منطقه آزاد اردبیل از اصرار بر تصویب تا به تعویق انداختن تعریف محدوده/ پروژه ای که تاسیس آن توسط مجموعه سیاسی تصرف شده است.


ساعت: 11:58
تاریخ انتشار: 1401/01/20
کد خبر: 1820572

در حالی که سایر استان های کشور در حال ساخت زیرساخت های مناطق آزاد خود هستند، مرزبندی منطقه اردبیل همچنان در تسخیر سیاسیون است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سبلان ما، وعده ایجاد منطقه آزاد اردبیل به دو دهه گذشته برمی گردد که برخی از نمایندگان استان سرعین که مرز خارجی ندارد حتی خواستار آزادی شدند.

در اردیبهشت 1400 تصویب منطقه آزاد توسط صدیف بدری نوید روزهای خوبی برای مردم اردبیل بود و وی در این خصوص گفت: مصوبه مجلس دهم در مورد ایجاد مناطق آزاد در کشور که شامل منطقه آزاد اردبیل همچنین حسب مورد در جلسه امروز شورا به تصویب می رسد.

چندی نگذشته بود که پس از این خبر همه به دنبال مکان مرکزی منطقه بودند و برخی حرف و حدیث ها در مورد نام او باعث خشم مردم استان شد.

پس از انتخاب نام مسئول برای منطقه آزاد اردبیل فضای سیاسی استان متشنج شد و همواره شاهد انتخاب خودخوانده ها در فضای مجازی بودیم و مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور به عنوان مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور معرفی شدند. اولین مدیر اجرایی منطقه آزاد اردبیل.

با این حال اختلافات بر سر تعیین محدوده منطقه آزاد اردبیل پس از انتخاب این مقام مسئول نیز مانند سال های گذشته ادامه یافت و باعث ایجاد اختلاف بین مسئولان استانی حتی در مجلس شورای اسلامی شد.

بدری در ارائه گزارش خود از اجرای منطقه آزاد اردبیل نامه ای خطاب به سعید محمد نوشت که محور بحث های داغ منطقه آزاد اردبیل قرار گرفت.


cb1bcc13 c02b 4ac5 8add 5ef95a798da0 خبر خاکستری


در این نامه آمده است که مجمع، ابلاغیه را اصلاح و 4 نکته را با ترکیب منطقه آزاد قبلی اعلام می کند.

در مرحله اول دو منطقه بیله سوار و گرمی به عنوان منطقه آزاد انتخاب می شود.


واکنش رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل به حاشیه منطقه آزاد


862ad917 2de8 4cdb 9230 14f7b4b2db6c خبر خاکستری


در ادامه این نامه ولی اسماعیلی نماینده مردم گرمی و انگوت و رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل در سایت خود نوشت: تماس ها و پیام های مکرر عزیزان و جوانان غیور حکایت از ده ها ملاقات حضوری و … ده ها نامه مکتوب از مسئولان ارشد کشور در خصوص تشکیل و ایجاد مناطق آزاد برای حفظ وحدت و همدلی مردم استان به ویژه مغان. راه حل را انتخاب کنید.

وی افزود: مردم عزیز مغان و شهرستان های گرمی و بیله سوار مطمئن باشید که بنده شبانه روز در تلاش هستیم تا این وظیفه تاریخی را به انجام برسانیم اما با توجه به اینکه پیگیری ها قطعی و 100 درصدی نیست. و همچنین حفظ شأن افکار عمومی و آسیب نرساندن به آن.«امانت مردم تا آخر صبر کند تا در این ماه پربرکت با عنایت الهی و دعای خیر مردم غیور مرزنشین کارها درست شود. سازماندهی شود.


نمین نیز باید منطقه را پاکسازی کند


67e44620 41b3 4eb5 a904 5dae33f54b3f خبر خاکستری


اما ماجرا به اینجا ختم نشد و سیدکاظم موسوی سخنگوی اردبیل در واکنش به این خبر گفت: که از سوی دبیرخانه مناطق آزاد ارائه شد و اولین پیشنهاد این دبیرخانه تعیین 4 نقطه استان بود. با همان ترکیب قبلی (از جمله نمین و پارس آباد).

نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: ایجاد این منطقه در استان صریح است اما بر سر مرزهای آن تفاوت های فنی وجود دارد.

موسوی خاطرنشان کرد: اجرای ناقص منطقه آزاد استان را قبول نداریم و تلاش می کنیم هر دو پارس آباد و نمین را در محدوده منطقه آزاد استان قرار دهیم چرا که بعداً در الحاق این دو شهر با چالش های جدیدی مواجه خواهیم شد.

واکنش نماینده اخبار منطقه آزاد که به صراحت می گوید بر سر تشکیل منطقه آزاد اختلاف نظرهای فنی وجود دارد و اجرای منطقه بدون نمین ناقص است.


تعریف منطقه آزاد هنوز نهایی نشده است


93bb0342 c64e 4db9 86bf 70ffe3375d5a خبر خاکستری


نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار نیز به این خبر واکنش نشان داد و گفت: مکاتبات و پیگیری های مسئولان و مسئولان استانی در خصوص منطقه آزاد تجاری نتیجه جدید و نهایی نداشته و نامه های منتشر شده در راستای پیگیری و تلاش نمایندگان محترم استان در این راستا، تلاشی برای پاسخگویی به مطالبات رای دهندگان است.

عباس جهانگیرزاده افزود: اما آنچه تا کنون باعث تأخیر در اجرای قانون و مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام شده است، چه تعارض منافع و چه عوامل و موضوعات دیگر، تأثیر مثبتی بر اتحاد و همبستگی مردم و آنها دارد. اعتماد به خدمتگزاران «او و سایر کارکنان نظام از آن بی بهره اند و این به ارزش و شیرینی این هدیه گرانبهای نظام در نزد آنان لطمه می زند.


تمامی استان های در حال ساخت به جز اردبیل دارای زیرساخت رایگان هستند


fe02a826 3ceb 4f71 b91b 771ee60b2d17 خبر خاکستری


در پی وقوع حادثه بین مسئولان و نمایندگان منطقه آزاد اردبیل، خطیب نماز جمعه اردبیل نیز در خطبه های نماز این هفته به این خبر واکنش نشان داد و گفت: عزیزان من منطقه آزاد در تمامی استان های مرزی به جز منطقه آزاد اردبیل در تمامی استان ها فعال است. زیرساخت هایی در مرز در حال ساخت است که اخیرا مجوز منطقه آزاد را به استثنای منطقه آزاد اردبیل دریافت کرده است. دلیل ش چیه؟ نکته این است که مجلس چهار نکته را تصویب کرد اما شورا به اقتضای آن را به یک نقطه تقلیل داد و مکان آن را مشخص نکرد اما به خود دولت واگذار کرد. نقطه را مشخص کنید. سایر نکات اعتراض دارند. گفتیم بعد هر چهار نکته را اعلام کردیم گفتند خلاف قانون است. گفتیم بعد دو نکته را اعلام کنید و در آینده به بقیه بپیوندید. گفتند خلاف قانون است. او گفت که مخالف قطعنامه است و بنابراین مصوبه مجلس کارگری به بن بست رسید.

آیت الله عاملی گفت: برای رفع مشکل به سراغ همه رفتیم. با آقای لاریجانی ملاقات داشتیم. مشکل را توضیح دادیم. حل نشد. من آقای سعید محمد را به اردبیل دعوت کردم. از همه جاهای اطراف بازدید کرد اما باز هم مشکل حل نشد پیش رئیس جمهور رفتیم. دستور داد کار کارشناسی انجام دهند و نتیجه را اعلام کنند

وی افزود: تیم فنی احتمال همه نکات را در نظر گرفت و سپس تنها یک نکته را قابل قبول دانست و به رئیس جمهور گزارش داد، اما باز هم از وضعیت امنیتی در حین اجرا ترسیدند یا شاید دلیل دیگری وجود داشت که ما نیستیم. آنها انجام دادند. این بار متوجه شوید رفتم پیش رئیس جمهور و گفتم به شما قسم من رضایی را دارم که به او خدمت کرده اید، این موضوع را هر طور که صلاح می دانید حل کنید، استان اختلاف دارد، هر جا که شما انتخاب کنید، استان قبول می کند، ایشان هم تصمیم گرفتند. اما سازمان منطقه آزاد اعلام کرد خلاف قانون است.» این یک جلسه است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پیگیری های صورت گرفته برای معرفی منطقه آزاد خاطرنشان کرد: هیچ مسئولیتی وجود ندارد مگر اینکه من و استاندار به سراغ او برویم و بگوییم هر چه تصمیم بگیرید قبول می کنیم اما باز هم نمی شود. کار کن.» و ما گفتیم که مجلس بن بست را با کاهش چهار نقطه به یک نقطه انجام داد. حالا تصمیم خودت را بگیر، ایشان فرمودند؛ تصمیم این است که به مقام معظم رهبری نامه بنویسید تا ایشان دخالت کنند. ما دو نامه به مقام معظم رهبری نوشتیم که یکی به امضای استاندار و رئیس مجلس نمایندگان رسید و من به طور مستقل نامه ای به ایشان نوشتیم و اکنون منتظر دستور مقام معظم رهبری هستیم.

این خبرها و شایعات ایجاد منطقه آزاد در حالی که در بین مردم تب گذشته شاهد هستیم دیگر بحثی برای محدود کردن گرمای گذشته مطرح نیست و در صورت طولانی شدن چنین اتفاقاتی قطعا شیرینی تایید آن خواهد بود. تلخ شدن

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید