مهاجرت لباس های محلی با تبلیغ مدل های ماهواره ای/ «مدل های مد وارداتی»، لباس سنتی کردی را تغییر داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، کردها از آن قبیل اقوام هستند که نسبت به پوشش خود تعصبات خاصی دارند و لباس کردی جزء لاینفک زندگی و آیین های کردی است.

اولین طرح های موجود در لباس کردی مربوط به دوره صفویه و از دوره قاجاریه به بعد است که تنوع بسیار زیاد پارچه ها باعث توسعه بیشتر لباس های سنتی کردی شد و به مرور زمان بر زیبایی پوشش زنان کردی افزود. حفظ شده است، اما می توان گفت که نحوه پوشش و مدل آن در طول زمان تغییر کرده است و نمی توان تاثیر آن را در پوشش غربی نادیده گرفت و انکار کرد.

اگرچه لباس کردی اهمیت خود را در هزارتوی زمان حفظ کرده است، اما نحوه پوشیدن و الگوی آن در گذر زمان تغییر کرده است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد و تأثیر آن را بر پوشش غربی نمی توان انکار کرد.

حنا طاهری یکی از دختران کردستانی است که در گفت و گو با کُردتودی گفت: این روزها تغییرات اساسی اصالت پوشاک کردی را محدود و تغییر داده به طوری که تنها نام لباس کردی بر آن باقی مانده است.

وی گفت: متأسفانه بسیاری از زنان کرد در مسابقه ای غیرمنطقی با نگاه به یکدیگر و پذیرش مد و مد، اصالت این فرهنگ کهن را زیر سوال برده اند.

طاهری در ادامه با بیان اینکه لباس کردی در دنیا به خاطر پوشش زیبا و محجبه اش شناخته شده است، افزود: متاسفانه هر روز مد جدیدی در بحث لباس کردی در مناطق کردنشین آشکار می شود و این سوال پیش می آید که این مد از کجا آمده است. که به این سرعت در جامعه مستقر می شود.


d612007a 2ad1 43cd adae 3423ec578f82 خبر خاکستری

مهناز شفیعی دیگر دختر کردستانی است که در این باره گفت: دیگر فضای پوشیدن لباس اصیل کردی مشخص نیست و نمی توان نام کردی را بر این نوع لباس گذاشت.

وی رسانه ها و شبکه های مجازی را مقصر این تغییر می داند و معتقد است که بیشتر تغییراتی که امروزه در پوشش کردی شاهد هستیم؛ از شبکه های اجتماعی ناشی می شود.

وی می گوید: امروزه بیشتر مدل های لباس کردی از مدل های عراقی است و اکثر مردم کردستان ایران لباس های خود را از مدل ها، مجریان، بازیگران و بازیگران فعال در فضای مجازی در این شبکه ها می گیرند.


f2b708e3 aa68 460b 975a 307aa7df1c8f خبر خاکستری


پوشیدن لباس کردی در روستاها روز به روز عجیب می شود

بلال امیری یکی از خیاطان کردی در زمینه دوخت لباس کردی است که می بینیم وقتی مردم برای دوخت لباس کردی به ما مراجعه می کنند همه مدل های آنها برگرفته از مدل لباس های شبکه های ماهواره ای است.

امیری گفت: در گذشته مشتریان بر اساس سلیقه و حرفه و تجربه خیاطان، نوع مدل لباس را انتخاب می کردند، اما امروزه اکثر مشتریان تصاویر مدل های عراقی را به عنوان مدل پیشنهادی برای خیاطان ارائه می دهند.

کریمی گفت: امروز لباس کردی از مدل های قدیمی تا آسمان با مدل های قدیمی تفاوت پیدا کرده است و اگر به همین منوال پیش برود نام و نشانی از لباس کردی باقی نمی ماند.

علی عسگر حسینی، استاد دانشگاه به کُردتودی گفت: «عدم تولید پوشاک کردی در مناطق کردنشین و ورود پوشاک غربی یکی از دلایلی است که پوشاک کردی در استان عجیب‌تر می‌شود و کسی اهمیتی نمی‌دهد. “بدون پوشش.

وی گفت: پوشاک مردم کرد همواره آراسته ترین و فرسوده ترین لباس های جهان به شمار می رفته و همانطور که مقام معظم رهبری این استان را استانی فرهنگی نامیده اند، اما متاسفانه مسئولان در این امر کوتاهی کرده اند.

حسینی افزود: در نسل جوان ما گنجینه هایی وجود دارد که آن طور که باید کشف نشده است چرا که وجود شبکه های ماهواره ای هویت ما را به سمت غرب می کشاند که در این صورت دستگاه های فرهنگی و آموزشی باید وارد عمل شوند. «و در بحث پوشش پتانسیل فرهنگی ایجاد کنید.

وی افزود: پس یادمان باشد که لباس اصیل کردی را فقط در مراسم کردی نپوشیم، تبلیغات رسانه های بیگانه و مد فرهنگ و شناسنامه کردی را فراموش نکنیم و این لباس زیبا را فقط در جشن و شادی خلاصه نکنیم.

این استاد دانشگاه افزود: پوشاک کردی مردانه و زنانه در شهرهای کردستان به جای خودنمایی در سطح شهر، به مغازه های محدودی رفته و لباس هایی که هیچ ربطی به فرهنگ و تاریخ کردستان ندارد جایگزین آن شده است. امروزه کمتر خبری از تنوع رنگ زنان و دختران کرد در خیابان های شهر به گوش می رسد، هرچند که در گذشته مناطق کردنشین به عنوان پوشش و لباس محلی شناخته می شد و همواره یکی از دلایل حضور مردم سایر استان ها در این مناطق بوده است. بخش هایی از ایران. این پوشش از نوع خاص و محلی بود.


f2da66e9 26b1 4a83 a005 cc14dcacb22e خبر خاکستری

دیدگاهتان را بنویسید