موسیقی و ریتم باعث ماندگاری اشعار «ابطاج» می شود/ علاقه خاص «ابتاج» به گیلان


ساعت: 18:48
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۲
کد خبر: 1889625

«م.معید» شاعر نامدار گیلانی:

«محمدحسین مهدوی» با نام مستعار «م. معید از شاعران نامدار گیلانی با بیان اینکه دو ویژگی لذت بردن از موسیقی و نزدیک بودن به ابیات حافظ باعث ماندگاری آثار «ابتهاج» شد، گفت: او مردی کم حرف و ساکت بود و تمام انرژی اش از فواره در قالب شعر و سانسور و تقیه در اشعار خود نداشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ «محمدحسین مهدوی» ملقب به م. موید در گفتگو با 8D از شاعران نامدار گیلانی با بیان اینکه ابتهاج مشهورترین شاعر ایرانی و گیلانی عصر معاصر است، اظهار داشت: اشعار ابتهاج منحصر به فرد است زیرا دارای دو ویژگی است. یکی جذابیت او به موسیقی و دیگری علاقه به حافظ که باعث محبوبیت آثارش در بین مردم شده است.

وی با اشاره به اینکه این دو خصلت برجسته در اشعار ابتهاج برجسته بود، افزود: بسیاری از بزرگان ادبی کشور این ویژگی ها را نداشتند و مرحوم ابتهاج بیشتر از افرادی مانند آل بامد (شاملو) شناخته شده بود زیرا دارای نرمشی بسیار بود. زبان . بوده است

ابتهاج روی عدم استفاده از کلمات غیرفارسی حساس بود

این شاعر معاصر گیلانی با بیان اینکه واژه های عربی به ندرت در آثار و اشعار ابتهاج یافت می شود، بیان می کند: شاملو زبان شعر ابتهاج را نداشت و واژه های عربی در اشعار او خیلی بیشتر دیده می شود، در حالی که ابتهاج حتی نام کتاب هایش را انتخاب می کند. نسبت به استفاده نکردن از کلمات غیرفارسی حساس بود.

زبان ابتهاج به مردم نزدیک بود

م.موید ریتمیک بودن اشعار ابتهاج را یکی دیگر از دلایل محبوبیت او در میان مردم می داند و بیان می کند: زبان ابتهاج به مردم نزدیک است و شباهت وزن اشعار او به حافظ باعث می شود مردم با این شاعر ارتباط برقرار کنند.

ابتهاج همیشه از گیلان به عنوان یک منطقه فرهنگی یاد می کرد

این شاعر گیلانی تشییع پیکر مرحوم ابطحاج در استان گیلان را فرصتی مغتنم می داند و خاطرنشان می کند: گیلان آثار تاریخی زیادی ندارد و به جز بزرگانی چون شیخ زاهد، میرزا کوه و دکتر حشمت، دیگر سرشناسان استانی مانند حزین لاهیجی در کشور دفن نشده است و از این رو انتقال پیکر وی به گیلان از نظر بضاعت فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به علاقه خاص مرحوم ابتهاج به استان گیلان تصریح کرد: ایشان همواره از استان گیلان به عنوان یک منطقه فرهنگی یاد می کردند.

تمام انرژی ابتهاج در قالب شعر بیان می شد

معید با بیان اینکه ابتهاج مردی ساکت و ساکت بود، ادامه داد: تمام انرژی ابتهاج در قالب شعر از چشمه بیرون می آمد و هیچ سانسور و تقیه ای در شعرهایش نداشت.

این شاعر و دانش پژوه گیلانی با بیان اینکه اشعار ناب ابتهاج به دلیل ریتم آن در بین مردم رواج پیدا کرد، افزود: مردم ما هنوز شعرهای خوش آهنگ را دوست دارند و اشعار ابتهاج نیز چنین است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید