موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات تعداد قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر

موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات تعداد قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر

آژه ای در نامه حجت الاسلام و المسلمین مقام معظم رهبری فرمودند:

در جریان حوادث اخیر تعدادی از افراد به ویژه جوانان بر اثر تلقینات و تبلیغات دشمن مرتکب تخلفات و جنایاتی شدند که علاوه بر ایجاد دردسر برای خود، خانواده و عزیزان خود را نیز به سختی به بار آوردند و اکنون تعداد قابل توجهی از آنها پس از افشای نقشه دشمنان خارجی و جریانات ضد انقلاب و ضد مردمی استغفار و اظهار پشیمانی و ندامت می کنند.

شرایط عمومی عفو و تخفیف مجازات متهمان و محکومان پس از بررسی کارشناسی و هماهنگی با مراجع ذیصلاح در دو قسمت تنظیم شده است.

پرونده متهمان و محکومان در هر مرحله ای که دارای شرایط تعیین شده باشند منتفی می شود.

در اعلام شرایط عفو و تخفیف مجازات متهمان و محکومان حوادث اخیر آمده است: عدم انجام جاسوسی به نفع بیگانگان، عدم ارتباط مستقیم با عوامل سرویس های اطلاعاتی بیگانه، عدم انجام عملیات جاسوسی به نفع بیگانگان. مرتکب قتل عمدی شود و جراحت بدون ارتکاب تخریب و سوزاندن اشیاء دولتی و نظامی و عمومی و بدون مدعی یا مدعی خصوصی.

در بخش دوم درخواست رئیس قوه قضائیه مبنی بر عفو و تخفیف مجازات محکومان محاکم عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز شرایطی از جمله عدم حضور شاکی خصوصی اعلام شد. یا شاکی باقیمانده مجازات محکومان به محرومیت از آزادی تا یک سال در صورتی که تا 22 باخمن حداقل یک ماه را سپری کرده باشند سه چهارم مجازات محکومان به حبس بیش از یک سال تا پنج سال. سال در صورتی که تا 22 باخمن یک پنجم آن را گذرانده باشند نصف مجازات محکومین به حبس بیش از ده سال تا بیست سال مشروط بر اینکه حداقل دو سال حبس را تا 22 باخمن گذرانده باشند و مابقی مجازات مجازات حبس برای کلیه محکومین به جرائم غیر عمد خواهد بود.

اعلام شرایط ویژه برای محکومان اناث که به طور قانونی سرپرستی یا سرپرستی فرزندان خود را بر عهده دارند و برای محکومان دارای بیماری صعب العلاج یا صعب العلاج، محکومان مرد بالای هفتاد سال و محکومان زن بالای شصت سال و برای محکومان ناتوان نکدی برای پرداخت محکومیت خود در زندان است و از دیگر مطالب نامه درخواست عفو و تخفیف مجازات است.

در نامه رئیس قوه قضائیه چند گروه از جمله خرید و فروش و قاچاق اسلحه، افراد دارای جرایم سرقت و راهزنی، جرایم مرتبط با مواد مخدر و روانگردان به صورت مسلحانه، افشاگری از شمول این بخشودگی خارج شده اند. مراکز فساد و فحشا، قاچاق مشروبات الکلی، قاچاق سازمان یافته و حرفه ای و کلان کالا و ارز، مدیریت و نظارت بر تکانه های بزرگ در نظام اقتصادی و جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی.

دیدگاهتان را بنویسید