مکرون: برنامه هسته‌ای ایران در “نقطه خطرناک” قرار دارد.

مکرون: برنامه هسته‌ای ایران در “نقطه خطرناک” قرار دارد.

مکرون پس از گفتگو با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، که برای تشویق به اتخاذ مواضع سختگیرانه تر اروپا علیه تهران در پاریس به سر می برد، «شتاب مداوم» برنامه هسته ای ایران را محکوم کرد.

ماکرون در بیانیه‌ای که پس از نشست شام با نتانیاهو در کاخ الیزه منتشر کرد، هشدار داد که ادامه پروژه هسته‌ای تهران «به ناچار پیامدهایی در پی خواهد داشت».
اسرائیل مدت‌هاست ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کند، در حالی که تهران اصرار دارد برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است و صرفاً با هدف تولید انرژی است.

خبرگزاری فرانسه نوشت: نتانیاهو که خود با اعتراضات داخلی گسترده علیه دولتش مواجه است، امیدوار است با طرح ادعاهایی درباره نقش ایران در تامین هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه در جنگ اوکراین و همچنین سرکوب اعتراضات داخلی ایران، متحدان غربی را مجبور کند از هرگونه پیگیری خودداری کنند. خودداری از احیای برجام و در عوض سیاست فشار حداکثری علیه تهران.

نتانیاهو همچنین در موضعی جدید گفت که اسرائیل در حال بررسی ارسال کمک های نظامی به اوکراین است و به نظر می رسد به امید حفظ و تقویت مواضع خصمانه غرب در قبال تهران، موضع بی طرف تر تل آویو در قبال جنگ اوکراین را کنار می گذارد. موضعی که می تواند روابط تل آویو و مسکو را به شدت تیره کند و عواقب بدی برای اسرائیل در سوریه و بلندی های جولان اشغالی به جا بگذارد.

دیوید هالفا از بنیاد ژان ژور، یک اندیشکده مستقر در پاریس، در این رابطه به خبرگزاری فرانسه گفت که نتانیاهو امیدوار است “با کارت اوکراین” بازی کند تا “جبهه ضد ایران” غرب را تحکیم کند.

حلفا افزود: نتانیاهو امیدوار است که «تحریم‌ها علیه ایران افزایش یابد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تحریم‌شده اضافه شود، اقدامی که فرانسه و آلمان تاکنون در برابر آن مقاومت کرده‌اند».

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی پیشتر به خبرگزاری فرانسه گفته بود که برنامه هسته ای ایران به “نقطه خطرناک” رسیده است و بر نقش تهران در جنگ اوکراین تاکید کرد و بنابراین فرانسه خواهان “قاطعیت بیشتر” در تعامل خود با ایران است.

حمایت از اوکراین برای نتانیاهو بدون خطر نیست، زیرا پدافند هوایی روسیه مستقر در سوریه می‌تواند علیه جنگنده‌های تل‌آویو در حملات گاه به گاه آنها به منافع ایران در سوریه فعال شود.

سفر نتانیاهو به دنبال حمله نافرجام اخیر هواپیماهای بدون سرنشین به تأسیسات وزارت دفاع ایران در شهر اصفهان صورت می گیرد که تهران اسرائیل را مقصر آن دانست.

نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال به نقل از مقامات ناشناس گفته اند که این حمله توسط سازمان اطلاعاتی موساد اسرائیل انجام شده است، اما این موضوع توسط اسرائیل تایید نشده است.

سفر نتانیاهو به پاریس نیز همزمان با تشدید خشونت ها بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها در روزهای اخیر بود.

جمعه گذشته، یک مرد مسلح فلسطینی هفت نفر را در بیرون کنیسه ای در شهرک های اسرائیلی در شرق بیت المقدس به ضرب گلوله کشت.

این مرگبارترین حمله به غیرنظامیان اسرائیلی در بیش از یک دهه گذشته بود و یک روز پس از حمله اسرائیل در کرانه باختری که 10 فلسطینی را کشت.

سفارت اسرائیل در پاریس اعلام کرد نتانیاهو تا روز شنبه در فرانسه خواهد ماند و همچنین قرار است با رهبران تجاری فرانسوی و رهبران جامعه یهودی این کشور دیدار کند.

دیدگاهتان را بنویسید