منتقدان زیاد و حامیان اندک! / وضعیت توئیتر ابراهیم رئیسی بعد از یک سال از دولتش چگونه است؟

منتقدان زیاد و حامیان اندک!  / وضعیت توئیتر ابراهیم رئیسی بعد از یک سال از دولتش چگونه است؟

روز جدید یک سال از شروع دولت ابراهیم رئیسی می گذرد و حالا پس از گذشت یک سال می توان ارزیابی دقیق تری از عملکرد او داشت. به نظر می رسد پس از سپری شدن این یک سال، دولت نه توانسته مسائل خارجی را حل کند و نه در سیاست داخلی موفق بوده است.

محمد دراری پژوهشگر شبکه های اجتماعی مجازی

یک سال از آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی می گذرد و حالا که یک سال از آن می گذرد می توان ارزیابی دقیق تری از عملکرد او داشت. به نظر می رسد پس از سپری شدن این یک سال، دولت نه توانسته مسائل خارجی را حل کند و نه در سیاست داخلی موفق بوده است. در بعد اقتصادی نیز شاخص ها نشان می دهد که شرایط اقتصادی بدتر از گذشته است و گرانی ها فشار بیشتری بر مردم وارد می کند. در حوزه اجتماعی و فرهنگی نیز عملکرد دولت موجب نارضایتی زنان، فعالان مدنی و هنری، مستمری بگیران، فرهنگیان و اقشار مختلف مردم شده است که این موضوع در نظرسنجی های انجام شده درباره دولت نیز مشهود است. اما عملکرد دولت در فضای مجازی به خصوص در توییتر که کاربران مختلف سیاسی در آن حضور دارند چگونه است؟

تحلیل داده‌های توییتر نشان می‌دهد فضای توییتر به شدت نسبت به عملکرد ابراهیم رئیسی و دولتش در یک سال گذشته انتقاد دارد و طیف وسیعی از اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و مخالفان جمهوری اسلامی در سال جاری توئیت‌های انتقادی علیه دولت رئیسی داشته‌اند. . البته حمایت هایی نیز از دولت رئیس جمهور صورت گرفت، اما با گذشت زمان از آغاز مدیریت وی، از شدت و کمیت این حمایت ها نیز کاسته شد و توییت های حمایتی نیز لایک کمتری داشت. در این یک سال بیش از 813 هزار توئیت درباره ابراهیم رئیسی منتشر شد و این توییت ها بیش از 13 میلیون بار لایک شدند. لایک هایی که بیشتر به توییت های انتقادی انجام می شد.

داده‌ها نشان می‌دهد که همزمان با آغاز دولت ابراهیم رئیسی و یک ماه پس از آن، بیشترین توئیت‌ها درباره او انجام شده است. اما با گذشت زمان از میزان توییت ها و توجه کاربران توییتر به ابراهیم رئیسی کاسته شد. اما همزمان با اجرای یک عملیات اقتصادی و حذف ارز 4200 تومانی توسط دولت ابراهیم رئیسی، تعداد توئیت های منتشر شده در این باره به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و همانطور که از نمودار مشخص است، یک قله بزرگ در این نقطه بار دیگر که توییت‌ها درباره ابراهیم رئیسی افزایش یافت اواخر دی و اوایل بهمن سال گذشته بود. زمانی که همزمان با سفر رئیسی و پس از آن به مسکو و حومه سفر کرد، ماجرای «ناهار» رخ داد که منجر به افزایش رویکرد انتقادی کاربران توییتر نسبت به ابراهیم رئیسی و دولتش شد. اما همانطور که در نمودار زیر مشاهده می شود توجه به ابراهیم رئیسی رو به کاهش است که می توان آن را نوعی ناامیدی از دولت وی بیان کرد.

توییت هایی که بیشترین پسند را داشتند

رویکرد انتقادی به ابراهیم رئیسی و دولت نیز در میان این گونه توئیت ها به چشم می خورد. بررسی توئیت های ارسال شده در مورد ابراهیم رئیسی نشان می دهد که همه توییت هایی که بیشترین لایک را داشته اند، عملکرد دولت وی را مورد انتقاد قرار می دهند. شوخی با رفت و آمدهای سرزده ابراهیم رئیسی، جوک «ناهار خوردی» و انتقاد از افزایش قیمت از جمله رایج ترین موضوعات توییت های پرلایک است. به عنوان مثال، یکی از این توییت ها با 16405 لایک به شرح زیر است:

حامیان و مخالفان رایشی

طی یک سال گذشته هزاران توئیت درباره ابراهیم رئیسی منتشر شده است. در میان کاربرانی که در سال گذشته توئیت های حمایتی و انتقادی درباره ابراهیم رئیسی منتشر کردند و توییت هایشان جزو 500 توییت پرلایک و تاثیرگذار بود، چهره های متفاوتی دیده می شود. البته تعداد هواداران بسیار کمتر است و می توان نام هایی مانند امیرحسین ثابتی، علی اکبر رائفی پور، علی علیزاده، یاسر جبرائیلی، دانیال معمار، علیرضا پناهیان و کاربرانی با نام مستعار «آدم» و «ایشی خاکی» را دید. البته علی اکبر رائفی پور و یاسر جبرائیلی نیز توئیت های انتقادی در انتقاد از دولت داشتند.

آنچه در مورد توییت های پشتیبانی کننده جالب است محتوای آنها است. تکراری ترین موضوع در میان توییت های حمایتی، بازدیدهای رئیسی در مناسبت های مختلف است. کما اینکه از منظر حامیان دولت رئیس جمهور هیچ اقدام قابل توجه دیگری از سوی وی و دولتش صورت نگرفته و یا اگر آن اقدامات بیان شده، مورد تایید سایر کاربران توئیتر قرار نگرفته است. البته در توییت های پشتیبان با بیش از دو هزار لایک، توییت های کمی درباره سیاست خارجی رئیسی یا موضوع کنترل کرونا دیده می شود.

از سوی دیگر، منتقدان دولت رئیس جمهور در توییتر بسیار و متنوع هستند. از وحید اشتری و محمد مهاجری اصولگرا گرفته تا محمد دلاوری مجری تلویزیون تا مذگان جمشیدی فعال محیط زیست، طنز پردازان زینب موسوی و احمدرضا کاظمی، تا فعالان سیاسی و رسانه ای یاشار سلطانی، عباس عبدی و مصطفی تاج زاده و رضا حکیتنژاد و علی حسین قاضی زاده همه در این مراسم هستند. آنها حداقل یک توئیت انتقادی درباره عملکرد ابراهیم رئیسی و دولتش در یک سال منتشر کرده اند. به تناسب تنوع کاربران منتقد ابراهیم رئیسی، موضوعات نقد او نیز متنوع و متعدد است; از حوزه اقتصاد تا سیاست خارجی؛ از مسائل زیست محیطی تا سیاست های فرهنگی؛ همه آنها مورد توجه منتقدان دولت ابراهیم رئیسی بودند.

همه این داده ها نشان می دهد که فضای توئیتر پس از گذشت تنها یک سال کاملاً علیه دولت ابراهیم رئیسی است و مدافعان دولت او کم هستند و توئیت های آنها کم لایک شده است. این در حالی است که در دوران حسن روحانی پس از پنج سال به ویژه پس از آبان 1377 چنین فضایی در توئیتر ایجاد شد و روحانی در سال های اول دولتش چندان در توییتر عصبانی نبود. این داده ها مطابق با بررسی های انجام شده از دولت ابراهیم رئیسی نشان می دهد که وی در افکار عمومی جایگاه مطلوبی ندارد و اگر دولت وی بدون دستاوردهای ملموس بماند جایگاه خوبی در افکار عمومی نخواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید