میراث فرهنگی و شهرداری مقصر اصلی کشف گور دسته جمعی حادثه گوهرشاد/ تلاش پهلوی برای محو آثار کشتار

ساعت: 15:04
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1803016

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی و پژوهشگر تاریخ مشهد:

معتمد واقعی گفت که حکومت پهلوی تلاش کرده است قبرهای دسته جمعی شهدا را از حادثه گوهر شاد حذف کند. پس از انقلاب متولیان امر برای یافتن محل دفن شهدا باید از پژوهشگران و مورخان کمک می گرفتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یوسف متولی حقیگی، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی و پژوهشگر تاریخ خراسان در گفتگو با صبح توس درباره محل دفن شهدای حادثه گوهرشاد گفت: . در خصوص محل دفن این شهدا معتقدند که در منطقه سیدی مشهد در فاصله حدود 2 تا 3 کیلومتری جنوب حرم رضوی دفن شده اند و برخی می گویند شهدای این جنایت در 3 حلقه چاه واقع شده دفن شده اند. در پایین خیابان مشهد در گودالی معروف به خشت، مراکز خرید که امروزه به پارک وحدت معروف است به صورت دسته جمعی دفن شدند.

اسامی تعدادی از بیمارستان های مجروح حادثه گوهرشاد در گورستان گلشور مشهد وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه دو تدفین در رابطه با شهدای مسجد گوهر شاد وجود دارد، اذعان داشت: تعدادی مجروح و در بیمارستان فوت کردند که اسامی آنها در قبرستان گلشور مشهد است.

متولی در خصوص احتمال زیاد محل قبر دسته جمعی شهدای گوهر شاد در محل فعلی پارک وحدت مشهد گفت: .

وی افزود: در کتاب تاریخ معاصر مشهد محل دفن احتمالی شهدای مسجد گوهرشاد و تعداد شهدا ذکر شده است اما با وجود گذشت بیش از 40 سال از انقلاب و تعداد شهدا کمی تعجب آور است. محل دفن معلوم است، تشییع جنازه را می دانستند، چرا هیچکس احساس مسئولیت نمی کند.

کشف اسکلت در پارک وحدت مشهد شاید به شهدای گوهرشاد مرتبط باشد.

کارشناس و پژوهشگر تاریخ مشهد اذعان می کند: میراث فرهنگی، شهرداری و آستان قدس پیگیر محل دفن شهدای حادثه گوهرشاد نیستند. اسکلت این پارک نیز در روزنامه ها منتشر شد که شهرداری مشهد باید این مشکل را گزارش می کرد و به آن ادامه می داد.

میراث فرهنگی، شهرداری مشهد و بنیاد شهید متولیان اصلی کشف گورهای دسته جمعی هستند.

نویسنده کتاب تاریخ معاصر مشهد با تاکید بر اینکه دستگاه های متولی باید بر محل دفن شهدای گوهرشاد نظارت داشته باشند، افزود: از شهدای گوهرشاد در مشهد.

تلاش حکومت پهلوی برای رفع عواقب جنایت در مسجد گوهرشاد

این کارشناس تاریخی با اشاره به تلاش مستمر حکومت پهلوی برای محو آثار این جنایت اذعان می کند: حکومت شاهنشاهی پهلوی در دوره تاگوت و در دهه چهل شمسی سعی در گم کردن و دفن پیکرهای شهدا از گوهرشاد داشت.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب بود که این موضوع به نوعی از سوی برخی افراد پیگیری شد و دستگاه های متولی برای یافتن محل دفن شهدا باید از محققان و تاریخ نگاران کمک بگیرند، کنگره ها و مراسم بزرگداشتی برگزار می شود، اما پیگیری جدی در خصوص تدفین شهدا صورت نگرفته است و نهادهای مسئول باید تلاش کنند.

این ولی فقیه در خصوص مردم و شهدای این حادثه یادآور شد: با توجه به اینکه اکثر شهدای حادثه گوهرشاد نمازگزار هستند و حضور آنها در روستاها و نقاط دورافتاده، در آن زمان هیچکس نظارت جدی بر شهادت آنها نداشت، اکنون نام و آداب و رسوم اعلام شده است. برخی از آنها معلوم است که در گورستان گلشور دفن شده اند.

امکان یافتن دفن دقیق شهدا وجود دارد

نویسنده کتاب تاریخ معاصر مشهد با اشاره به تصمیم گیری و چگونگی شناسایی محل دفن شهدای گوهردشاد اذعان می کند: در این راستا باید به سراغ قدیمی ها و نسل های دوم آنها رفت و از طریق این افراد شناسایی شد. محل دفن شهدای گوهرشاد زیرا ممکن است مدارک محل دفن شهدا را به طور دقیق مشخص نکند اما با مصاحبه با افراد حاضر در آن زمان و یا فرزندان آنها می توان محل دقیق دفن شهدا را مشخص کرد.

وی با تاکید بر اینکه تشکیل کارگروه تخصصی این پرونده قطعا به تعداد و محل دفن شهدای مسجد گوهرشاد مشهد منجر می شود، افزود: تعدادی از قدیمی ها رفته اند و در مورد موضوعات مختلف داستان شفاهی نوشته اند. مانند حادثه گوهرشاد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید