حضور زنان در تبلیغات باعث می شود. مغایر با موازین شرعی و قانونی کشور نباشد.

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم زنان را ممنوع الکار نکرد

البته گاف رئیس اداره کل فرهنگ و رهبری اسلامی استان البرز تنها در این سطح باقی نمی ماند. این نامه دارای ارجاعات ظاهرا قانونی دیگری است که قابل توجه است. جابری انصاری در نامه خود به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ مصوبه عفاف و حجاب اشاره کرده و به همین دلیل حضور زنان در تبلیغات محیطی و مجازی را ممنوع کرده است. اما نگاهی گذرا به این مصوبه و اعلام آن نشان می دهد که هنوز خبری از ممنوعیت تبلیغات زنان نیست.

در 24 تیرماه سال جاری، ریاست جمهوری ایران ضمن حمایت از مبارزه با آنچه «ترویج فساد سازمان یافته در جامعه اسلامی» نامید، دستور اجرای مصوبه 2084 «عفاف و حجاب» را به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر کرد. مصوبه ای که برای اولین بار در تاریخ 13 مرداد 1363 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان «راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف» و مجدداً در 21 مهر 1377 رسید، با همکاری همه نهادهای دولتی انجام شود. مصوبه با عنوان «مجموعه اقدامات اجرایی تکمیلی برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» در هشتاد و بیستمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در بیستم اردیبهشت ماه سال 1377 با حضور نهادهای ذیربط از سوی این وزارتخانه به تصویب رسید. وزارت ورزش و جوانان به معاونت امور زنان و خانواده، صدا و سیما، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، نیروی انتظامی و 24 نهاد دیگر .اعلام شد.

شایان ذکر است که نه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نه ابلاغیه تصویب عفاف و حجاب تاثیری در ممنوعیت حضور زنان در تبلیغات نداشت. جابری انصاری در واقع به سه سند قانونی برای ممنوعیت نیمی از شهروندان این کشور از تبلیغات محیطی و مجازی استناد می کند که در هیچ کدام از آنها حتی به ممنوعیت تبلیغات زنان اشاره نشده است.

نامه اداره کل فرهنگ و ارشاد البرز قابل ابطال است

صالح آقپکار وکیل پایه یک دادگستری معتقد است در صورتی که نقل قول های این نامه منشأ قانونی نداشته باشد خارج از اختیارات قانونی دستگاه اداری تلقی و با نظارت قضایی دیوان عدالت اداری قابل ابطال و اعتراض است. وی در این خصوص به شارک گفت: ادارات از نظر تصمیم گیری و اقدامات تابع سیستم ها هستند و همه این سیستم ها در چارچوب قانون و اصول خاصی مانند اصل عدم صلاحیت، انتظارات مشروع، هدف اداری مناسب و اصل انطباق انتظارات.» در صورتی که این تصمیمات و اقدامات خارج از حیطه نظام حقوقی باشد، با توجه به اصل عدم صلاحیت، امکان ابطال تصمیمات موضوع مواد 10 و 12 قانون امور اداری وجود دارد. دادگاه در دستگاه قضایی.

این کارشناس حقوق اداری ادامه می دهد: بهتر است مدیران دولتی با توجه به نص صریح قانون از ایجاد تفاسیر خوشایند از قانون جلوگیری کنند تا اینکه مشکلات تصادفی و محدودیت های ناموجه در مسیر قانون ایجاد کنند. آزادی تبلیغات و تبلیغات در حوزه خصوصی یا عمومی.» در کلیه مواردی که حقوق شهروندی محدود است، متن صریح قانون باید به عنوان منبع و مرجع در نظر گرفته شود تا اعمال سلایق شخصی محدود شود و از اعمال سلایق شخصی جلوگیری شود. تجاوز به آزادی های مردم. مداخله و استبداد از مشکلات محدود کننده قدرت اداری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید