من برای هر فیلمی می جنگم / بازیگری را دوست نداشتم

ساعت: 09:58
تاریخ انتشار: 14/15/1400
کد خبر: 1789876

مجید مجیدی کارگردان ایرانی در یک مستر کلاس در جشنواره فیلم ترکیه گفت که همه فکر می کنند فرصت های زیادی برای ساخت این فیلم ها وجود داشت، اما ما از صفر شروع کردیم و برای هر فیلمی جنگیدیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خبرگزاری آناتولی، مجید مجیدی کارگردان سینمای ایران به عنوان مهمان ویژه چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه دوستی هلال احمر استانبول از سینما اطلس ترکیه بازدید کرد و تجربه سینمایی خود را در اختیار کارگردانان ترک و خارجی، دانشجویان و علاقه مندان قرار داد. سینما به اشتراک گذاشته شد.

مجیدی با ابراز خرسندی از حضور در این مستر کلاس که توسط فیصل سوئیصل کارگردان تحصیلکرده ترکیه در ایران اجرا شد، درباره ورود خود به سینما گفت: ورود من به این عرصه بسیار دراماتیک و زیبا بود. من در مرکز بودم که بچه ها بازی می کردند و گاهی هنرهای تجسمی و تئاتر بود. همیشه صداهای عجیب و غریبی از تئاتر می شنیدم و کنجکاو بودم که پشت دیوار چه خبر است. به این ترتیب وارد عرصه هنر با تئاتر شدم و در این رشته تحصیل کردم.

کارگردان فیلم «بچه های آسمان» گفت: برای بازیگری احترام قائل هستم اما آن را دوست نداشتم، فقط می خواستم به سینما بروم. هدف من همیشه این بوده که کارگردان خوبی باشم.

موضوع فیلم های من اهمیت انسان است

مجیدی موضوع اصلی فیلم های خود را اهمیت و توجه به مردم می داند و بیان می کند: انسان عاشق خلق تجربیات جدید است. من ایده های زیادی برای ساخت فیلم دارم که دوست دارم ببینم. ما همیشه راهی را دنبال می کنیم که توجه به مردم و رسیدگی به مردم است. انسان ابعاد زیبایی دارد که باید به آنها توجه کرد.

کارگردان «محمد رسول الله» و «بید مجنون» با بیان اینکه در انتقال تجربه به نسل های آینده احساس مسئولیت می کنیم، افزود: در مورد انسان سؤالاتی دارم که به دنبال پاسخ آن هستم.

برای ایده های خود تلاش کنید

این کارگردان با اشاره به مشکلاتی که تاکنون برای ساخت فیلم داشته است، گفت: مردم فکر می کنند فرصت های زیادی وجود داشت که موفق به ساخت این فیلم ها شدیم اما واقعیت این است که از صفر شروع کردیم. ما برای هر فیلمی جنگیدیم. من دو سال برای بچه های بهشت ​​کار کردم چون تهیه کنندگان آن را رد کردند، اما به تلاشم ادامه دادم.

وی تاکید کرد: در کنار اندیشه و دیدگاهی که نسل جوان برای همه چیز دارند باید مبارزه کنند.

کارگردان گل خدا با بیان اینکه کارهای انسانی فراتر از خودشان است، گفت: برای من لذت بخش ترین کار، ایده ای است که به من دست می دهد. این ایده مانند جوانه ای است که از زمین رشد می کند و نیاز به نگهداری دارد. این ایده در پس ذهن شما متولد می شود و پس از یک فرآیند، خود را نشان می دهد و از شما فراتر می رود. مثلا «بچه های بهشت» در دنیا اکران شده اما من هنوز به این مناطق نرفته ام.

اهمیت فیلمنامه برای موفقیت یک فیلم

مجیدی با بیان اینکه وقتی ایده ای دارید، تحقیقات میدانی به شما کمک زیادی می کند تا به جنبه هایی از آن ایده بپردازید، گفت: ایده از چهار مرحله الهام، تخیل، جهان حسی و عقلانیت می گذرد. اگر این چهار عنصر این مراحل را به خوبی پشت سر گذاشته اند، بدانید که فیلمنامه خوبی از آن ها تولید می شود.

این کارگردان گفت: اصولا همه فکر می کنند بهترین داستان دنیا را دارند و غرق این احساسات می شوند. ما باید بدانیم که چگونه بر آن غلبه کنیم و بدانیم که چقدر واقعی است. وقتی این حس را دارم، عده خاصی را از اقشار مختلف انتخاب می کنم و از زبان تاریخ تعریف می کنم. اگر داستان را خوب بیان کنید و تاثیر آن را ببینید، می بینید که تقریباً در مسیر درستی قرار گرفته اید. سناریوی خوب یعنی بیش از نیمی از این زمان را به پایان رسانده ایم اما در قسمت اجرا نیز بسیار مهم است. اما برعکس آن شما را موفق نخواهد کرد.

چهارمین جشنواره بین المللی دوستی هلال احمر از 2 تا 5 آذرماه از 11 تا 14 آذرماه در استانبول برگزار شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید