موج جدید پناهندگی در بین ورزشکاران ایرانی

موج جدید پناهندگی در بین ورزشکاران ایرانی

از سوی دیگر توری با حضور خود در اسپانیا به اعضای تیم بوکس جوانان ایران نیز اعلام کرد که میلیاردها دلار اوراق قرضه ای را که از بوکسورها برای خروج از ایران گرفته بود پاره کرده است و همه آنها می توانند درخواست پناهندگی بدهند. در اسپانیا!

برگزاری مسابقات فوتبال جام جهانی و حواشی همراه با حضور تیم ملی فوتبال ایران در این رقابت ها باعث شده تا کم و بیش به سایر رویدادهای ورزشی ایران توجه شود و یا تحت تاثیر اتفاقات فوتبال در عرصه ملی قرار گیرد. . . با این حال همزمان با برگزاری رقابت های جام جهانی و سه بازی و خداحافظی ایران پس از جام جهانی، موج جدیدی از پناهندگی در میان چهره های ورزشی ایران در حال شکل گیری است که بیش از هر زمان دیگری زنگ خطر را به صدا در آورده است. صدا

معروف ترین اتفاق در این زمینه اعزام تیم ملی بوکس جوانان ایران به اسپانیا بود که سه مصدوم در پی داشت. رئیس فدراسیون بوکس ایران به همراه دو ملی پوش جوان در اقدامی بی سابقه اعلام پناهندگی کردند و به ایران بازنگشتند. حسین توری رئیس سرشناس فدراسیون بوکس بیشترین اخبار را در این زمینه دریافت کرد. او با حضور در اسپانیا اعلام کرد که آمادگی بازگشت به ایران را ندارد. توری به دلیل اتفاقات اخیر در ایران درخواست پناهندگی داده است.

حسین ثوری در 14 آذر 1395 جانشین ناتیک نوری شد و دوره سه دهه ریاست حاج احمد نتیک نوری بر فدراسیون بوکس را به پایان رساند و پس از اتمام دوره چهار ساله ریاست خود، برای دومین دوره چهار ساله مجلس رای اعتماد گرفت. بوکس ایران در دوران ریاست حسین توری اولین مدال جهانی خود را از دست دانیال شهبخش کسب کرد تا توجه او و عملکردش در فدراسیون بوکس جلب شود. n

نکته قابل توجه در مورد پناهندگی حسین توری این است که خود او یکی از اعضای شورای خارج از کشور بوده است. یعنی همان شورایی که باید به ورزشکاران و تیم های مختلف مجوز حضور در مسابقات و تورنمنت های خارجی و بین المللی بدهد و بررسی کند که آیا چنین حضوری ضروری است یا خیر. به این دو دلیل، پناهندگی حسین توری بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. از سوی دیگر توری با حضور در اسپانیا به اعضای تیم بوکس جوانان ایران نیز اعلام کرد که میلیاردها دلار اوراق قرضه ای را که از بوکسورها برای خروج از ایران گرفته بود پاره کرده است و همه آنها می توانند درخواست پناهندگی بدهند. در اسپانیا!

طبق عرف، ضمانت‌های مالی اغلب از ورزشکارانی که قصد سفر برای مسابقات بین‌المللی را دارند گرفته می‌شود تا از فکر کردن به مهاجرت و پناهندگی جلوگیری شود. این خبر بدین معناست که اعلام رئیس فدراسیون بوکس مبنی بر قطع روابط دو بوکسور جوان ایرانی را بر آن داشته تا دیگر به کشور باز نگردند. آرین ساعدپناه و مرتضی ریقی دو ملی پوش بوکس جوانان ایران در نیمه راه مسابقات جهانی اردوی این تیم را در اسپانیا ترک کردند و به همراه سایر اعضا و مربیان به ایران بازنگشتند. پناه بردن رئیس یک فدراسیون ایرانی به کشوری دیگر در نوع خود بی سابقه است و سر و صدای زیادی به پا کرده است.

البته در این مدت چند اتفاق دیگر هم افتاد که در مقایسه با ماجرای پناهندگی حسین توری چندان قابل توجه نبود. اولین مورد مربوط به تغییر ملیت دروازه بان تیم ملی هندبال ایران بود. سعید حیدریراد که مدت ها در لیگ رومانی حضور داشت تابعیت آن کشور را پذیرفت. این خبری بود که فدراسیون جهانی هندبال نیز به آن اشاره کرد و اعلام کرد که سعید حیدریراد دروازه بان تیم ملی هندبال ایران و تیم رومانیایی دینامو بخارست از سپتامبر 2022 (شهریور 1401) تابعیت رومانیایی را دریافت کرده است.

حیدریراد سال ها سابقه پوشیدن لباس تیم ملی ایران را دارد. مسابقات قهرمانی آسیا 2020 کویت آخرین رویدادی بود که او برای ایران در آن بازی کرد. حیدریراد برای بازی های کشورهای کشورهای اسلامی 2022 و مسابقات قهرمانی آسیا به تیم ملی دعوت شد اما به دلیل مشکلات شخصی در تیم ملی حاضر نشد. وی همچنین به اولین مرحله اردوی تیم ملی هندبال مردان برای حضور در مسابقات جهانی مردان که از 27 تا 25 مهرماه در تهران برگزار شد، دعوت شد اما به این اردو نیامد.

سعید حیدریراد دروازه بان ایرانی از سال 2017 در تیم دینامو بخارست حضور داشت و امسال قرارداد خود را با این باشگاه تا سال 2024 تمدید کرد و حیدریراد در این سالها چندین قهرمانی با این تیم کسب کرده و یکی از ستاره های این تیم محسوب می شود.

همزمان خبر دیگری از بهزاد امیدی قهرمان جوانان جهان و قهرمان شیتوکای کاراته آسیا منتشر شد که به همراه تیم شیتوریو شوکوکای یونیون کاراته ایران برای حضور در جام جهانی آزاد به اسلوونی سفر کرده بود که همراه با این تیم به ایران بازنگشت. و در آلمان پناهنده شد. البته این نسبت به دو سه رویداد قبلی چندان قابل توجه نخواهد بود.

آخرین مشکل در این زمینه مربوط به آتوسا پورکاشیان، شطرنج باز مطرح ایرانی است. البته مدت ها پیش به دلیل شایعاتی که در موردش منتشر شده بود مورد توجه قرار گرفت و ادعا می شد که بدون حجاب در مسابقات شرکت می کند اما در تمام این سال ها همچنان با پرچم ایران در مسابقات مختلف شرکت می کرد. البته آتوسا پورکاشیان سال ها در آمریکا زندگی می کند اما همانطور که گفته شد در تمام این سال ها آمادگی حضور در مسابقات شطرنج بدون پرچم ایران را نداشت. چیزی که اکنون تغییر کرده این است که او پرچم خود را به ایالات متحده آمریکا تغییر داده و دیگر با پرچم ایران در مسابقات شرکت نخواهد کرد.

آتوسا دومین شطرنج باز معروفی است که با پرچم آمریکا در این مسابقات شرکت می کند. پیش از آن الشان مرادی دومین استاد بزرگ شطرنج ایران که برای ادامه تحصیل به آمریکا رفته بود پرچم خود را به این کشور تغییر داد و حتی در مسابقات قهرمانی آمریکا شرکت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید