مکرون از جامعه جهانی خواست تا ابتکارات قانونی علیه پوتین به راه بیندازند


ساعت: 11:03
تاریخ انتشار: 1401/09/14
کد خبر: 1915781

رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه با شبکه سی بی اس گفت: از جامعه بین المللی می خواهم با توجه به حملات اخیر به زیرساخت های غیرنظامی در اوکراین، ابتکارات قانونی را علیه ولادیمیر پوتین آغاز کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس که روز یکشنبه منتشر شد، گفت: «این گونه چیزها هرگز دیدگاه ما در فرانسه نبوده است». علاوه بر این، ما از نظر فرهنگی و تاریخی روابط نزدیکی داریم و همیشه به مردم روسیه احترام گذاشته ایم.

مکرون گفت که با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه «بحث‌های طولانی» داشته و «آگاهی روشنی از اینکه مردم روسیه با تاریخ بزرگ چقدر بزرگ هستند، وجود دارد».

علاوه بر این، رئیس جمهور فرانسه از جامعه بین المللی خواست تا با توجه به حملات اخیر به زیرساخت های غیرنظامی در اوکراین، ابتکارات قضایی علیه ولادیمیر پوتین را آغاز کنند.

بیل ویتاکر، خبرنگار CBS در این مصاحبه مفصل در 60 دقیقه از ماکرون پرسید که آیا پوتین باید به جنایات جنگی متهم شود؟

ماکرون گفت: «کاری که اکنون باید انجام دهیم جمع آوری تمام شواهد این جنایات جنگی است. به موازات آن، ما واقعاً باید تمام ابتکارات قانونی را برای دستیابی به چنین نتیجه ای راه اندازی کنیم. بنابراین پاسخ من بله است.”

با نزدیک شدن به فصل زمستان و افزایش حملات روسیه به منابع انرژی، مکرون گفت که غرب باید از منظر «انسانی، اقتصادی و دفاعی» به اوکراین کمک کند. وی به کنفرانس بین المللی که در 13 دسامبر در پاریس با حضور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برگزار می شود، اشاره کرد. او هدف از برگزاری این کنفرانس را جمع آوری ژنراتورها و کمک به غیرنظامیان برای بازسازی مدارس، بیمارستان ها و دیگر جنبه های زندگی روزمره عنوان کرد.

بیل ویتاکر همچنین خاطرنشان کرد: در سال 2001، جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا گفت که به چشمان پوتین نگاه کرده و درون او را می بیند. رئیس جمهور فرانسه امروز چه می بیند؟

مکرون گفت: «باید بگویم این احتمالاً نوعی عصبانیت است.

رئیس جمهور فرانسه گفت: به نظر می رسد این نارضایتی از غرب – به ویژه آمریکا و اتحادیه اروپا – ناشی از این احساس است که غرب به دنبال نابودی روسیه است. این هرگز نظر فرانسه نبود، اما نظر پوتین بود.»

مکرون گفت که پس از ساعت ها گفتگو با رهبر روسیه متوجه این موضوع شده است.

قبل از جنگ، مکرون به منظور جلوگیری از جنگ، برای دیدار با رئیس جمهور روسیه به مسکو رفت و از آن زمان بر گفتگوی آشکار با رهبر روسیه اصرار داشت. ماکرون گفت که در این گفتگوها متوجه دیدگاه پوتین در مورد سرنوشت خود شده است.

مکرون گفت: «آگاهی روشنی از اینکه مردم روسیه با یک تاریخ بزرگ چقدر بزرگ هستند وجود داشت. و چشم انداز او، و احتمالاً سرنوشت او، احیای یک امپراتوری بود.”

از آنجایی که فرانسه تنها کشور اروپایی با حضور چشمگیر در منطقه هند و اقیانوس آرام است، بیل ویتاکر در 60 دقیقه پرسید که مکرون درباره «موضع تهاجمی تر» چین در قبال تایوان چه نظری دارد.

مکرون گفت: واضح است که تایوان مایه نگرانی است. من فکر می کنم از نظر استراتژی باید با آرامش و شفافیت، انصاف و احترام به این موضوع برخورد کرد. بنابراین ما در مورد وضعیت کاملا شفاف هستیم و تمایل زیادی به حفظ ثبات این منطقه داریم. استراتژی من در این منطقه حفظ روابط فرانسه با شرکای کلیدی از جمله هند، ژاپن، اندونزی، فیلیپین، تایلند و استرالیا است. این کشورها می خواهند در صلح و ثبات زندگی کنند.”

مکرون گفت: «من می گویم هیچ رویارویی بدون ساده لوحی وجود ندارد.

مجری شبکه سی‌بی‌اس همچنین گفت که مکرون در سن 44 سالگی یکی از رهبران ارشد اروپاست و خواه صلاح بداند یا نه. مکرون پاسخ داد: «بله، زیرا شما می توانید هم تجربه و هم انرژی داشته باشید.

از فوریه، بیشتر انرژی او بر جنگ در اوکراین متمرکز شده است. از منظر ایالات متحده، ممکن است تمام جهان باشد، اما از منظر ماکرون، آتش همسایه است.

امانوئل مکرون گفت: روسیه تصمیم گرفت این جنگ را در 24 فوریه امسال آغاز کند. به نظر من اشتباه بزرگی مرتکب شدند. اولی بی اعتنایی به قوانین بین المللی و زیر پا گذاشتن تمام اصولی بود که آنها امضا کردند. و این قاتل اعتبار آنهاست. دوم، آنها احتمالاً اشتباهات زیادی در ارزیابی توانایی های خود و اوکراین مرتکب شدند و اکنون آنچه در حال رخ دادن است این است که مثلاً در سپتامبر تصمیم گرفتند بسیاری از زیرساخت های غیرنظامی را بمباران کنند. و چشم انداز آنها این است که مردم اوکراین را ناامید کنند و زندگی آنها را در زمستان امسال غیرممکن کنند.”

بیل ویتاکر پرسید: «شما گفتید حمله به زیرساخت های غیرنظامی جنایت جنگی است.

مکرون همچنین تایید کرد که “این یک جنایت جنگی است”. فکر می کردم می توان جلوی همه این حوادث را گرفت. وقتی به مسکو می رفتم فکر می کردم می توان جلوی این جنگ را گرفت. من فکر می‌کنم بسیار مهم است که همه ما، اروپایی‌ها، آمریکایی‌ها و هر چه بیشتر کشورها از اوکراین حمایت کنیم. واضح است که روسیه و به ویژه رئیس جمهور پوتین تصمیم گرفته اند حداقل انرژی و مواد غذایی را به سلاح تبدیل کنند و کمبود، بی ثباتی و تورم بالا ایجاد کنند. و من فکر می‌کنم که او از خستگی جنگ و خستگی تحریم‌ها استفاده می‌کند.”

رئیس جمهور فرانسه افزود: «من فکر می کنم مهم است که این پیام را منتقل کنیم که اوکراینی ها هستند که تصمیم می گیرند. تنها راه یافتن راه حل، مذاکره است. من هیچ شانسی برای گزینه نظامی نمی بینم.

همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده متحد قابل اعتمادی است، مکرون گفت: «اگر به قرن بیستم نگاه کنم، مطلقاً هیچ دلیلی برای شک در موقعیت ایالات متحده در زمانی که آزادی و ارزش‌های ما در خطر است، ندارم. به “اما وقتی به دوره گذشته نگاه می کنید، تغییر دولت تاثیر زیادی بر تغییرات اقلیمی، ایران و برخی مسائل دیگر داشته است.”

بیل ویتاکر از ماکرون پرسید که آیا منظورش دولت ترامپ است یا خیر و مکرون گفت: «بله. منظورم این است که من فقط می خواهم متحد باشیم، می خواهم دوست باشیم، می خواهم که شریک باشیم. من می خواهم با ایالات متحده تعامل کنم، اما نمی خواهم وابسته باشم. و به نظر من این خیلی مهم است. آیا می توانید تصور کنید که یک شهروند آمریکایی بگوید: “امنیت من، آینده من به انتخابات فرانسه بستگی دارد؟” – نه، نمی توانم تصور کنم.

رئیس جمهور فرانسه پیش از سفر خود به واشنگتن گفت: روابط بین این دو متحد باید دوباره هماهنگ شود. چرا؟ دلیل آن انرژی است. اروپا خریدار نفت و گاز است. سازنده از ایالات متحده آمریکا. و وقتی نگاه می کنید متوجه می شوید که صنایع و خانوارهای ما به یک قیمت خرید نمی کنند. بنابراین، شکاف بزرگی وجود دارد که بر قدرت خرید و رقابت پذیری جوامع ما تأثیر می گذارد. با قطع روسیه عرضه گاز طبیعی به اروپا و آشفتگی بازار، اروپا بیشتر از آمریکا خرید می کند، اما با قیمتی شش برابر قیمتی که آمریکایی ها می پردازند. دوستان اینگونه رفتار نمی کنند. هزینه این جنگ در دو سوی اقیانوس اطلس یکسان نیست.»

دیدگاهتان را بنویسید