موضوع ممنوعیت واردات خودروهای ایرانی به سوریه چیست؟

موضوع ممنوعیت واردات خودروهای ایرانی به سوریه چیست؟

روز جدید : اصل این خبر صحت دارد و در حال حاضر امکان صادرات خودروهای ایرانی به سوریه وجود ندارد اما پس از انتشار این خبر تفسیری دور از واقعیت شکل گرفت.

یکی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی تهران درباره ممنوعیت واردات خودروهای ایرانی به سوریه توضیح داد.

بر اساس برآوردهای انجام شده از تولید دو خودروساز بزرگ ایرانی در ماه های ابتدایی سال جاری، صادرات محصولات نهایی این دو شرکت نزدیک به صفر بوده و بدین ترتیب کل ظرفیت تولید آنها برای تامین نیاز داخلی تخصیص داده شده است.

این آمار در حالی به دست آمد که در دهه 80 ایران خودرو و سایپا در چندین کشور منطقه و حتی مقاصد دورتر پایگاه صادراتی جدیدی داشتند و محصولات جدید آنها به مقاصد مختلف صادر می شد. با این حال، این عملکرد در سال های اخیر بسیار محدود بوده است.

ایران خودرو در دهه 80 علاوه بر صادرات، تأسیسات تولیدی را در چندین کشور خارجی از جمله ونزوئلا و سوریه فعال کرد و به این ترتیب محصولات این شرکت تولید و به خارج از کشور تحویل می‌شود و ارز حاصل از آن به ایران می‌رسد. در زمینه قطعات نیز همین سایت های تولیدی امکان صادرات را فراهم کردند.

پس از گذشت نزدیک به دو دهه، نه تنها خبری از صادرات و سایت های تولیدی نیست، بلکه حتی چند روز پیش اتاق بازرگانی تهران خبری مبنی بر عدم صدور مجوز واردات خودروهای ایرانی به این کشور از سوی دولت سوریه منتشر کرد. این محصولات ممنوع است.

محمدرضا نجفی منش، یکی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با ایسنا، در تشریح این خبر گفت: اصل خبر صحت دارد و در حال حاضر امکان صادرات خودروهای ایرانی به سوریه وجود ندارد، اما پس از انتشار این خبر. تفسیری منتشر شد: «این دور از واقعیت است.

وی توضیح داد: اگر واردات خودروهای ایرانی به سوریه ممنوع شده است به دلیل مشکلات فنی یا بدتر شدن روابط نیست، بلکه به دلیل مشکلات اقتصادی است که در حال حاضر دولت سوریه با آن مواجه است. به دلیل محدودیت های ارزی، دولت دمشق محدودیت هایی را برای واردات برخی کالاها به این کشور از جمله خودرو اعمال کرده است. در این زمینه بحث کشورها مطرح نیست و در کنار ایران واردات خودرو از بسیاری از کشورهای دیگر متوقف شده است.

نجفی منش با اشاره به ظرفیت بازار خودرو سوریه برای محصولات ایرانی گفت: صادرات خودرو قابل قبولی داشتیم اما مشکلاتی که در سال های گذشته به وجود آمد عملاً امکان ادامه این شرایط را فراهم کرد. با توجه به اینکه ایران خودرو در سوریه کارخانه خودروسازی دارد، می‌توان مذاکرات با این کشور را به گونه‌ای ادامه داد که محصولات ایرانی در خاک سوریه تولید شود و به این ترتیب محدودیت‌های واردات برداشته شود و راه جدیدی برای تحویل محصولاتمان ارائه شود. روابط ایران و سوریه از لحاظ سیاسی و اقتصادی گسترده است و باید تلاش کرد تا از این بستر به نفع صنعت خودروسازی کشور استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید