مواجهه سپاه با تروریسم/ کمبود خودرو با واردات جبران شد

ساعت: 09:30
تاریخ ارسال: 11/02/1401
کد خبر: 1923589

رئیس جمهور در دفاع از بودجه کلی گفت: هیچ نیروی مسلحی به اندازه ای که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برابر تروریسم تلاش کرده است، تلاش نکرده است. اگر سپاه قدس و شهید سلیمانی نبودند اوضاع منطقه ما فرق می کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در صحن علنی شورای اسلامی در دفاع از لایحه بودجه 1402 با بیان اینکه دشمن تلاش می کند بخش قابل توجهی از حاکمیت ما را مقصر اقدامات انقلابی بداند، گفت: هیچ نیروی مسلحی در حدی نیست که سپاه با تروریسم برخورد کرده است، تلاش نکرد. اگر سپاه قدس و شهید سلیمانی نبودند اوضاع منطقه ما فرق می کرد. کسانی که می خواهند سپاه را مقصر بدانند تلاش مذبوحانه ای کرده اند و اقدامات آنها محکوم به شکست است.

رشد اقتصادی چهار درصدی در دولت سیزدهم

رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه تمام تلاش دولت بر این بود که امسال با رصد اقتصادی دنبال شود، تصریح کرد: تا قبل از شروع این دولت چهار دهم رشد داشتیم اما در حال حاضر شاهد رشد اقتصادی نزدیک به چهار درصد هستیم. رشد سرمایه گذاری، کاهش تورم و رشد تولید داریم و اینها نشانه های خوبی است. همچنین باید گفت که پنج درصد افزایش تولید داشتیم. همچنین شاهد رشد تولید و اشتغال هستیم. با وجود همه تحریم ها شاهد افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی بودیم و به منابع ارزی خود دسترسی داشتیم.

وی گفت: تلاش های زیادی برای ایجاد زیرساخت های فهرست الکترونیکی کالاها انجام شده تا این طرح در برخی استان ها اجرایی شود. برای تحقق درآمدهای نفتی و مالیاتی تلاش شده است. تلاش هایی برای مقابله با فرار مالیاتی انجام شد. نرخ پرستاری و ارزیابی معلمان انجام شد. در حوزه صنعت نیز ارزش افزوده آن در شش ماهه نخست سال پنج درصد بوده که از سال 1395 تاکنون بی سابقه بوده است. ارزش افزوده معدن در حال حاضر مثبت است. تولید لوازم خانگی، خودرو و محصولات پتروشیمی رو به رشد است. در تولید فولاد به مقام هفتم دست یافتیم. گام های خوبی در زمینه تولید در حال انجام است. 17 درصد ارزش تجارت کشور و 19 درصد ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی رشد داشته است.

تحقق وعده دولت برای ایجاد یک میلیون شغل

رئیس جمهور در ادامه درباره وعده دولت برای ایجاد یک میلیون شغل گفت: این وعده محقق شده است زیرا در حوزه کشاورزی ۱۷ درصد افزایش تولید غلات داریم و خرید تضمینی گندم نیز ۶۰ درصد افزایش یافته است. در حوزه تولید دانش بنیان، 70 درصد شرکت های دانش بنیان تنها در بخش کشاورزی افزایش یافته اند.

وی ادامه داد: در بودجه 1402 تلاش شده تا سیاست های برنامه هفتم، سند آمایش فضایی و سند تحول دولت بررسی شود. سعی شد از درج احکام غیربودجه ای و احکام دائمی جداگانه جلوگیری شود. شفافیت و گنجاندن تمامی منابع و هزینه ها. بهبود معیشت مردم، تراز پرداخت‌ها، کاهش تورم، پس‌انداز، حمایت از بازار سرمایه، افزایش درآمد مالیاتی، توجه به سلامت، توجه به رشد اقتصادی و اشتغال و فعال‌سازی صندوق‌های عدالت و پیشرفت در همه استان‌ها مورد توجه است.

کسری خودرو با واردات جبران می شود

رئیسی خاطرنشان کرد: ارائه یارانه نقدی و کالایی معادل 360 همات دیده شده است. وی گفت: قرار است یارانه نان نیز در نظر گرفته شود. تولید خودرو در حال بررسی است و کسری از طریق واردات جبران می شود. البته اساس کار توجه به تولید خودروهای با کیفیت است.

به گفته رئیس جمهور؛ 31 هزار میلیارد تومان برای اشتغال زایی در نظر گرفته شده که برای هر استان یک هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. مازاد درآمد استانی به این صندوق اشتغال استانی واریز می شود. کاهش 7 درصدی مالیات شرکت های دولتی در نظر گرفته شده است افزایش 43 درصدی در بخش سلامت در حال بررسی است. تامین زمین برای ساخت مسکن و اعطای تخفیف مالیاتی برای طرح نهضت ملی مسکن در حال بررسی است. همچنین سعی کرده ایم که تناقضی بین درآمد و هزینه وجود نداشته باشد تا کسری بودجه ایجاد نشود. ریسک منابع را به حداقل برسانید. وظایف بانک ها را به حداقل رسانده ایم. ما از فرار مالیاتی جلوگیری می کنیم و مالیات دهندگان جدید را در نظر گرفته ایم.

تکمیل/

دیدگاهتان را بنویسید