مناقشه «متان» در تهران؛ آیا ناسا دروغ می گوید یا تهدید، حقیقت را انکار می کند؟

مناقشه «متان» در تهران؛  آیا ناسا دروغ می گوید یا تهدید، حقیقت را انکار می کند؟

ناسا یا سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده آمریکا که اخیراً گزارشی در مورد مکان هایی که متان منتشر می کنند در این سیاره منتشر کرده است، بسیار حاشیه ساز شده است. که به کارهای علمی در زمینه صنعت هوانوردی و فضایی می پردازد. به نظر می رسد کشف یک ابر ساطع کننده متان در جنوب تهران یک سیاست نیست، بلکه یک واقعیت علمی است که با آخرین فناوری در این زمینه از ایستگاه فضایی بین المللی واقع در مدار زمین انجام شده است. باید قبل از بحرانی شدن دریاچه ارومیه بررسی و تحلیل شود.

چهارشنبه 13 آبان 1401 بود که گزارش ناسا درباره شناسایی منابع انتشار متان در این سیاره با عنوان “شناسایی منابع انتشار متان در زمین با چشم قدرتمند ناسا” در خبرگزاری ایسنا منتشر شد که به نظر خبری کاملا علمی بود. این خبر در زمان انتشار، اما با توجه به اینکه یکی از دو ابر انتشار دهنده گاز متان در سطح کره زمین به محل دفن زباله و دفن زباله در تهران متصل است، به سرعت چهره ای سیاسی به دست آورد!

انتشار این گزارش حواشی بسیاری را به همراه داشت به همین دلیل از مردم عادی در شبکه های اجتماعی گرفته تا مسئولان مختلف نسبت به آن موضع گیری کردند.

با توجه به اینکه متان یک گاز گلخانه ای است که 80 برابر بیشتر از دی اکسید کربن عمل می کند، محدود کردن انتشار متان یک وظیفه مهم در محدود کردن گرمایش جهانی است و شناسایی نقاط انتشار این گاز می تواند نقش مهمی در مقابله با گرمایش جهانی داشته باشد. برای این منظور، ناسا از یک دستگاه رصدی به نام EMIT برای شناسایی این نقاط استفاده می کند.

این رصدخانه که Surface Mineral Dust Instrument (EMIT) نام دارد، از زمانی که در ژوئیه 2022 (ژوئیه 1401) در خارج از ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) نصب شد، ترکیب شیمیایی گرد و غبار در صحرا را اندازه گیری می کند. او از زمین نقشه‌برداری کرده است و به دانشمندان کمک می‌کند تا بفهمند چگونه گرد و غبار موجود در هوا بر آب و هوا تأثیر می‌گذارد.

در واقع، EMIT که یک طیف‌سنج تصویربرداری است که برای تشخیص اثر شیمیایی مواد معدنی مختلف روی سطح زمین طراحی شده است، در حال شناسایی توده‌های عظیم گاز متان گرما در سراسر جهان است و تاکنون بیش از 50 مورد از آنها را یافته است.

اختلافات

در 25 اکتبر، رابرت گرین، محقق اصلی پروژه EMIT و محقق در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) در جنوب کالیفرنیا، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: “EMIT یک ستون متان حداقل 4،8 کیلومتری تولید خواهد کرد. او در بالای یک محل دفن زباله در ایران متوجه شد که این ابر انتشار دهنده جدید در هر ساعت حدود 8500 کیلوگرم متان در هوا آزاد می کند.

علاوه بر این، خوشه ای متشکل از 12 ابر ساطع کننده توسط EMIT در ترکمنستان مشاهده شد که همگی با زیرساخت های نفت و گاز مرتبط هستند و برخی از این خوشه ها تا 32 کیلومتر طول دارند و در مجموع حدود 50400 کیلوگرم متان در هر واحد تولید می کنند. ساعت آنها جو اضافه می کنند.

اختلافات

تصویری از منابع انتشار گاز متان در شهر خزر ترکمنستان

ناسا گفت EMIT همه این ابر فرستنده ها را خیلی زود در مرحله پردازش شناسایی کرد.

همانطور که گفته شد انتشار این گزارش موجی از واکنش ها را از سوی برخی مسئولان ذی صلاح به همراه داشت که اکثرا این گزارش علمی را تکذیب کردند و یا گفتند منتظر پاسخ نهادهای بالاتر هستند! این در حالی است که انتشار چنین گزارش هایی از سوی ناسا بی سابقه است به عنوان مثال در مورد دریاچه ارومیه بارها این اتفاق افتاده است.

اختلافات

ناسا و فضانوردان ساکن در ایستگاه فضایی بین‌المللی سال‌هاست که عکس‌های دریاچه ارومیه را برای هشدار درباره خشک شدن دریاچه به اشتراک می‌گذارند.

اختلافات

اختلافات

دریاچه ارومیه در سمت راست و دریاچه وان ترکیه در سمت چپ

در سال های اخیر ناسا تصاویر زیادی از وضعیت دریاچه ارومیه در سال های مختلف منتشر کرده است که نشان از روند نزولی حجم این دریاچه دارد، اما با وجود این هشدارها و برخلاف تلاش مسئولان مربوطه برای احیای این دریاچه، متأسفانه اکنون شاهد هستیم که این دریاچه تقریباً به خشکی تبدیل شده است.

اختلافات

سازمان ملی هوانوردی و فضایی (ناسا) مسئول برنامه فضایی غیرنظامی، تحقیقات هوانوردی و اکتشافات فضایی است. ناسا در سال 1958 تأسیس شد و پس از آن که کمیته ملی مشاوره هوانوردی (NACA) به تلاش های توسعه فضایی ایالات متحده جهت گیری مشخصی غیرنظامی داد و بر کاربردهای صلح آمیز علم فضایی تأکید کرد.

از زمان تأسیس، بیشتر تلاش‌های اکتشاف فضایی آمریکا، از جمله مأموریت‌های فرود بر ماه آپولو، ایستگاه فضایی Skylab و بعداً شاتل فضایی، توسط ناسا انجام شده است. ناسا از ایستگاه فضایی بین‌المللی پشتیبانی می‌کند و بر توسعه فضاپیمای اوریون، قوی‌ترین موشکی که تاکنون به نام سیستم پرتاب فضایی (SLS) نامیده می‌شود، وسایل نقلیه فضایی تجاری و ایستگاه فضایی دروازه قمری نظارت می‌کند.

علم ناسا برای شناخت و درک بهتر زمین از طریق سیستم رصد زمین، پیشرفت در هلیوفیزیک (فیزیک خورشید) از طریق تلاش های برنامه تحقیقاتی هلیوفیزیک اداره ماموریت علمی، اکتشاف اجرام در سراسر منظومه شمسی با فضاپیمای روباتیک پیشرفته مانند نیو. افق ها و تحقیقات بر موضوعات اخترفیزیکی مانند انفجار بزرگ از طریق رصدخانه های بزرگ و برنامه های مرتبط تمرکز می کند.

این سازمان فضایی تاکنون فعالیت های گسترده ای برای پیشبرد علوم بشردوستانه و ارتقای دانش و درک بشر از سیاره و کیهان داشته است که همچنان ماموریت هایی مانند ارسال ماهواره های رصد زمین برای مقابله با خطرات فعالیت های انسانی در سیاره ما را برنامه ریزی و اجرا می کند. و همچنین طراحی ساخت و ارسال تلسکوپ‌های فضایی مانند جیمز وب به مأموریت اصلی خود در گسترش دانش بشر از جهان، مانند گرفتن اولین تصویر از یک سیاه‌چاله در تاریخ ادامه می‌دهد.

ناسا از زمان آغاز به کار خود گام های مهمی در پیشرفت دنیای علم برداشته است و فرصتی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سطح سیاره زمین، ماه و سایر سیارات منظومه شمسی و همچنین ساختارها و کهکشان های دوردست فراهم کرده است.

اکنون نیز به نظر می رسد که کشف متان فوق تابشی در جنوب تهران امری سیاسی نیست، بلکه یک واقعیت علمی است که توسط آخرین فناوری در این زمینه از ایستگاه فضایی بین المللی واقع در مدار زمین و انجام شده است. قبل از اینکه به بحرانی مانند دریاچه ارومیه تبدیل شود باید مورد مطالعه و تحلیل قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید