مهم ترین اصول تغذیه ای برای روزه داری در ماه مبارک رمضان / طب سنتی و علم تغذیه روزه داران چیست؟


ساعت: 07:54
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1821597

میز گرد تخصصی برای توصیه های غذایی برای گرسنگان؛

غذا خوردن در ماه رمضان اصول خاصی دارد که می توانیم به راحتی از آنها پیروی کنیم، به خاطر داشته باشید که ماه رمضان فرصتی عالی برای تغییر سبک زندگی و ایجاد عادات سالم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ با فرا رسیدن ماه بندگی خداوند مردم با نشاط و نشاط معنوی از آن استقبال می کنند، اما برای استفاده بهینه از فضای معنوی علاوه بر وضعیت معنوی باید به توصیه های طب سنتی و طب سنتی نیز توجه شود. این ماه .

غذا خوردن در ماه رمضان اصول خاصی دارد که می توانیم به راحتی از آنها پیروی کنیم، به خاطر داشته باشید که ماه رمضان فرصتی عالی برای تغییر سبک زندگی و ایجاد عادات سالم است.

اما همانطور که گفته شد برای استفاده از این فضای معنوی باید نکاتی را در مورد غذا خوردن در ماه رمضان دانست که در این راستا با توجه به اصول تغذیه صحیح در ماه رمضان از دیدگاه طب سنتی و علم پزشکی ، یک میز گرد با دکتر محمد مظاهری متخصص طب سنتی حسین چاوشی متخصص تغذیه ما آن را به صورت آنلاین انجام دادیم و متن این میزگرد به شرح زیر است:


فواید گرسنگی برای سلامتی چیست؟


قتل عام؛ طب سنتی ایران می گوید همه غذاها مورد نیاز بدن نیست، برخی از این غذاها برای جذب و تجمع انرژی لازم است و درصدی باید از هم جدا شوند، این چرخه به تنهایی برای بدن کافی نیست و برخی از این مواد تجمع پیدا می کنند. در بدن بیش از حد است و می تواند از نظر فیزیکی منافذ بدن را بپوشاند و گرسنگی باعث دفع این مواد زائد غیر ضروری از بدن می شود.


چاووشی; تفاوت ماه رمضان با ماه های دیگر در زمان و میزان مصرف غذا است، استفاده از پروتئین در شیر، لبنیات و سبزیجات در ماه رمضان باید رعایت شود، مثلا در وعده سحری باید گوشتی بخوریم که آب جذب می کند کمتر مصرف کنیم و استفاده کنیم. لوبیا با همان مقدار پروتئین بیشتر.

روزه داران نباید صبحانه را از دست بدهند زیرا نمی توانند تمام غذا را در هنگام افطار مصرف کنند، خوردن افطار و شکر در ماه رمضان ضروری است و برای رفع تشنگی و گرسنگی و کاهش خون به تغییر نوع غذای مصرفی در این دو وعده توجه کنند. قند و فشار خون در طول روز ضروری است، اندیشمندان همچنین تاکید می کنند که روزه می تواند از افسردگی و اضطراب جلوگیری کند و نقش مهمی در پیشگیری از برخی سرطان ها و حفظ سلامت بدن ایفا کند.


395806ef fbab 421f 9b9a a9e31f37c41d خبر خاکستری


* اهمیت صبحانه و افطار برای روزه داران چیست؟


چاووشی; صبحانه یک وعده غذایی بسیار مهم است – می تواند روز شما را خراب یا خراب کند.برای استفاده از پلو، لوبیا پلو و سبزی پلو باید نوع غذا را در ماه رمضان تغییر دهید و بعد از افطار و صبحانه از میوه های زیادی استفاده کنید.

در وعده صبحانه کاهش مصرف گوشت، مواد تند و تند، نوشیدنی های شیرین و همچنین رقیق کردن شربت ها و استفاده از عسل به جای شکر ضروری است. قندهای دیر هضم باید در ماه رمضان مصرف شوند، اگر افراد فشار خون پایینی دارند معمولا به دلیل کم آبی بدن است. روزه داران سبزی آبدار و سالاد میوه زیاد بخورند بعد از افطار میوه و مایعات مصرف شود تا رنگ ادرار گرسنه کاملا روشن شود و کم آبی امروز را به فردا منتقل نکند.


چرا گرسنگی برای برخی افراد طاقت فرسا است؟


قتل عام؛ برخلاف تصور بسیاری از مردم، روزه گرفتن در ماه رمضان سرد، ماه رمضان گرم و خشک است و گرسنگی باعث افزایش گرما و خشکی می شود. همچنین افرادی که مزاج گرم و خشک (صفرا) ذاتی دارند، در فصول گرم سال سه عامل گرم و خشک به بدنشان اضافه می شود، این افراد می توانند تا حدودی مضطرب و ناراحت شوند و حالت ناخوشایندی را تجربه کنند.

افراد باید خلق و خوی خود را کنترل کنند و برای کاهش حرارت و خشکی بدن غذا و نوشیدنی بخورند، از صفرا بیشتر مانند شربت زرشک، آب، کاسنی و تره فرنگی و موادی که دمای بدن را کاهش می دهند، استفاده کنند، از مصرف غذاهای قرمز رنگ پرهیز از ادویه های تند و خشک مانند دارچین، زیره، زردچوبه و فلفل سیاه با درجه حرارت و خشکی بالا.

افرادی که مشکلات معده دارند به هیچ وجه نباید از آب یخ استفاده کنند، زیرا دمای بدن در هنگام روزه داری بالا می رود و معده ملتهب و داغ می شود، اگر چند لیوان آب یخ افطار بنوشید به نظر می رسد که دمای بدن کاهش می یابد، اما افرادی که نفخ دارند. ترش شود و خوردن بستنی مانند بستنی و غذاهای سرد برای افطار توصیه نمی شود.

به افراد دارای مزاج سرد، تر، گرم، سرد و خشک توصیه می شود در این ماه آب ننوشند، لقمه های کوچک و عجولانه بخورند، غذا را خوب بجوند، به هضم غذا و به نحوی به دستگاه گوارش کمک می کند.باید صبور باشید و غذای مناسب، با کیفیت و هضم آسان بخورید.


4f3700fc c1ca 4498 8e91 0262b6227056 خبر خاکستری


* غذاهای حرام بعد از افطار کدامند؟


چاووشی; روزه داران پس از افطار به جای خوردن گوشت های سرخ شده، گوشت های فرآوری شده (سوسیس، هات داگ و همبرگر) که آب بدن را کم می کند، هر ساعت یک بار تا بیدار شدن از خواب، آب، میوه های آبدار و شربت های رقیق شده با عسل بخورند. امکان پرهیز از صبحانه وجود دارد.

غذاهای تند که سوخت و ساز بدن را افزایش می دهند و باعث کم آبی بدن می شوند باید در ماه رمضان کمتر مصرف شوند که در این صورت کم آبی تا آخرین ساعات روز حفظ می شود و افراد می توانند بدون تشنگی زیاد روزه بگیرند. در طول روز که دستگاه گوارش فرد گرسنه کار نمی کند، بهتر است غذای افطار را با نوشیدن آب ولرم با مقدار کمی غذا شروع کند.


* مشکلات و بیماری های رایج در ماه مبارک رمضان چیست و راه های درمان چیست؟


چاووشی; معمولا برخی از افراد در این ماه دچار یبوست می شوند.خوردن میوه هایی مانند آلوئه ورا تازه و آلو مستلزم خوردن حبوبات و سبزیجات با فیبر بالا است.کاهش نمک و ادویه زیاد در وعده صبحانه از تشنگی مفرط و یبوست جلوگیری می کند.


قتل عام؛ نوشیدنی هایی که به رفع یبوست و افزایش رطوبت بدن کمک می کند، شربت ترشک ناشتا و ترنجبین است. این نوشیدنی می تواند به رفع یبوست، تشنگی و پاکسازی بدن کمک کند.

کسانی که مزاج گرم، خشک، گرم و تر دارند، بیشترین بهره را از این ترکیب می برند، اما همه مزاج ها می توانند سود ببرند. برخی افراد در ماه رمضان بوی بد دهان را تجربه می کنند. اگر این دسته از گرسنگان عرق نعنا را مخلوط با گلاب با یک قاشق غذاخوری زردچوبه و زردچوبه افطاری بنوشند، این نوشیدنی تقویت کننده معده و رفع بوی بد دهان است. تشنگان از شربت افطار و سحر استفاده کنند.

مردم به نوشیدن چای عادت کرده اند و اگر چای ننوشند دچار سردرد، اضطراب و کج خلقی می شوند، نوشیدن چای رقیق در فاصله افطار و شکر اشکالی ندارد. چای سبز نقش آنتی اکسیدانی دارد و به سردی گرایش دارد.برخی افراد از چای سبز به عنوان دارویی برای کاهش وزن و کاهش کلسترول استفاده می کنند.خوردن چای سبز به عنوان جایگزین چای سیاه معمولی توصیه نمی شود.

بنفشه و تمشک دمای بدن را کاهش می دهند، اما گیاهان گرم با بادرنجبویه و بهار نارنج توصیه نمی شود، افراد باید در فصل سرد از چای گرم و در فصل گرم از چای سرد و سرد استفاده کنند.


چاووشی; روزه داران در ماه رمضان از پرخوری و پرخوری پرهیز کنند، از خوردن غذاهای سرخ کردنی و افطار با آب یخ خودداری کنند.


قتل عام؛ اگر فردی دمدمی مزاج است و فعالیت های روزانه زیادی دارد، باید صبح ها غذای سنگین بخورد و در افطار غذای سبک تر بخورد. روزه داران باید روزه خود را با آب ولرم و خرما قطع کنند و سوپ رقیق مصرف کنند و در طول روز بین افطار تا سحر از ذخیره بیش از حد مواد غذایی خودداری کنند.


********

اگر گرسنگان این موارد را رعایت کنند، فشار خون آنها کاهش می یابد و سردردهای میگرنی آنها کاهش می یابد، برخی از مواد مانند آب برای مدت طولانی در بدن ما ذخیره نمی شود و فرد گرسنه جایی برای ذخیره آب نخواهد داشت. شربت های کم قند، عسل کم چرب به شکل تخم مرغ شربتی و خاکشیر، این مواد باعث تجمع آب کافی در طول روز در بدن می شود و گرسنگان مشکل گوارشی ندارند.

به روزه داران توصیه می شود شام سبک را همراه با غذای سبک میل کنند و از خوردن شام پرحجم با حجم زیاد خودداری کنند و بیشترین سهم میوه و لبنیات را از غذا جدا کنند و از پرخوری و غذاهای چرب پرهیز کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید