من هیچ وظیفه ای ندارم بگویم چه کسانی در تاسیسات ایران خرابکاری می کنند

زمان: 16:31
منتشر شده در: 1400/07/21
کد خبر: 1775943

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) ضمن محکومیت حمله به تاسیسات هسته ای کشورها ، از ذکر نام عاملان خرابکاری در تاسیسات هسته ای ایران خودداری کرد و گفت هیچ تعهدی برای اظهارنظر ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رافائل گروسی ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ، به انرژی اطلاعات گفت: “نقش ما آنجاست و همیشه مورد نیاز بوده است زیرا ما برنامه داریم.” [هسته‌ای] ما عموما خارج از برجام را نیز بررسی می کنیم. برجام یک نوع توافق بسیار ویژه است و ما در هر شرایطی وظیفه داریم اقدامات خود را فراتر از بازرسی ها و فعالیتهای معمول که در ایران (در ایران) انجام داده ایم ، افزایش دهیم. با توجه به اندازه آژانس بین المللی انرژی اتمی و گستره برنامه هسته ای ایران ، موافقت شد و ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی موافقت کرد تا بازرسی های بیشتری انجام دهد. ما ضامن هستیم یا هر چیزی که تصمیم گرفته شود. شاید این یک راه ساده برای توصیف آنچه ما در ایران انجام می دهیم باشد. “

کاهش بدهی های ایران با خروج آمریکا از برجام آغاز شد

گروسی سپس درباره وضعیت فعلی شورای امنیت سازمان ملل اظهار داشت: “این موضوع ، همانطور که در توضیحات خود توضیح دادید ، یک رویارویی رودررو است که متأسفانه با خروج ایالات متحده از توافق و ایران آغاز شد. به تدریج ، شروع شد برای کاهش تعهدات خود. توسط برجام. از آن زمان ، دامنه و محدوده بازرسی های ما قطعاً کاهش یافته است. “بله ، این درست است.”

وی ادامه داد: از فوریه سال جاری (دومین ماه امسال) ، من چندین بار در آنجا بودم (ایران) و تا آنجا که ممکن است سعی کرده ام فعالیت های نظارتی و راستی آزمایی را در کنار حداقل بررسی ها و آزمایش هایی که همیشه انجام داده ام حفظ کنم. در هر صورت داشت من سعی کرده ام آن را به گونه ای حفظ کنم که اگر و در زمان بازگشت به برجام ، آنطور که بسیاری از مردم جهان انتظار دارند ، ما بتوانیم پس از تعلیق پروتکل الحاقی یا سایر اقدامات شفافیت دیگر ، مخزن همه چیز باشیم. آنها رعایت کردند و این بسیار مهم بود ، در همه این امکانات اتفاق افتاد. “

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: “از زمانی که آنها این کار را انجام ندادند (پروتکل الحاقی و اقدامات شفافیت اضافی) ، من سعی کردم به مجموعه ای از موافقت نامه های موقت (با ایران) دست یابم که به ما این امکان را می دهد.” حتی در این محدودیت ها ، من به این اطلاعات (درباره فعالیت های هسته ای ایران در تأسیسات هسته ای) دسترسی دارم.

دولت ایران نظرات قوی در مورد همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی و غرب دارد

این وضعیت در حال حاضر شکننده است زیرا دولت تغییر کرده است (در ایران) و همانطور که می دانیم ، این دولتی است که نظرات بسیار قوی در مورد همکاری با غرب و آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) و دیدگاه های آنها در مورد IAEA و همکاری دارد. با آژانس بین المللی انرژی اتمی.. این با رویکردی در ارتباط است که برخی آن را افراطی می نامند. شما می توانید آن را به دلخواه تعریف کنید ، اما من به عنوان مدیرعامل هرگز رویکردهای طرفین را توصیف نمی کنم ، فقط به آنها توجه می کنم و روی آنها کار می کنم ، بنابراین آنچه من می بینم همه این محدودیت ها است ، اما من موظف هستم هرگز تسلیم نشوم. “و من ادامه می دهم.”

حمله به تاسیسات هسته ای طرفین باید محکوم شود

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به تاثیر اقدامات خرابکارانه مانند کشته شدن دانشمندان هسته ای و خرابکاری در تاسیسات هسته ای ایران گفت: “اول از همه ، من مدیرکل یک سازمان منع گسترش سلاح های هسته ای هستم.” به من همچنین یک غیر توزیع کننده با 40 سال سابقه در انجمن ها و بنیادهای مختلف بوده و یک دیپلمات هستم ، بنابراین به استفاده از زور اعتقادی ندارم و استفاده از زور را محکوم می کنم ، و در واقع این من نیستم این را می گوید ، کنفرانس. آژانس بین المللی انرژی اتمی (آژانس بین المللی انرژی اتمی) در چندین قطعنامه که در گذشته تصویب کرده بود ، تصریح کرد که هرگونه حمله به تاسیسات هسته ای امری است که باید محکوم شود. در این مورد (خرابکاری در تاسیسات هسته ای ایران) ، من هیچ نقش تحقیقی یا سیاسی ندارم. من موقعیت خود را حفظ می کنم زیرا مسئولیت دارم. وظیفه من نیست که به عوامل این خرابکاری تفسیر سیاسی بدهم. “من توانایی انجام تحقیقات را ندارم و می دانم چه اتفاقی می تواند افتاده باشد.”

با خشونت نمی توان به چیزی دست یافت

وی گفت: “به عنوان یک قاعده کلی ، من می گویم که خشونت وسیله ای برای رسیدن به هدف نیست مگر اینکه در دفاع از خود باشد.” این مسئله ای است که در منشور سازمان ملل تصدیق شده است. این یک مسئله سیاسی است ، بنابراین توصیف آن وظیفه من نیست. “

من هیچ وظیفه ای ندارم بگویم چه کسانی در تاسیسات ایران خرابکاری می کنند

با این حال ، گروسی ادامه داد: “اما در این مورد ، من می گویم که تصادف رخ داده و در نتیجه این حادثه بخشی از تجهیزات ما آسیب دیده است. ما قطعاً ناراحتی کسانی را که مایلند ببینند مدیرکل می گوید این یا آن کشور این کار را کرده است ، درک می کنیم. من چنین تعهدی ندارم و هرگز چنین تعهدی نخواهم داشت. “من بدون تردید و اطمینان می گویم که خشونت هرگز راهی برای رسیدن به چیزی نیست.”

آژانس باید ظرفیت نظارتی خود را در ایران احیا کند

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه مشترکی گفت: “اما در حال حاضر ، می توانم بگویم که آژانس باید ظرفیت نظارتی خود را احیا کند.” روشن نیست که به دلیل منبع این حوادث ، آژانس بین المللی انرژی اتمی نمی تواند ظرفیت نظارتی خود را بازیابی کند ، بنابراین ما با احترام به ایران یادآوری می کنیم که باید ظرفیت نظارتی خود را در آنجا بازیابی کنیم. “این یک موضوع حساس است ، من آن را درک می کنم ، اما موضع من بسیار روشن است.”

رافائل گروسی در گزارشی در اواخر سپتامبر گفت که بازرسی های آژانس از تاسیسات هسته ای ایران به شدت محدود شده است و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که در آخرین حملات تروریستی به تاسیسات هسته ای ایران ، تعدادی از سازمان های بین المللی دوربین های آژانس انرژی اتمی (IAEA) آسیب دیدند که منجر به دو گزارش بسیار شدید و مخرب توسط مدیرکل آژانس شد.

تصمیم ایران برای بازگشت به مذاکرات وین بستگی به آن دارد

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به این س ifال که آیا شخصا اقدامی برای بازگرداندن ایران به مذاکرات وین برای احیای شورای آژانس اتمی انجام داده است ، گفت: بله و خیر. نه به این دلیل که اگر آنها به میز مذاکره برگردند ، نه به این دلیل که من از آنها خواسته بودم. این توافق بین ایران و 1 + 5 (پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان) است و اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده عمل می کند ، بنابراین آنها باید تصمیم بگیرند که به آن بازگردند (میز مذاکره در وین) ، اما به دلیل اینکه به عنوان ضامن. در هر صورت ، ما تنها کسانی هستیم که می توانیم بگوییم چنین چیزی (توافق برجام) قابل اجرا است یا خیر. اینجا باید بروند. ما اغلب از این گفتگوها حمایت می کنیم. از آنجا که از من درباره تداوم دانش (آژانس بین المللی انرژی اتمی) در مورد ایران پرسیدید ، همه چیز بسیار به هم مرتبط است ، بنابراین اگر ما نتوانیم به جامعه بین المللی و 1 + 5 در مورد آنچه می توانند در ایران انجام دهند ، بگوییم ، “این اتفاق می افتد ، آنها شفاف خواهد بود ، ممکن است س questionsالی داشته باشید. “

توضیح گروسی درباره انفعال جهان در برابر سلاح های هسته ای رژیم صهیونیستی

خبرنگار این وب سایت سپس به بحث رژیم صهیونیستی در مورد سلاح های هسته ای اشاره کرد و پرسید: “چرا اینقدر وقت خود را صرف صحبت درباره برنامه هسته ای ایران کرده اید نه برنامه هسته ای اسرائیل؟”

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی گفت: دلیل واضحی وجود دارد. روابط ما با اسرائیل بر اساس روابط ما با کشوری است که عضو NPT نیست. اسرائیل هرگز این معاهده را امضا نکرده است. من خوب یا بد بودن آن را قضاوت نمی کنم. امیدوارم آنها (این پیمان) را امضا کرده باشند زیرا من به جهانی بودن این معاهده اعتقاد دارم ، اما آنها تصمیم به انجام این کار نمی گیرند ، اما هنگامی که شما کشوری دارید که این کشور را امضا نکرده است ، میزان تأییدیه ما به آنچه آنها اعلام می کنند محدود می شود. ، و ما جایی برای رفتن و آزمایش نداریم. در مورد ایران ، باید گفت که ایران ، مانند اکثر کشورهای جهان ، عضو NPT است و طبق قانون تعهداتی وجود دارد که هیچ ربطی به وضعیت سیاسی ندارد ، اما از نظر قانونی تعدادی تعهدات وجود دارد ، بنابراین نقش بزرگتر ما به سادگی “نه در ایران ، بلکه در تمام 192 عضو دیگر NPT است.”

خروج ایران از NPT تصمیم بدی خواهد بود

سپس خبرنگار به گروسی توضیح داد که این می تواند ایران را متقاعد کند که از NPT خارج شود ، که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ گفت: انجام این کار در سطح بین المللی بد است. من در حال حاضر درباره ایران صحبت نمی کنم ، نقشه جهان را ببینید و ببینید کدام کشورها عضو NPT نیستند. کشورهای غیر NPT به دلیل داشتن سلاح هسته ای ، کشورهای غیر عضو هستند. آنها (این کشورها) به عنوان پنج دارنده قانونی سلاح هسته ای (پنج عضو دائم شورای امنیت) مجاز هستند یا دارای (سلاح های هسته ای) هستند و وقتی از قانون صحبت می کنم ، منظورم این است که آنها آن را از نظر قانون دارند. من نمی گویم خوب است یا بد ، زیرا مردم اینجا در مورد مقاصد خود قضاوت می کنند ، و من چنین چیزی را قضاوت نمی کنم و این یک واقعیت است یا آنها (دیگر کشورهای دارای سلاح هسته ای) دیگر کشورهایی هستند که (سلاح های هسته ای) در حال گسترش هستند آنها تصمیم گرفتند این سلاح ها را داشته باشند و وقتی به چنین چیزی نگاه می کنید ، وضعیت بدی را می بینید. من سلاح هسته ای نمی خواهم. تمام زندگی من تضمین می کند که دیگر سلاح هسته ای وجود ندارد. “

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید