منتقدان اقتصادی به مجلس اعتماد ندارند

منتقدان اقتصادی به مجلس اعتماد ندارند

روز جدید : مجلس انقلاب دیروز لایحه ای را تصویب کرد که حتی برای رای نمایندگان نیز مشکل ایجاد کرد; به گفته برخی کارشناسان اقتصادی، این طرح که در درازمدت منجر به زیان تولید می شود، عموماً برای حمایت از کارخانه ها و شرکت های تولیدی در برابر تعطیلی و مصادره اموال بانک ها در ازای بدهی آنها به تسهیلات قانونی است! این مصوبه در واقع به دادگاه اجازه می دهد تا از دستگیری مدیران کارخانه ها و شرکت های تولیدی و توقیف اموال آنها جلوگیری کند! این در حالی است که حتی خود قوه قضاییه نیز نسبت به این مصوبه ابراز نگرانی کرده و آن را مفسده و رانت خواری خوانده است! بر این اساس، طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای تولیدی مجلس که کلیات آن در 7 دی ماه با دو فوریت به تصویب رسید، از جمله طرح هایی است که می تواند مشوقی برای تولید بلندمدت باشد و راهگشای نظام تولیدی کشور باشد. . بر اساس برنامه شورای استان، به هر استانی اختیار داده می شود تا از سلب آزادی و بازداشت مدیران یا سرمایه گذاران واحدهای تولیدی به تشخیص خود جلوگیری کند. در دعاوی علیه تولیدکنندگان به مرجع رسیدگی کننده این اختیار داده می شود که به تشخیص خود از توقیف اموال مربوط به تولید جلوگیری کند و به تولیدکننده مهلتی به اصطلاح عادلانه داده می شود تا تعهد خود را در پرداخت اقساط بدهی خود انجام دهد. در بخش دیگری از این طرح آمده است که مرجع رسیدگی کننده ممکن است دستور توقیف اموال غیر مولد محکوم را صادر کند، اما در صورتی که اموالی غیر از تولید وجود نداشته باشد، موضوع مربوط به ستاد تسهیل در امر تولید و اخراج است، بنابراین مهلت معقولی دارند تا قرار دادن سایر اموال غیر تولیدی این مدت ممکن است یک بار دیگر تمدید شود. ضمناً درج هرگونه شرایطی که منجر به تعطیلی و پلمپ واحدهای تولیدی شود در قراردادهای تأمین مالی با بانک ها، مؤسسات مالی و اعتباری و امثال آن اعم از دولتی و غیردولتی بی اثر بوده و حتی متخلفان از این بند مجازات خواهند شد. مجازات درجه (5) قانون مجازات اسلامی! از سوی دیگر شرکت بیمه نمی تواند با توقیف ابزار، ماشین آلات و مواد اولیه واحدهای تولیدی مطالبات خود را وصول کند.

اعتبارسنجی دقیق پرداخت سایت

هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی گفت: فکر می کنم مشکل اصلی به خود بانک ها برمی گردد، بیشتر تسهیلاتی که بانک ها پرداخت می کنند بر اساس طرح توجیهی واقعی نیست. بانک ها باید به محض اینکه فرد قصد پرداخت تسهیلات را داشته باشد، دقیقا تایید کنند که آیا فرد می تواند تسهیلات را پرداخت کند یا خیر. وی ادامه داد: البته نمی توان به این روش استناد کرد، زیرا اعتبارسنجی به درستی انجام می شود، اما با گرفتن تسهیلات و ورود به حوزه دیگری در حوزه خود سرمایه گذاری نمی کند. حق شناس افزود: بنابراین اگر بانک ها ارزیابی کنند به درستی تسهیلات، فکر می کنم مانع بزرگی برای مطالبات معوق خواهد بود.» مرحله بعدی اخذ وثیقه از سوی بانک ها برای ارائه تسهیلات است که اگر این وثیقه ها به درستی تنظیم و در اختیار بانک قرار گیرد نیازی به بازداشت فرد نیست. این کارشناس اقتصادی افزود: در این صورت نیازی به دستگیری مدیر یا مالک کارخانه یا تولیدکننده اصلی نیست، زیرا این اتفاق منجر به تعطیلی کسب و کار و تعطیلی شرکت و کارخانه می شود. زیان ملت و بانک؛ چون پول برنمی گردد و به نظر من بازداشت بدترین راه حل برای این نوع بدهکاران است. تصمیم درست این است که بانک ها از همان ابتدا طرح را به درستی ارزیابی کنند و مدارک مربوطه را به دست آورند تا بتوانند به سرعت تحقیقات خود را از شرکت ها و کارخانه ها دریافت کنند.

فرصتی برای رانت و فساد

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه خود قوه قضائیه این طرح را تبعیض آمیز، مفسده و سوء استفاده از مفسدان اقتصادی دانسته است، برداشت قوه قضاییه از این طرح چقدر با واقعیت ارتباط دارد. وی گفت: هر نوع رانت و فساد زمانی به وجود می آید که متولیان این اداره به وظایف خود به درستی عمل نکنند و یا بر اساس قانون رفتار نکنند. قاعده ای که در مورد همه بانک ها اعمال می شود این است که باید برای پروژه هایی که طرح توجیهی دارند تسهیلات ارائه کنند. وی ادامه داد: اجاره‌بها زمانی به وجود می‌آید که دریافت‌کننده تسهیلات آن را صرف طرح توجیهی خود نکند و وارد بازارهای سرمایه‌گذاری دیگر مانند مسکن، خودرو یا سایر حوزه‌ها شود. رانت و فساد حق شناس در پاسخ به اظهارات انجمن سرمایه گذاران خطرپذیر نیز با این طرح مخالفت کرد و گفت: این طرح باعث تضعیف تولید، سوء استفاده از کلاهبرداران و ترساندن سرمایه گذاران می شود: «هر طرح تصویب شده دارای مزایا و معایبی است و البته همه طرح ها بی نقص نیستند. مجموعه مقررات قانون تجارت برای حمایت از تولیدکننده در صورت اجرای کامل، از تولید حمایت خواهد کرد. علاوه بر این، بین تهیه کننده و تهیه کننده تفاوتی نمی تواند وجود داشته باشد، زیرا اگر او تهیه کننده نباشد، تولیدی وجود نخواهد داشت. یعنی در حالی که هدف قوانین و مقررات حمایت از تولید است; اما ناخودآگاه باید حمایت های اساسی از تولیدکننده برای ادامه تولید انجام شود.

ریشه مشکلات فراموش شده است

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که چرا این قوانین و مقررات که با ابهام یا ضعف همراه است، مشکلات اقتصادی از جمله بهبود شرایط صادرات و کاهش تورم، رفع تحریم ها و توسعه اقتصادی و… را حل نمی کند، گفت: دولت و مجلس و نهادهای مسئول. معمولاً با افراد معلول سروکار دارند، مثلاً می گویند گروهی نظارت می کنند و با گرانی ها و گرانی ها برخورد می کنند، اما گرانی ها خودشان افراد معلول هستند نه علت. این افزایش به دلیل افزایش نقدینگی و تورم و عوامل دیگر است. باید از خود بپرسیم چرا دولت مجبور به چاپ پول است؟ دلیلش هم این است که دولت به هر نحو یا با حکمی ناگهانی هزینه های بخشی از جامعه را کم یا زیاد می کند. وی با تاکید بر اینکه متأسفانه همیشه تا آخرین دور مشکلات پیش می روند، ادامه داد: به عنوان مثال در صنعت خودروسازی که در کشور به یک معضل تبدیل شده است؛ در حال حاضر در سال 2018 به دلیل مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد. وقتی دلار 30 هزار تنی شد یا الان که قیمت دلار به 27 هزار تن رسید چه تغییری در قیمت پراید ایجاد کرد؟ در واقع قیمت پراید افزایش یافته است نه کاهش و این افزایش همچنان ادامه دارد! این بدان معناست که دولت به ریشه مشکل نمی پردازد. وقتی حمایت استثنایی از خودروساز صورت می گیرد و واردات با ممنوعیت یا تعرفه های بالا مواجه می شود، نتیجه این می شود که امروز خودرویی با کیفیت پایین در کشور تولید می شود که تبعات زیادی دارد. رضا فاطمی امین وزیر صمت در جلسه بررسی طرح گفت: شرکت و کسب و کار موجود زنده ای هستند و بدون توجه به رهبری و سرمایه گذاران باید مورد حمایت قرار گیرند. ما نباید اشتباهات مدیران و شرایط اقتصادی یک کشور را به کسب و کار و واحد تولیدی تحمیل کنیم و در صورت بروز چنین مشکلاتی ضرر آن به کسب و کار آسیب نرساند. وی گفت: ثروت یک کشور تجارت فعال آن است. برای تولید و اشتغال به سمت تقویت تولید و اشتغال در کشور حرکت کرده ایم تا بتوانیم هر تعداد کسب و کار را تقویت کنیم و از آسیب های مدیریتی و شرایط اقتصادی مصون داریم.» عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: حمایت از کارخانجات و صنعتی و واحدهای تولیدی علیرغم مشکلاتی که در آن وجود دارد در شورای دولت بررسی شد و دولت با وی موافقت کرد و ایرادات وی قابل طرح است. در کمیسیون صنایع و معادن “بررسی و اصلاح شود” در برهه ای از تاریخ اقتصادی کشور هستیم که بسیاری از مشاغل شکل گرفته و برخی از آنها به مرور زمان فرسوده شده و نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. بنابراین لازم است در این برهه زمانی به کسب و کار توجه جدی شود.«حرکت دولت و مجلس برای حمایت از تولید طی دهه های گذشته و در این مدت سهم بسزایی در تولید این کشور نداشته است! این وضعیت باعث شده است. به تخریب روند دادرسی و حتی تصمیمات مجلس در درازمدت بر خلاف بقیه جریانات عمل می کند.مدیریت تعطیلی هزاران واحد تولیدی، تقاضای گسترده برای رانت و فساد و بسیاری است. بحران های اقتصادی

دیدگاهتان را بنویسید