موضع سپاه برای نرسیدن به توافق هسته ای و احیای برجام کجاست؟

موضع سپاه برای نرسیدن به توافق هسته ای و احیای برجام کجاست؟

روز جدید : احیای برجام هر روز بیش از پیش دست نیافتنی می شود; برخی بر این باورند که بر سر حذف سپاه از فهرست گروه های تروریستی اختلاف نظر وجود دارد، در حالی که برخی دیگر بر این باورند که اختلافات بیش از این است. رویداد۲۴ با امیرعلی ابوالفت، کارشناس روابط بین الملل گفت و گو کرد تا این موضوع را بررسی کند. وی معتقد است که سپاه با توجه به تحریم یا بدون تحریم کار خود را انجام می دهد، بنابراین بحث بر سر این است که آیا کشورهای دیگر در این مدت تمایل به سرمایه گذاری در ایران خواهند داشت یا خیر.

تکلیف احیای برجام مشخص نیست. در حالی که رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا می گوید تلاش ها برای احیای توافقنامه شورای امنیت سازمان ملل در بحران است، امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران می گوید ما برای یک توافق خوب و پایدار آماده هستیم.

تهران نیز در روزهای اخیر محلی برای تلاش های بیشتر برای دستیابی به توافق بوده است. امیر قطر در سفر به ایران و دیدار با مقامات ارشد این رژیم بر ضرورت توافق هسته ای تاکید کرد. پیش از این انریکه مورا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا به تهران سفر کرده بود. همه طرف ها در تلاش هستند تا این مذاکرات هر چه زودتر به نتیجه برسد، اما گذشت زمان و اختلاف نظر طرفین در برخی موارد مهم ترین موانع توافق اصلی است. ابوالفت کارشناس روابط بین الملل درباره این موانع با رویداد۲۴ صحبت کرد و معتقد است در برجام مسائل مهم تری از جمله ضمانت های اقتصادی در برجام وجود دارد و این تاخیرها می تواند احتمال توافق را کاهش دهد.

وی به رویداد۲۴ گفت: «مذاکرات در وین تاکنون شکست خورده است، اما شکست خورده است.» به گفته مقامات ایرانی، پیام هایی بین ایران و آمریکا، دو طرف اصلی مذاکرات، در حال رد و بدل است و مستقیماً با آنها مبادله خواهد شد. نوار یا توسط انریکه مورا. اکنون می توان گفت امید به توافق در حال کم شدن است، هنوز به صفر نرسیده است، اما به صفر رسیده است و فکر نمی کنم هیچ یک از طرفین مذاکره رسما مرگ و شکست مذاکرات را اعلام کنند. . ممکن است مذاکرات در شهر دیگری از سر گرفته شود، اما اینکه بگوییم مذاکرات شکست خورده است، مفید نیست زیرا باید برنامه پس از مذاکره داشته باشند و آمریکایی ها تمایلی به ورود به آن فضا ندارند، بنابراین ما در میانه مذاکرات هستیم.

وی ادامه داد: طرفین مطالبات همدیگر را تسکین و سنجیده، بررسی، بررسی، مشورت و… می کنند. بخشی از آن رسانه ای می شود و بخشی راز باقی می ماند. اگر قرار بود پایان مذاکرات را اعلام کنند، روز بعد از بازگشت از وین این کار را می کردند، اما اکنون با گذشت سه ماه از آخرین مذاکرات رسمی رو در رو، نه ایران و نه هیچ یک از کشورها صحبتی نکرده اند. درباره شکست مذاکرات

ابوالفت با بیان اینکه رابرت مالی اصرار دارد که مذاکرات را ادامه دهیم و امیدوارند مذاکرات از سر گرفته شود، گفت: در ایران هم آقای امیر عبدالهیان گفتند که درهای مذاکره باز است. دو طرف آماده توافق هستند، اما اینکه چه امتیازاتی بدهند و دریافت کنند، محل بحث است.

وی با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه در صورت عدم توافق، تحریم ها علیه ایران افزایش می یابد، گفت: تحریم ها در حال حاضر افزایش یافته است و افزایش موضوع جدیدی نیست. حتی در صورت بازگشت ایران به برجام، تحریم هایی اعمال می شود، مثلاً حقوق بشر، موشک و …. تحریم ها ابزار فشار آمریکاست و البته نادیده گرفته نخواهد شد. اما باید در نظر داشته باشیم که دیگر تحریمی وجود ندارد. رابرت مالی اخیرا گفته است که اگر توافقی صورت نگیرد، تحریم های بیشتری اعمال خواهیم کرد. پس چه تحریم‌های دیگری باقی می‌ماند، بنابراین فکر نمی‌کنم اگر مذاکرات شکست بخورد و آمریکا بخواهد تحریم‌ها را اعمال کند، کار چندانی انجام ندهند. خودشان می گویند فشار در حال حاضر در حداکثر است، پس از حداکثر بیشتر نیست.

ابوالفتح معتقد است که نظام به دنبال بازگشت آمریکا به برجام است و اگر او نبود ماه ها مذاکره نمی شد. ایران در حال مذاکره با 1+5 برای بازگرداندن آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل است. برجام برای نظام مهم است; فارغ از اینکه کدام جناح یا گروه از برجام حمایت می کند یا نه. رژیم خواهان بازگشت آمریکاست، اما نه به هر قیمتی! بازگشت آمریکا به برجام مزایایی برای ایران دارد که اگر این کار را نمی کرد، ایران آنقدر اصرار نمی کرد. اینکه با خروج آمریکا از برجام، ایران همچنان باقی است و در حال مذاکره است، به این معناست که به آن نیاز دارد، اما نه آنطور که آمریکا معتقد است.

وی ادامه داد: طرفین پیشنهادهای مختلفی برای توافق ارائه کرده اند اما نه ایران و نه آمریکا آن را نپذیرفته اند. البته راه خوبی انجام شده و به قول خودشان سند آماده است که چند جای خالی دارد که بستگی به اراده طرفین دارد. یکی از این موضوعات بحث سپاه است که باید دید به نتیجه می رسد یا خیر. من معتقدم موضوع فقط در سپاه نیست، در مسائل دیگر هم هست. امیر عبدالهیان در نشست داووس گفت: تمرکز بر سپاه کاهش بحث است. این بدان معناست که ما موضوعات دیگری هم داریم که می توان توافق کرد و ایران باید مطمئن شود که منافع اقتصادی اش ناشی از برجام است. گمانه زنی ها این است که اگر مسائل اقتصادی ایران در مذاکرات حل شود، ایران می تواند بحث سپاه را کنار بگذارد. منافع اقتصادی ایران بلندمدت است، از جمله سرمایه گذاری یا عدم سرمایه گذاری، تجارت و غیره. سپاه با تحریم یا بدون تحریم کار خود را انجام می دهد، بنابراین بحث بر سر این است که آیا کشورهای دیگر در این مدت تمایل به سرمایه گذاری در ایران خواهند داشت یا خیر.

ابوالفت می گوید: در شرایط فعلی اختلاف نظر زیاد است. جلسه اخیر سنا نشان داد که اپوزیسیون بسیار گسترده تر است. اکنون سوال این نیست که آیا مذاکرات در وین از سر گرفته شود یا خیر، سوال این است که آنها اصلا برجام و ایران و توافق با ایران را قبول ندارند و فضا آنقدر ضدبردامینی است که رابرت مالی گفت هر توافقی باید انجام شود. قبل از کنگره ساخته شده است. کاری که دولت اوباما سعی کرد اصلا انجام ندهد. هر سندی که به کنگره می‌رود از بین می‌رود، بنابراین فکر نمی‌کنم در صورت عدم موافقت، فضا خیلی بدتر شود. چون فضای بین المللی تغییر کرده است. قیمت نفت افزایش یافته، روسیه تحریم شده است که ارتباط با روسیه را آسان می کند و … این باعث می شود ایران انگیزه خود را از دست ندهد. با گذشت زمان، فکر می‌کنم رسیدن به توافق سخت‌تر می‌شود، صفر نیست، اما به گفته ریاضی‌دانان، به سمت صفر می‌رود، اما به صفر نمی‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید