من اولین دانش آموزی هستم که به المپیاد جهانی جغرافیا راه یافتم / جغرافیا در کنکور نادیده گرفته می شود

المپیاد دانشجویی بزرگترین رقابت علمی جهان در بین دانش آموزان کشورهای مختلف است. سارا غزنوی ها دانش آموز قزوینی است که در المپیاد تابستانی ۱۴۰۰ در رشته جغرافیا موفق به کسب مدال طلای کشوری شده است.



فرانسه میزبان هجدهمین المپیاد جهانی جغرافیا در جولای سال جاری خواهد بود. سارا گازنوی نیا از قزوین به همراه مصطفی حلسی از قم، حسام فکرمند عباس انوری از تهران و محمدجواد کلاگر دارون کلا از بابل در تیم ملی المپیاد جغرافیا حضور دارند.

او هم اکنون در کلاس یازدهم مدرسه استعدادهای درخشان علوم انسانی فرزانگان درس می خواند.

به همین مناسبت با این دانش آموز موفق به گفتگو نشستیم.

ca031f8a b7fd 4ad2 899a 682e5f990087 خبر خاکستری

سارا گازنوینا در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ وی با اشاره به نحوه آشنایی خود با المپیاد جغرافیا بیان کرد: به طور کلی مدارس سمپاد المپیاد محور هستند; از این رو از 15 شهریور سال گذشته که مدارس پس از چند ماه تعطیلی به دلیل تاج گذاری درهای خود را باز کردند، مدارس ما به المپیک معرفی شدند.

وی افزود: البته از قبل با برگزاری چنین مسابقاتی آشنا بودم و با توجه به تخصصم در علوم انسانی المپیاد جغرافیا را انتخاب کردم.

برنده مدال طلای کشوری المپیاد جغرافیا گفت: پس از موفقیت در مراحل مختلف المپیاد جغرافیا به مرحله کشوری راه یافت و با تلاش فراوان موفق به کسب مدال طلای این مسابقات شدم.


من اولین دانش آموزی هستم که به المپیک جهانی استان قزوین راه یافتم


گازنوی نیا خاطرنشان کرد: اولین دانش آموزی هستم که از استان قزوین برای حضور در المپیک جهانی سفر می کنم. در تمام این مدت با وجود مشغله هایم برای المپیک، هیچ وقت از تمرینات غافل نشدم و برای رسیدن به اهداف و آرزوهایم سخت تلاش می کنم.

وی افزود: در مجموع دانش آموزی فعال و پرتلاش هستم و در مسابقات مختلف هنری، قرآنی، ورزشی و علمی شرکت می کنم و از جمله رشته های ورزشی به شنا، هندبال و ژیمناستیک علاقه دارم و در این رشته ها فعالیت می کنم.

این دانش آموز قزوینی گفت: استراحت و اوقات فراغت به ویژه در ایام امتحانات محدود است و از زمانی که وارد المپیاد جغرافیا شدم، کلاس های ورزشی و موسیقی را رها کردم و تمام تمرکزم را روی موفقیت این مسابقات متمرکز کردم.

880ca5b7 06dc 4ef4 b5af d0a3b6c8ed8e خبر خاکستری


دانش آموز جویای علم باید در عالم دانش غوطه ور شود



وی در خصوص نحوه برگزاری المپیادهای دانش آموزی گفت: دانش آموزان پایه دهم و یازدهم در رشته های علوم طبیعی و انسانی و علوم و معارف اسلامی می توانند در المپیاد جغرافیا شرکت کنند و روال به این صورت است که افرادی که نتایج بالایی کسب می کنند در مرحله استانی شرکت می کنند. و در عنوان بهترین شخصیت ها 40 دانش آموز دیگر از سراسر کشور معرفی می شوند.

گازنوی نیا افزود: در نهایت با برگزاری دوره تابستانی المپیاد جغرافیا و ارائه امتیازات آموزشی توسط کمیته علمی، آزمون نهایی تعیین رنگ مدال افراد راه یافته به مرحله کشوری برگزار می شود. از این تعداد 8 نفر مدال طلا و بقیه به تناسب نتیجه آزمون مدال های نقره و برنز خواهند گرفت.

وی گفت: برندگان مدال طلای المپیک در دوره زمستانی شرکت می کنند و توسط اساتید کمیسیون علمی آموزش می بینند و در پایان این دوره مجددا آزمون گرفته می شود و 4 نفر با بالاترین امتیاز برای شرکت در این دوره معرفی می شوند. المپیک جهانی خوشبختانه من هستم. من انتخاب شدم.


مدرسه نرفتن در خانواده ما مجازات است


برنده مدال طلای کشوری المپیاد جغرافیا گفت: در حال حاضر هدف کوتاه مدت من کسب آموزش های لازم برای حضور در المپیاد جهانی جغرافیا است، به خصوص که پیش نیاز موفقیت در این دوره از مسابقات زبان انگلیسی است. مهارت های زبانی با جغرافیا.”

وی گفت: این المپیاد در سطح جهانی ترجمه نشده است بنابراین برای پاسخ به سوالات باید زبان انگلیسی بلد باشید ضمن اینکه تعدادی از سوالات تشریحی است که باید به زبان انگلیسی به آنها پاسخ دهیم.

46b66237 c637 4d5a 8318 699615efe9bf خبر خاکستری

گازنوید با بیان اینکه هنوز در مورد آینده شغلی خود که نوعی رشته تحصیلی در دانشگاه است تصمیم نگرفته ام. وی گفت: معتقدم به تناسب استعداد و علایق دانش آموزان، درس های مدرسه واقعا ناکافی است و دانش آموز علم آموز باید تلاش کند تا از طریق منابع دیگر دانش خود را افزایش دهد و در دنیای علم غوطه ور شود.


دانش آموزان المپیاد خسته می شوند اما خسته نمی شوند


وی افزود: المپیک می تواند گزینه خوبی برای افزایش علم باشد چرا که دانش آموزان در المپیک خسته هستند اما خسته نیستند.

وی بیان کرد: دانش آموزان باید کتاب های علمی زیادی مطالعه کنند و علاوه بر توجه به دروس، باید متناسب با استعداد و علاقه خود در مسابقات علمی و رشته های ورزشی و هنری شرکت کنند.

این دانش آموز قزوینی درباره نقش خانواده در شکوفایی استعدادهای کودکان گفت: خانواده نقش بسیار مهمی در موفقیت فرزندان دارد و نمی توان از آن غافل شد، خانواده من بسیار حامی بودند، به همین دلیل والدینم منابع و کتاب هایی را از سایت های مختلف چون کتابفروشی های استان این کتاب ها را نداشتند.


مدرسه به من علاقه مند به جغرافیا بود


وی نقش معلم و مدرسه را در ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای تحصیل علم مهم دانست و گفت: بعد از خانواده، والدین در مدرسه نقش زیادی در ایجاد انگیزه در دانش آموزان دارند. معلمانم بسیار مشوق بودند و من از همان ابتدا مدرسه را دوست داشتم، به همین دلیل به مدرسه نرفتم: «خانه ما مجازات است.

گازنوید خاطرنشان می کند که در کنکور درس جغرافیا خالی مانده و ضریب پایینی دارد. وی گفت: متأسفانه در رشته جغرافیا، جغرافیا مغفول مانده و سهمیه ای برای کنکور وجود ندارد؛ اما باید کنکور بدهیم.

وی افزود: مدرسه به دلیل اینکه کلاس هایی را برای آشنایی بچه ها با مناطق مختلف المپیک برگزار می کرد که من در این زمینه به جغرافیا علاقه داشتم به من علاقه مند شد.


برندگان المپیاد سراسری جغرافیا سهمیه ای برای کنکور ندارند


این دانش آموز قزوینی با اشاره به جذابیت رشته جغرافیا گفت: جغرافیا رشته های مختلفی دارد و چون به رابطه افراد و محیط زندگی آنها می اندیشد، تفکر و دیدگاه کل نگر دارد؛ از این رو جغرافیا دارای رشته های مختلفی است. تا بتوان گفت از دید یک دکتر یا مهندس بازتر است.

این دانش آموز برنده مدال طلای کشوری المپیاد جغرافیا گفت: نگاه به جغرافیا به من انگیزه می دهد و باعث می شود به اطرافم و حتی میزان هزینه ها و نوع خرید خانواده توجه بیشتری داشته باشم. زیرا جغرافیا همان چیزی است که می تواند ما را از بحران های اکولوژیکی خارج کند، زیرا نحوه تعامل انسان با محیط زیست را آموزش می دهد.

وی تاکید کرد: بیش از 15 تا 16 ساعت شبانه روز را به درس و تمرین می گذرانم و اصلا علاقه ای به استفاده از تلفن و فضای مجازی ندارم و این بیان نمی تواند مرا به خودم وابسته کند.




جغرافیا چیزی است که می تواند ما را از بحران های زیست محیطی خارج کند



گزنوید گفت: بی شک فضای مجازی علاوه بر تاثیرات مثبت، آثار منفی و مضری نیز دارد و آنچه در وهله اول از این فضا به ذهن انسان می رسد، اتلاف وقت است. اما به طور کلی نمی توان مزایای استفاده درست از این ابزار را انکار کرد.



وی در پایان با اشاره به علاقه خود به رمان خوانی گفت: اگر وقت آزاد داشته باشم ترجیح می دهم مطالعه کنم. خانواده من اینطور هستند و اوقات فراغتشان را صرف کارهای مفیدی مثل درس خواندن می کنند.



انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید