موجودی؛ سهم خراسان جنوبی از طرح خرید توافقی زعفران / از عدم صادرات تا خروج زعفران از خراسان جنوبی بدون ارزش افزوده

ساعت: 09:07
تاریخ انتشار: 14/15/1400
کد خبر: 1789842

زمانی که برنامه ای برای صادرات طلای سرخ وجود ندارد؛

متاسفانه با توجه به صادرات زعفران از خراسان جنوبی به سایر استان ها و همچنین نقش انبارهای تعاون روستایی در طرح خرید این محصول، سهم خراسان جنوبی در صادرات زعفران بسیار ناچیز است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هاورستان، ایران بیش از 92 درصد زعفران جهان را تولید می کند که خراسان جنوبی رتبه دوم تولید و رتبه اول کیفیت را دارد. بر این اساس زعفران قائنات معروف ترین و مرغوب ترین نوع زعفران شناخته شده در جهان است.

این استان بیش از 17 هزار و 152 هکتار مزارع زعفران دارد که 32 هزار و 282 هکتار آن به بهره برداری می رسد.

در حالی که این طلای سرخ زعفرانی; بازارهای صادراتی خوبی وجود دارد اما درد این است که درآمدهای استان از صادرات این محصول ارزشمند بسیار ناچیز و ناچیز است.

برنامه ای برای صادرات زعفران وجود ندارد

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، سال گذشته 70 هزار و 155 کیلوگرم زعفران خشک از مزارع استان برداشت شد، همچنین حدود 300 کیلوگرم قرص زعفران، 2 تن و 200 کیلوگرم پودر، 2 تن عصاره و … بیشتر. سالانه بالغ بر 3000 لیتر زعفران در خراسان جنوبی تولید می‌شود، اما هنوز تاخیرهای زیادی در فرآوری این محصول داریم.

قوس; نبود برنامه مدون صادرات زعفران و عدم حمایت از توسعه مزارع زعفران از دیگر مشکلات استان است که نیازمند توجه مسئولان است.

صادرات زعفران خراسان جنوبی از سایر استان ها

محسن احتشام، رئیس شورای ملی زعفران ایران در پاسخ به سوالی درباره ارز صادرات زعفران خراسان جنوبی گفت: آمار ارزی نداریم زیرا زعفران توسط گمرکات استانی صادر نمی شود و از گمرکات تهران و مشهد صادر می شود.

وی با اشاره به عدم تمایل صادرکنندگان به صادرات زعفران از خراسان جنوبی، گفت: شهرهایی مانند تهران و مشهد در سراسر دنیا پرواز می کنند در حالی که حمل و نقل زعفران از طریق هوایی انجام می شود نه زمینی. فرودگاه بیرجند پرواز حمل و نقل بین المللی ندارد، بنابراین امکان صادرات مستقیم زعفران از خراسان جنوبی وجود ندارد.

رئیس شورای ملی زعفران ایران در خصوص مشوق های صادراتی زعفران خراسان جنوبی گفت: متأسفانه هیچ گونه مشوقی وجود ندارد و هزینه ای پرداخت نمی شود.

احتشام تاکید کرد: در این راستا سازمان جهاد کشاورزی و سایر سازمان ها از صادرکنندگان استان حمایت نمی کنند بنابراین از گمرکات مشهد و تهران صادرات دارند. با وجود تولید و کشت زعفران و زرشک در خراسان جنوبی انگیزه و حمایتی وجود ندارد و کار و سود کشاورزان در جای دیگری داده می شود.

یکی از برنامه های حمایت از تولیدکنندگان زعفران، خرید دولتی و توافقی این محصول است. در حالی که نحوه حمایت خود بحث برانگیز است و واقعاً به نفع کشاورز نیست، اما سوال دیگر این است که سرنوشت زعفران خریداری شده توسط دولت به کجا می رسد و چه سود و درآمدی برای استان دارد.

331d92e6 0312 45de 9001 20e0b464243a خبر خاکستری

کاهش بیش از 50 درصدی تولید زعفران

وحید ضییان احمدی مدیر یک تعاونی روستایی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار حاورستان اظهار داشت: شرکت تعاونی روستایی پارسال 4 تن زعفران در استان را با قیمت 20 درصد بالاتر از قیمت بازار خریداری کرد.

وی افزود: آژانس خرید زعفران کشاورزان امسال صندوق کمک به توسعه بخش کشاورزی است که امسال تعیین شد. زعفران دسته ای به قیمت کیلویی 11 میلیون و 500 هزار تن و زعفران نگین به قیمت 20 میلیون تن.

مدیرعامل تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: خوشبختانه امسال بازار این محصول بهبود یافته و قیمت آن افزایش یافته است که دلیل اصلی آن باز شدن بازارها پس از دو سال رشد و کاهش شدید تولید است. اگرچه طبق آمار جهادکشاورزی تولید زعفران در سال جاری 35 درصد کاهش یافته است، اما در عمل; میزان کاهش تولید بالای 50 درصد است، همانطور که برای زعفران در خراسان رضوی اتفاق افتاد.

ضیائیان احمدی گفت: با توجه به افزایش قیمت زعفران، کشاورزان هنوز همان محصول کوچک را در بازار عرضه نکرده اند که این امر موجب افزایش بیشتر قیمت شده است. مانند روزهای اول، قیمت ها به شدت افزایش یافت، اما اکنون سرعت رشد قیمت ها کاهش یافته است.

وی گفت: در حالی که قیمت زعفران دسته ای پارسال حدود 7 تا 8 میلیون تن بود، امسال به 25 میلیون تن رسید. زعفران نگین که پارسال توسط یک تعاونی روستایی به مبلغ 13 میلیون و 500 هزار تن خریداری شد و 12 میلیون تن در بازار داشت، اکنون به 35 میلیون تن و زعفران سوپر نگین به 40 تا 45 میلیون تن رسیده است.

او فروشنده نیست

مدیرعامل تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه قیمت زعفران هنوز به ثبات نرسیده است و افزایش قیمت در هفته یک بار اتفاق می افتد، افزود: کشاورزان همچنان منتظر افزایش قیمت هستند به همین دلیل محصول خود را نفروخته و تحویل نداده اند. . “دادن. برای اینکه در حال حاضر 10 کیلوگرم زعفران در بازار بیرجند وجود نداشته باشد.

ضیاء احمدی در خصوص کاهش قیمت زعفران دولتی از بازار گفت: ما کاری به خرید دولتی نداریم که بر عهده صندوق حمایت است. حالا اگر یک نفر زعفران بیاورد به قیمت بازار می خریم، «اما اگر تعاونی روستایی زعفران را به قیمت روز بخرد، الان هیچکس محصولش را در بازار یا تعاونی روستایی نمی فروشد.

وی گفت: برای خرید زعفران در سال جاری توافق داریم اما تاکنون هیچ یک گرمی هم نفروخته است. امسال تعداد خریداران بیشتر از فروشندگان است. خریدار و مشتری زیاد است اما زعفران و فروشنده ای نیست.

افزایش بیش از حد قیمت ها آسیب می زند

مدیرعامل تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: قیمت زعفران بیش از حد گران شده است. این امر در درازمدت به بازار لطمه می زند، تصریح کرد: زعفران با قیمت سنگین 120 هزار تنی برای یک کارمند زیاد است و همین مشکل باعث می شود از خرید آن خودداری کند و از سبد خانوار خارج کند که در این صورت تعداد خریداران کوچک است اما از آنجایی که تمام زعفران تولیدی در این زمینه صادر نمی شود. وابستگی به بازارهای داخلی زیاد است، این افزایش قیمت ها در درازمدت به بازار آسیب می زند.

ضیائیان احمدی تاکید کرد: قیمت متعادل زعفران باید در نظر گرفته شود که هم برای تولیدکنندگان زعفران و هم برای مصرف کنندگانی که توان خرید دارند، سود حاصل شود.

وی افزود: اگر نرخ تورم را در نظر بگیریم به نظر می رسد اگر زعفران به قیمت روز ثابت بماند هم به نفع کشاورز و هم به نفع مصرف کننده است. البته ممکن است تا 6-7 ماه آینده خانوارها خرید نکنند اما به تدریج وارد بازار خواهند شد.

ضیائیان احمدی افزود: تا یکی دو ماه پیش; اصلا خرید زعفران صورت نگرفت و حتی اتحادیه تعاون روستایی سه تن زعفران رایگان را با قیمت پایین فروخت که اگر به قیمت فعلی بود سود زیادی داشت.

نقش انبارهای تعاونی روستایی در طرح توافقی خرید زعفران

مدیرعامل تعاون روستایی خراسان جنوبی در خصوص سرنوشت 4 تن زعفران خریداری شده توسط تعاون روستایی کشور در سال گذشته گفت: از آنجایی که این زعفران توسط دولت خریداری شده، باید توسط خود دولت به فروش برسد. در این راستا تعاونی روستایی استان هیچ اختیاری ندارد و تنها نقش انباردار را دارد.

ضیائیان احمدی خاطرنشان کرد: زعفران دولتی را نمی توان به این راحتی فروخت و باید مجوز فروش داشته باشد و در حراج یا در بورس به فروش برسد، اما حراج بسیار نگران کننده است، به ویژه در حال حاضر که بازار نوسان دارد و قیمت ها هر روز تغییر می کند. به همین دلیل فروش این محصول در بورس ترجیح داده می شود.

وی بیان کرد: فروش محصولات کشاورزی در بورس به صورت سبدی است که در زعفران 25 درصد سبد; زعفران نگین و 75 درصد آن؛ زعفران کاه است. در این راستا هرکسی قیمت حراج خود را ارائه می کند و در نهایت به بالاترین قیمت پیشنهادی می فروشد.

ضیائیان احمدی با اشاره به اینکه دو سال پیش سازمان تعاون روستایی حدود 80 تا 90 تن زعفران خریداری کرد اما سال گذشته در مجموع 14 تن زعفران خریداری کرد که 4 تن آن در استان ما است، تاکید کرد: در زمینه فروش دولتی. زعفران، این محصول کم کم نیاز به معرفی دارد، زیرا اگر این همه زعفران به یکباره فروخته شود، بازار دوباره سقوط می کند. البته 14 تن زعفران یک شبه در بازار مصرف نمی شود، اما مدیریت عرضه به ثابت ماندن قیمت ها کمک می کند.

وی گفت: تعاونی های روستایی برای خرید محصولات کشاورزی از تسهیلات بانکی استفاده می کنند. تعاونی روستایی در سال های اخیر با هر خریدی ضرر کرده است. به عنوان مثال در دو سال گذشته زعفران با قیمت بالاتری در بازار خریداری و با قیمت کمتری به فروش می رسد.

8b2b45cf b7d3 4027 af4a 4fcc5115a098 خبر خاکستری

خراسان جنوبی از فروش زعفران دولتی بی بهره است

مدیرعامل یک تعاونی روستایی خراسان جنوبی در خصوص اینکه آیا استان از فروش زعفران توسط دولت منتفع می شود، گفت: فروش این محصول به صورت نقدی است نه نسیه و هیچ سودی از فروش این محصول در سال جاری ندارد. استان.”

ضیائیان احمدی در پاسخ به اینکه آیا تعاونی های روستایی استان نمی توانند این شرایط را به نفع استان تغییر دهند، گفت: در سال های اخیر فقط 3 تا 4 میلیارد بدهی پرداخت کرده ایم و اتحادیه تعاونی های روستایی استان که پولی ندارد. از ابتدای امسال تنها 30 میلیون تن اعتبار برای هزینه های این سازمان با 11 نمایندگی شهرستان دریافت کردیم. تمامی سازمان های مرتبط با این اتحادیه می توانند در مجموع حدود 100 میلیارد تن وام داشته باشند که آن هم مبلغ کمی است.

وی افزود: اما اگر مردم برای سرمایه گذاری، فرآوری و بسته بندی مراجعه کنند ما نیز با بسته بندی و صادرات به ایجاد ارزش افزوده برای استان کمک می کنیم. انحصاری در این زمینه وجود ندارد و از آنجایی که محصول از طریق بورس عرضه می شود، همه می توانند حتی از استان های دیگر شرکت کنند.

بر اساس این گزارش؛ متأسفانه سهم خراسان جنوبی از صادرات زعفران تنها چند کیلوگرم ده تن است و به دلیل کمبود زیرساخت ها و شرایط زعفران در این استان به صورت فله و بدون نام و نشانی از خراسان جنوبی از سایر استان ها می باشد. همچنین به گونه ای صادر می شود که هیچ ارزش افزوده ای به این استان و مردم پرتلاش آن داده نمی شود.

از سوی دیگر زعفران که بر اساس توافقنامه توسط دولت خریداری می شود نیز به صورت عمده و بدون تغییر و اصلاح به فروش می رسد و متاسفانه خراسان جنوبی از هر گونه درآمدی در این زمینه محروم است.

این در حالی است که سهم خراسان جنوبی و کشاورزان از این سرمایه استراتژیک و طلای سرخ فقط یک تلاش و رنگ و روی زرد است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید