موج سواری مسعود بارزانی علیه تهران

موج سواری مسعود بارزانی علیه تهران

روز جدید پس از حملات جمهوری اسلامی ایران به مناطقی از اقلیم کردستان عراق، مسعود بازرانی در واقع به دنبال موج سواری سیاسی علیه تهران است. بنابراین اربیل با فشار بر بغداد در چند هفته گذشته در تلاش است تا فضای ضد ایرانی را در منطقه کورستان و سراسر عراق تقویت کند.

نتیجه این فشارها در اربیل همچنین منجر به سفر قاسم الارجی مشاور امنیت ملی عراق به ایران با موضوع این حملات شد. وابستگی متقابل بارزانی و مسعود بارزانی در دامن زدن به موضوعات این سوال جدی را در ذهن ایجاد می کند که رهبر حزب دمکرات کردستان عراق و اربیل در چارچوب این موج سواری به دنبال دستیابی به چه اهداف و اهدافی است؟

علیرغم اینکه پس از اتفاقات و تحولات همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق در 25 سپتامبر 2015، سرانجام این وضعیت به استعفای مسعود بارزانی، رهبر حزب دمکرات کردستان عراق و رئیس جمهور سابق انجامید. اقلیم کردستان حذف کامل وی از نقشه سیاسی منطقه و حتی عراق به نتیجه ای منجر نشد، اما سایه آن بسیار روشن تر از قبل شد.

پس از این نقطه، همچنان می توان او را رهبر جریان های سیاسی این منطقه از عراق دانست. رهبری که همچنان به دنبال کنترل و نفوذ مستمر بر خود و خانواده اش از طریق تلاش های آشکار و پنهان است.

از این منظر، هر چقدر هم که فضای سیاسی عراق پیچیده و مبهم باشد، حوزه عمل رئیس سابق اقلیم کردستان بیش از گذشته خواهد بود. پس سعی می کند با قرار گرفتن مستقیم و غیرمستقیم در این تنش ها و دعواهای سیاسی بر شدت ابهامات بیفزاید تا بتواند به خواسته خود برسد.

در این میان، دوران پس از مرگ جلال طالبانی و خلاء حضور و انشعاب اتحادیه میهنی به عنوان رقیب سنتی بارزانی، بهترین فرصت را برای مسعود بارزانی رقم زد تا شرایط را در راستای اهداف خود بدون رقیب توسعه دهد. بنابراین باید اذعان داشت که طی 5 سال گذشته تمامی تصمیمات اقلیم کردستان عراق نه در اربیل و سلیمانیه، بلکه در پیرمام (محل اقامت مسعود بارزانی) اتخاذ شده است.

باید گفت که مسعود بارزانی بعد از بازی قدرت بیش از هر زمان دیگری جدی است، به ویژه اینکه پس از شکست پروژه همه پرسی استقلال اقلیم کردستان و خروج مسعود بارزانی از نظام سیاسی عراق، طمع سیاسی رهبری بر تمامی امور منطقه دوچندان شده است. این در حالی است که عراق و بویژه اقلیم کردستان طی سالیان متمادی به دلیل ادامه رویه شبه استبدادی، تحت تداوم و حتی تقویت دیدگاه شخص یا افرادی مانند مسعود بارزانی، بقای خود را در رأس قرار داده است. هرم قدرت به یک سنت سیاسی معمول تبدیل شده است.

مسعود بازنی علاوه بر اینها، تهران را مسئول شکست همه پرسی در 1848 روز از همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق می داند. در نتیجه توهین سیاسی رهبر حزب دمکرات کردستان به ایران در این 5 سال و 22 روز باعث شد که از هر اتفاق کوچک و بزرگی برای حمله به تهران و موج سواری علیه ایران در منطقه و عراق استفاده کند.

رهبر کنونی حزب دمکرات کردستان عراق با مانورهای دیپلماتیک علیه تهران، جاه طلبی های سیاسی خود را از آب تیره عراق بیرون می کشد. زیرا مسعود بارزانی و حزب دمکرات کردستان عراق با مانور حمله سپاه توانستند از موقعیت به نفع خود استفاده کنند.

علیرغم اینکه نمی توان از نزدیکی اقلیم کردستان عراق به ایران چشم پوشی کرد و این نزدیکی باعث می شود دو کشور پیامدهای جدی از امنیتی گرفته تا دیپلماسی، اقتصادی و حتی اشتراکات فرهنگی بر یکدیگر داشته باشند، اما اربیل و مسعود بارزانی باید توجه داشته باشند که موقعیت خاص جغرافیایی و ژئوپلیتیکی اقلیم کردستان به گونه ای است که بدون ارتباط خوب با همسایگان خود نمی تواند به مسیرهای زمینی و هوایی دسترسی داشته باشد. بنابراین مانور سیاسی و موج سواری علیه تهران برای منافع شخصی و حزبی راهی پرهزینه برای مسعود بارزانی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید