میرزا کوچک خان اولین کسی که جمهوری را در ایران شناخت


ساعت: 16:23
تاریخ انتشار: 1301/03/17
کد خبر: 1844200

از ارسال غذا به تهران تا پناه دادن به پناهجویان در گیلان.

محقق گیلانی گفت: در سال های اخیر به همت برخی از جوانان تولیدات رسانه ای خوبی برای میرزا کوچک خان ساخته شده است اما در ارائه و گفتن سردار جنگل بی تاثیر بوده ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش 17 دی، بازدید از مراکز مربوط به حرکت جنگل ها و بیان داستان های تاریخی از وقایع اطراف را می توان از مهم ترین ویژگی های قدم های میرزا دانست. این برنامه با همکاری سازمان فضای مجازی سراج مرکز گیلان، سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت به مناسبت سالروز تاسیس دولت جمهوری ایران توسط میرزا برگزار شد. کوچک خان جنگلی.گیلان و ایران.


اولین ایستگاه خانه میرزا کوچک خان جنگلی

اولین ایستگاه خانه میرزا کوچک خان جنگلی است. خانه ای که برای غرق شدن ذهن شما در تاریخ معاصر کافی است وارد آن شوید.

این برنامه با ارائه مستند مینیاتوری «سهراب یوسفی» تهیه کننده این مستند در این خصوص می گوید: اولین قسمت از مستند مینیاتوری مصادف با یکصدمین سالگرد میرزا کوچک خان است و قسمت های بعدی این مستند به شرح زیر است. در حال تولید و انتشار است. این مستند ابعاد نهضت جنگل و شبهات آن را بر اساس اسناد تاریخی بیان می کند.

مجید رحمانی، راوی، محقق و پژوهشگر گیلانی نیز در این گروه قرار دارد که علاقه مند است میرزا برای نسلی که کمتر تاریخ می دانند و می شنوند، داستان های تاریخی بیان کند.

وی با اشاره به اهمیت شناخت میرزا کوچک خان به خلاء رسانه ای در این زمینه اشاره کرد و گفت: در شناخت این شخصیت خلاء رسانه ای وجود دارد اما چند سالی است که به همت برخی از جوانان تولیدات رسانه ای خوبی صورت گرفته است. ساخته شده است.» اما کاملاً مشخص است که ما در ارائه و گفتن سردار جنگل که یک قهرمان واقعی و ملی است بی تأثیر بودیم.

وی در تشریح زندگی ۴۱ ساله این قهرمان از بدو تولد تا شهادت و میزان شناخت نهضت جنگل گفت: اکنون در خانه پدری میرزا هستیم. او خواهرانی به نام های کربلای خانم و ساره خانم و شاه بیگم داشت و دو برادر به نام های میرزا محمدعلی و میرزا رحیم داشت.


میرزا کوچک خان; اولین کسی که جمهوری را در ایران شناخت

رحمانی با اشاره به اهمیت 15 خرداد در تاریخ گیلان ادامه داد: در آن تاریخ میرزا کوچک وارد رشت شد و جمهوری موقت انقلابی ایران را اعلام کرد و اولین کسی که در ایران جمهوری نامید میرزا کوچک خان جنگلی بود. البته بیشتر شبهات مربوط به همین دوران است.

وی بیان می کند: از مرداد 1294 یعنی در دو سال اول مبارزه هفت ساله نهضت جنگل، میرزا و یارانش به مبارزه با روس های تزاری مشغول شدند. با انقلاب اکتبر 1917 روسیه و خروج نیروهای تزاری روسیه از تابستان 1296 تا 1297، دوران طلایی حکومت اتحاد اسلامی برای مبارزان نهضت جنگل فراهم شد و میرزا در اوج قدرت قرار داشت. گیلان را شاهد هستیم. میرزا سپس در خرداد 1297 با انگلیسی ها روبرو شد و رشت سرانجام سقوط کرد.

این محقق گیلانی با اشاره به شکل گیری اختلاف بین روس های سفید (تزار) و سرخ ها (بلشویک ها) گفت: بلشویک ها وارد انزلی شدند و انزلی به تصرف روس ها درآمد. میرزا در اول هورداد سال 1299 وارد انزلی شد و سه روز با روس ها مذاکره کرد و قرارداد 9 نفره ای را تحمیل کرد و روس ها توافق کردند که سرانجام میرزا در 14 خرداد وارد رشچ شود و از 5 مردم از او استقبال کنند. -کیلومتر فرودگاه رشت.


0859031b b6fa 43dc 8eb3 ba55748d1375 خبر خاکستری

رحمانی با اشاره به برخی از آثار مهم میرزا می گوید: میرزا در 16 خرداد 1299 در رشچ سخنرانی کرد و در تبعید و فشار شرایطی را بر بلشویک ها تحمیل کرد. میرزا با نیت خیر وارد مذاکره شد و جمهوری موقت ایران را ایجاد کرد، اما تنها 33 روز توانست آن را رهبری کند و پس از سرنگونی بلشویک‌ها، به اعتراض دولت را ترک کرد و چند روز بعد کودتا علیه او انجام شد. میرزا کوچک و یارانش. حتی جناح چپ کودتای سرخ هم قصد کشتن او را دارد، اما موفق نمی شود.

وی ادامه داد: در طول هفت سال نهضت جنگل، پنج امپراتوری جهانی با قدمت چند صد ساله فرو می ریزد. امپراتوری روسیه تزاری و امپراتوری عثمانی به عنوان ابرقدرت های جهانی از هم پاشیدند و امپراتوری های آلمان، اتریش و مجارستان اصلاح شدند. ایران و جهان در قیام میرزا کوچک یکی از پرحادثه ترین دوره های تاریخ است.


ایستگاه دوم؛ مسجد جامع رشت

مسجد جامع رشت دومین مکان کاروان «پاهای میرزا» است. جایی که میرزا دوران جستجوی خود را سپری کرد.

دکتر رحمانی در این باره می گوید: میرزا کوچک تحصیل علوم دینی را پس از مدرسه در مدرسه علمیه صالح آباد سبزه آغاز کرد و سپس در مدرسه علمیه عمومی رشت ادامه تحصیل داد. مهم ترین استاد او سید عبدالوهاب صالح ضیابری بود که از نجف به گیلان آمد و تأثیر زیادی بر میرزا داشت. در کنار تحصیل، مبارزه و عدالت در میرزا کوچک خان متبلور می شود. این طلبه مبارز همچنان با لباس نظامی لباس تبلیغاتی خود را عوض می کند و 15 سال است که در حال مبارزه است. او طبق قانون اساسی 8 ساله است.

میرزا در تهران نیز در مدارس علوم دینی مروی، صدر و محمودیه به تحصیل علوم دینی پرداخت و به نام و اندیشه وحدت با اساتید دیدار کرد.


ایستگاه سوم؛ ساختمان ثبت اسناد و آرامگاه دکتر حشمت در سله هانه رشت

این محقق گیلانی در محل ساختمان ثبت اسناد محل اعدام دکتر حشمت اظهار کرد: شرکت کارگزاری راش در این میدان قرار دارد که ساختمان فعلی ثبت اسناد در دوره پهلوی اول ساخته می شود. دکتر حشمت در اردیبهشت 1298 در این مکان اعدام شد.

وی افزود: میرزا کوچک در تاریخ 16 خرداد 1299 از خانه سردار همایون در بیستون رشت خارج می شود و جمعیت زیادی برای رسیدن به آرامگاه دکتر حشمت در میانه رشت به وی می پیوندند و سردار جنگل برای بلند قامتی سخنرانی می کند. درخت با اعدام دکتر حشمت، آیه: سپس اعلامیه جمهوری انقلابی ایران “فریاد مظلومیت ایران از حلقوم شهدای جنگل” با 4 بند خوانده می شود. باید تاکید کرد که در هیچ کجا میرزا و یارانش به جدایی گیلان اشاره ای نمی کنند، بلکه همه جا صریحاً از استقلال ایران صحبت می شود، حتی در اعلامیه جمهوری از جمهوری ایران صحبت می شود.


آخرین ایستگاه سلیمانداراب; آرامگاه میرزا کوچک خان

وی با اشاره به آرامگاه میرزا حسین خان کسمایی از حامیان نهضت جنگل خاطرنشان کرد: وی هنرمند، شاعر و مدیر مسئول روزنامه جنگل بود. روزگار به گونه ای فرا رسیده بود که بهترین انسان ها از دانشمندان و صنعتگران و کشاورزان گرفته تا شاعران و هنرمندان مجبور به مبارزه شدند.

وی با بیان اینکه نهضت جنگل پر از ناگفته هاست و صدها شهید گمنام وجود دارد، این یکی از آرمان های مهم نهضت جنگل است که در مکاتبات، عقیدتی، گفتارها و اسناد این سه وجه متمایز است.

از اقدامات میرزا می توان به پناه دادن به آوارگان سراسر کشور، ارسال برنج و آذوقه به شهرهای کشور در زمانی که انگلیسی ها کشور را غارت می کردند و از بیماری وبا و گرسنگی رنج می بردند، اشاره کرد، در حالی که در شرایط بحرانی تنها گیلان در امان است. باقی ماند و میرزا هر کاری که ممکن بود برای کشور انجام داد.

میرزا هزاران ارمنی رانده شده از آذربایجان را در گیلان اسکان داد و دکتر حشمت در بحبوحه جنگ برای شفای مردم به دنبال دارو بود. خصوصیات انسانی و اخلاقی میرزا کوچک از نکات منحصر به فرد این عالم مجاهد و یاران بزرگوارش بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید