مناسک مذهبی ضریب امنیت اجتماعی را افزایش می دهد


ساعت: 14:25
تاریخ انتشار: 1401/05/18
کد خبر: 1888786

در طول تاریخ، دین و شعائر دینی عامل بازدارنده جرم و نابسامانی اجتماعی بوده است و آموزه های دینی همواره یکی از ناب ترین و مطمئن ترین راه ها در عرصه جرایم اجتماعی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، تقویت شعائر دینی و تشکیل کانون های فرهنگی و مذهبی در مساجد و محلات موجب تقویت سلامت معنوی و کاهش جرم و جنایت و انحراف در بین نوجوانان و جوانان می شود.جامعه یک نوع است. تمرین امر به معروف و دفع بدی در مقیاس بزرگ.

در ادیان ابراهیمی و کتب آسمانی آنها به مردم دستور داده شده است که رفتار صالح و عمل صالح انجام دهند و اخلاق یکی از ارکان ادیان دینی است، چنان که در متون این ادیان گرایش به رذایل اخلاقی اکیداً نهی شده و امری مهم است. بازدارنده ای مانند خشم خداوند و یادآوری روز قیامت بارها بر آن تاکید شد.

در این زمینه شهید مطهری در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام نقل می کند که انسان هر چه ایمان دینی بیشتری داشته باشد بیشتر یاد خدا می کند و هر چه بیشتر یاد خدا می کند کمتر مرتکب گناه می شود، این علم و آگاهی نیست. اما این زنجیره غفلت و هشدار است.

انسان هر چه بیشتر فراموش کند یعنی خدا را فراموش کرده بیشتر گناه می کند و هر چه بیشتر به یاد خدا باشد کمتر گناه می کند. عصمت نهایت درجه ایمان است و هر چه ایمان بیشتر باشد به یاد خدا بیشتر می شود.

ماه‌های محرم و صفر آیین‌هایی هستند که هر ساله در فقه شیعه در سطح جامعه به شکل‌های مختلف برگزار می‌شود و مانند ماه مبارک رمضان، طبق آمارهای موجود، در این دو ماه از جرائم و جرائم اخلاقی کاهش چشمگیری می‌یابد.

در نتیجه امنیت اخلاقی ناشی از تکالیف دینی با ذکر رشادت‌های سیدالشهدا (ع) و یارانش و فداکاری‌های بی‌نظیر زینب (س) یکی از بهترین راه‌های مقابله با نابسامانی‌های اجتماعی محسوب می‌شود. ).) و بازگویی هر فداکاری از کربلا و عاشورا، استناد از منبرها، مداحی ها و فضای حاکم بر رسانه ها و خود حرمت، بازدارندگی زیادی در جامعه ایجاد می کند.

بنابراین سیاست گذاران اجتماعی می توانند از شعائر دینی و به طور کلی دین و آموزه های دینی به عنوان پشتوانه و روشی بسیار مطمئن برای کنترل اجتماعی استفاده کنند.

نوشته شده توسط حسن میرشکار، استاد دانشگاه آزاد زاهدان

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید