منظور از کوره Omicron برای قیمت نفت چیست؟

منظور از کوره Omicron برای قیمت نفت چیست؟

روز جدید تقاضای جهانی نفت در سال 2021 به دلیل کاهش اپیدمی ها افزایش یافت و اکنون با وجود تلاش برای کاهش مصرف سوخت های فسیلی، همچنان شاهد افزایش مصرف جهانی خواهیم بود. مصرف بنزین و گازوئیل در سال جاری با از سرگیری سفرهای مصرفی و تجاری افزایش چشمگیری داشته است. بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، انتظار می رود مصرف نفت خام تا سال 2022 به 99.53 میلیون بشکه در روز برسد در حالی که امسال 96.2 میلیون بشکه در روز بود. البته این میزان همچنان کمتر از مصرف روزانه 99.55 میلیون بشکه در سال 2019 است.

رویترز در مورد چشم انداز قیمت نفت در سال 2022 می نویسد: «مصرف بنزین و گازوئیل در سال جاری با از سرگیری سفر و تجارت مصرف کننده به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، انتظار می رود مصرف نفت خام تا سال 2022 به 99.53 میلیون بشکه در روز برسد در حالی که امسال 96.2 میلیون بشکه در روز بود. البته این میزان همچنان کمتر از مصرف روزانه 99.55 میلیون بشکه در سال 2019 است.

طی سال گذشته، تولیدکنندگان بزرگ از افزایش فعالیت غافلگیر شدند که بر عرضه تأثیر گذاشته و منجر به محدودیت ذخایر در سراسر جهان شده است. رشد تقاضا در حال حاضر هم اوپک و هم صنعت شیل ایالات متحده را برای تامین تقاضای بازار تحت فشار قرار داده است. بسیاری از کشورهای اوپک در تلاش برای افزایش تولید هستند، در حالی که صنعت شیل آمریکا باید برای کاهش هزینه ها با سرمایه گذاران به توافق برسد.

پس از شروع سال با 52 دلار در هر بشکه، نفت برنت تا پایان سال به حدود 86 دلار در هر بشکه افزایش یافت. پیش‌بینی می‌شود در صورت عدم عرضه بیش از حد، قیمت نفت در سال 2022 به روند صعودی خود ادامه دهد. محققان بانک آمریکا تخمین می زنند که قیمت نفت برنت در سال 2022 به دلیل ذخایر پایین و نبود ظرفیت اضافی تولید به طور متوسط ​​به 85 دلار در هر بشکه خواهد رسید.

هنوز شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد omicron تأثیر قابل توجهی بر تقاضا داشته است. ذخایر سوخت در هاب آمستردام-روتردام-آنتورپ (ARA)، یکی از قطب های مهم حمل و نقل نفت و گاز اروپا، در هفته های اخیر کاهش یافته است که نشان دهنده این است که تقاضای فعلی احتمالاً ادامه خواهد داشت. داده های شرکت خودروسازی RAC همچنین نشان داد که قیمت سوخت در بریتانیا به بالاترین حد خود رسیده است.
در آسیا، سود پالایشگاه‌های بنزین در هفته‌های اخیر به دلیل ترس از انفجار Omicron کاهش یافته است، اما انتظارات کلی برای سال 2022 همچنان برای دیزل بالاتر است.

پیتر لی، تحلیلگر ارشد نفت و گاز Fitch Solutions، گفت که انتظار می رود بازارهای نوظهور آسیا مانند اندونزی و تایلند در سال 2022 بهبود بیشتری پیدا کنند.

به گفته ریچارد گوری، مدیر عامل JBC Energy Asia، انتظار می رود تقاضای بنزین در آسیا تا سال 2022 به میزان 350 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

وی گفت: بیشتر این رشد در هند و سپس در چین خواهد بود، اما با کاهش تدریجی محدودیت های Quaid-19، حتی شاهد افزایش تقاضا در ژاپن به 30 هزار بشکه در روز خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید