مکاتبات محرمانه رئیسی، قالیباف و آژه ای با دفتر رهبری در خصوص فروش اموال دولتی

در این مقاله آمده است؛

این طرح که بر اساس آن بسیاری از دارایی های مسدود و قفل شده دولت از رکود خارج می شود، گامی مهم و اساسی در راستای بهینه سازی دارایی های دولت و حرکت به سمت عدالت اجتماعی تلقی می شود. این در حالی است که در چند روز گذشته سوالات زیادی در خصوص نحوه اجرای این طرح و منابع و هزینه های آن مطرح شده و برخی با فضاسازی های مسموم و نامناسب سعی در کمرنگ شدن اهمیت اجرای این طرح داشته اند. از این رو، این گزارش به بررسی ابعاد مختلف طرح تولید دارایی دولت می پردازد که مورد غفلت قرار گرفته است.

طرح تولید در شصت و هفتمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران کشور به تصویب رسید.
مصوبه تولید دارایی های دولتی مصوب شصت و هفتمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، 30 آبان ماه سال جاری به تصویب رهبری رسید و بر اساس آن شورای عالی نسل سازمان دارایی کشور متشکل از هفت عضو معاون اول رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، نماینده رئیس مجلس و نماینده مجلس شورای اسلامی است. رئیس قوه قضائیه. دبیرخانه و مجری مصوبات این شورا وزارت اقتصاد و دارایی است.

متن بندهای مصوبه تولید دارایی های دولتی پس از لازم الاجرا شدن آن محرمانه نبوده و در سایت قانون و آیین نامه سازمان خصوصی سازی منتشر شده است. آنچه محرمانه است مکاتبات دفتر رئیس جمهور، دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دفتر مقام معظم رهبری در این مصوبه است که محرمانه می ماند. تمامی پیش نویس تصمیمات این شورا به دلیل اهمیت تصمیم شورا محرمانه است، اما پس از تصویب و لازم الاجرا شدن آن، در صورت ایجاد حقوق و تکالیف برای اشخاص ثالث، باید منتشر و در اختیار عموم قرار گیرد و این مصوبه در سایت سازمان منتشر شد و هفته گذشته نیز به صورت بروشور منتشر شد.

علت طرح این موضوع در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز تکلیف و تاکید رهبری بود که در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در 13 آذر 1398 فرمودند. این شورا باید کمیته ای را برای تصمیم گیری برای بهره وری بیشتر دارایی های دولت تشکیل دهد و تاکید کرد که هیئت مورد اعتماد سه قوه باید قطعی و الزام آور و دارای عزم حکومتی و اسلامی باشد. قریب به دو سال کارشناسان زیادی روی این موضوع کار کردند و در جلسات متعدد شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت در جلسه شصت و هفتم به تصویب رسید.

نکته دیگر اینکه این مصوبه شامل کلیه دارایی های مازاد ملکی دستگاه های دولتی، شرکت های دولتی و بانک های دولتی و پروژه های نیمه تمام است.

کدام دارایی ها به عنوان مازاد شناسایی می شوند؟
مازاد به معنای اموالی است که یا خود دستگاه اجرایی آن را مازاد تشخیص دهد و یا دبیرخانه با بررسی کارشناسی با معیارهایی مانند کهنه و بی مصرف، مطابق تعهدات ذاتی دستگاه، عدم تناسب به دلیل ارزش اقتصادی منطقه و غیره استفاده شود. موقعیت جغرافیایی، دارایی هایی با اهداف تجاری، مسکونی، مسکونی و تفریحی و غیره. اعتراف به مازاد آن و بررسی آن در کارگروهی مرکب از نمایندگان سازمان و پیشنهاد تصمیم گیری نهایی در جلسه شورای عالی.

نکته دیگر اینکه برخی از این املاک که دارایی های با درآمد پایدار هستند در قالب صندوق های ملکی در اختیار مردم قرار می گیرد تا افراد با خرید واحدهای سرمایه گذاری (سهام) متناسب با مصون ماندن از تورم ملک، مالک شوند. از مزایای پایدار این خواص بهره مند شوید.

این قطعنامه و اختیارات مندرج در آن فصل جدیدی در تحرک و تحول اقتصاد ایران را رقم زد و بسیاری از دارایی های مسدود و مسدود شده دولت را از رکود و زندان خارج خواهد کرد.

پرداختن به چند سوال برای روشن شدن اینکه چرا طرح بهره وری و طرح انتقال دارایی های غیرمولد دولت آغاز می شود، مهم است.

چرا باید بانک های دولتی که توانایی ارائه تسهیلات ندارند، در بهترین نقاط تهران و سواحل شمالی و جنوبی املاک لوکس و تفریحی داشته باشند؟ همچنین بسیاری از ادارات و وزارتخانه ها. این باید به مردم سپرده شود.

چرا باید پروژه های ناتمام که می تواند باعث افزایش اشتغال در کشور و سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی شود به دلیل کمبود اعتبار برای مدت طولانی متوقف شود؟ هر چند می توان از طریق املاک مازاد دولت تامین مالی و رونق گرفت.

چرا شرکت های دولتی باید با زیان انباشته دست و پنجه نرم کنند در حالی که در عین حال هکتارها زمین مازاد دارند و نمی توانند به درستی از آن استفاده کنند. او به راحتی می تواند این شرکت را با بهره وری املاک آنها نجات دهد.

چرا یک سازمان دولتی باید چندین ساختمان پراکنده در شمال و مرکز تهران داشته باشد در حالی که می تواند در یک ساختمان مرکزی متمرکز شود و از مزایای تجمیع بهره مند شود؟

این قطعنامه برای باز کردن قفل دارایی های دولت برای مدیریت مبتنی بر دارایی است. دولت ثروتمند ما نمی‌داند چه دارایی‌هایی دارد و این ثروت هنگفت باید به درستی تولید شود که خوشبختانه توسط مدیریت کشف شد.

مراحل تصویب زیر ذره بین رسانه ها و مردم است
نگرانی های مربوط به عملکرد این هیئت و دبیرخانه هیئت نیز رسیدگی خواهد شد. تمامی مسائل تولید از مرحله شناسایی دارایی، کشف دارایی های مازاد، افزایش ارزش دارایی، قیمت گذاری و نحوه واگذاری و تولید زیر ذره بین رسانه ها و مردم شفاف خواهد بود. این جهش عمومی در تولید ثروت و تحرک اقتصادی قطعا با مشارکت مردم اتفاق خواهد افتاد. در خاتمه یادآور می شود که بر اساس مفاد طرح تولید دارایی های دولتی، وجوه حاصل از فروش دارایی های مازاد شرکت های دولتی در مواردی که سود حاصل می شود، برای شرکت ها و بانک های دولتی، 100 درصد به آنها بازگردانده می شود. خود شرکت برای وزارتخانه های آموزش و پرورش و بهداشت 100 درصد به حساب تملک دارایی های سرمایه ای و برای سایر وزارتخانه ها 50 درصد به حساب تملک دارایی های سرمایه ای و 50 درصد به حساب خزانه می رود.

دیدگاهتان را بنویسید