موضوع واردات خودرو به کجا رسید؟


ساعت: 13:55
تاریخ انتشار: 1301/06/24
کد خبر: 1897142

اخبار این روزهای وزارت حراست و مجلس بر این اساس است که اگر همه شرایط برای واردات خودرو به خوبی فراهم شود، خودروهای وارداتی اقتصادی از آذرماه وارد بازار کشور خواهند شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; موضوع واردات خودرو از سال 1396 مورد مذاکره مجلس، دولت، بورس و فعالان بورسی بود، در حالی که امسال دولت سیزدهم آزادسازی واردات خودرو را با 5 شرط اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

مقررات واردات خودرو به وزارت حراست ابلاغ شده است.


شرکت های واجد شرایط واردات خودرو در مهرماه مشخص می شوند

امید کلیباف سخنگوی وزارت امنیت در تازه ترین اظهار نظر خود درباره زمان ورود خودروهای وارداتی وی به بازار خودرو گفت: شرکت های واجد شرایط واردات خودرو تا اوایل مهرماه مشخص می شوند.

وی توضیح داد: اگرچه از ابتدای مهر این امکان وجود دارد واردات خودرو موجود است؛ اما مراحل ثبت سفارش، ترخیص و تحویل ارز باید طی شود و در صورت رعایت تمامی شرایط، خودروهای وارداتی از آذرماه به بازار خودرو می آیند.

این در حالی است که طبق قانون مناطق آزاد از برخی ضوابط واردات مستثنی شده اند.در این زمینه فاطمی امین در حاشیه نشست خبری خود در گفت و گوی اختصاصی به دانا گفت: تنها تفاوت مناطق آزاد خودروهای وارداتی این است که که ماشین برقی و هیبریدی و غیره است. در مناطق آزاد نیز بندهای آیین نامه اعمال می شود.

فاطمی امین درباره واردکنندگان خودرو گفت: متقاضیان واردات خودرو آنها تا 28 شهریور مهلت دارند در سامانه واردات خودرو اعلام شده ثبت نام کنند و پس از آن 5 شرایط آنها در وزارت حراست بررسی و در مهرماه اسامی این واردکنندگان اعلام می شود.

وی در خصوص خودروهای اسقاط شده نیز گفت: تصمیم گیری در مورد شرایط خودروهای اسقاط با نظارت وزارت ایمنی و سازمان ملی استاندارد انجام می شود و به زودی پس از تعیین تکلیف، درباره نحوه دفع خودروهای وارداتی تصمیم گیری می شود. ماشین ها با ماشین های دست دوم


شرایط اعمال مقررات واردات وسایل نقلیه موتوری



منوچر روگی، معاون وزیر حمل و نقل، تطبیق قوانین واردات خودرو مشروط به شرایط زیر:

1- ایجاد یا استفاده از شبکه خدمات پس از فروش با پنج شرط برای ایجاد نمایندگی خدمات پس از فروش به ازای هر 1000 خودرو وارداتی، ایجاد نمایندگی در صورت واردات کمتر از 1000 خودرو.

2- تهیه قطعات یدکی اولیه قبل از واردات، تهیه تجهیزات، مدارک و آموزش پرسنل خدمات پس از فروش و اعلام فناوری انتقال یافته در خدمات پس از فروش، اخذ مجوز رسمی از سازنده محصول جهت اطمینان از ارائه خدمات پس از فروش. یا انتقال فناوری ها

3- تجربه دارید واردات خودرو یا استفاده از شرکت های با تجربه در این زمینه، اطمینان از سطح انتقال فناوری در خودروهای اقتصادی برای تولید در داخل کشور، اعلام قیمت خودرو و مشخصات فنی آن، ارائه مدارک لازم به وزارت ایمنی توسط متقاضیان واردات خودرو. .

4- برای سرمایه گذاری در صنعت خودرو، سرمایه گذاران می توانند وارد حوزه واردات خودرو شده و نحوه سرمایه گذاری در صنعت خودرو را از محل فروش مشخص کنند.

5- تا 28 شهریورماه پیشنهادات واردات خودروهای برقی و نحوه اجرای زیرساخت ها در مناطق آزاد برای بررسی به وزارت امنیت ارائه و در صورت تایید نسبت به واردات اقدام شود.


واردات با خودروی اقتصادی در اولویت است



اولویت اول برای واردات خودروواردکنندگان خودروهای اقتصادی، سرمایه گذاران خارجی برای راه اندازی خط تولید و متقاضیان واردات خودروهای برقی در مناطق آزاد اقدام می کنند. این شرکت ها نیاز به انتقال فناوری و ارائه خدمات پس از فروش دارند.

اگر واردکنندگان برنامه داخلی سازی داشته باشند، امتیاز مضاعف دریافت می کنند.

در درخواست واردکنندگان باید علاوه بر مشخص شدن جزئیات نیازمندی ها، نوع خودروی وارداتی نیز مشخص شود.

شرایط واردکنندگان خودرو منطقه آزاد مشابه واردکنندگان خودروهای اقتصادی است. اما این گروه باید متعهد به ایجاد زیرساخت ها و ایستگاه شارژ خودرو باشند.


درصد حقوق دولتی بر اساس قیمت آزاد نهایی بورس کالا تعیین می شود



بر اساس اعلام رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، تعرفه واردات خودرو برای سال 1401 برابر با تعرفه سال گذشته 40 تا 75 درصد تعیین شده است.

همه اینها در حالی است که یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی در سخنرانی اخیر خود به زمان واردات خودرو وی خاطرنشان کرد و گفت: مشکلات و ابهامات مربوط به چارچوب نظارتی قابل قبول شده و از آبان ماه خودروهای وارداتی وارد کشور می شود.

به گزارش را دانا؛ برخی از کارشناسان و فعالان بازار خودرو بر این باورند که سود و زیان آزادسازی واردات خودرو یکسان است و از مزایای آزادسازی واردات خودرو، کاهش تنش در بازار خودرو، انتخاب بزرگ برای گروه های مصرف کننده، در دسترس بودن خودروهای باکیفیت تر است. کاهش 50 تا 80 درصدی قیمت خودروهای خارجی و ایجاد فضای رقابتی به دنبال تعادل در عرضه و تقاضا هستند.

کارشناسان همچنین معایب آزادسازی واردات خودرو را به سه دسته تقسیم کردند: 1- ایجاد اختلاف بین واردکنندگان و خودروسازان، 2- انحصار قیمت گذاری خودروهای خارجی توسط واردکنندگان و 3- زیرساخت های گمرکی آماده آزادسازی نیست. واردات خودرو آنها می دانند.


بیشتر بخوانید:

خودرو وارد شده است

قرعه کشی خودروهای پرتقاضا تا پایان سال ادامه دارد/ روند واردات خودرو زمان بر است

دیدگاهتان را بنویسید