میزان بازاریابی و برندسازی صنایع دستی در نوسان است/ لزوم ایجاد تعاونی صنعتگران و توسعه بازارهای عرضه صنایع دستی


زمان: 09:12
تاریخ انتشار: 1390/03/21
کد خبر: 1854956

گزارشی از دلایل کاهش صنایع دستی کره جنوبی؛

حوزه صنایع دستی یکی از ظرفیت های توسعه ای خراسان جنوبی است که حلقه های مفقوده زیادی برای پیشرفت و رسیدن به جایگاه واقعی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از خاورستان ، خراسان جنوبی یکی از استان های دارای صنایع دستی فراوان است که برخی از آنها عام و خاص هستند اما این روزها صنعت صنایع دستی استان بازار پررونق و کندی دارد به طوری که برخی از صنعتگران این بخش دست از کار کشیده و با درآمد کافی به کار فکر کرده است. این ممکن است به دلیل عدم توجه کافی به بازاریابی و بازارهای هدف در این بخش باشد. در سال‌های اخیر، کرونا مشکلات بخش کردستان را تشدید کرده است، در کنار بازاریابی، افزایش 10 برابری قیمت کالاها و وعده‌های پوچ مسئولان، صنایع دستی روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد.

نوفرستی که حدود 6 سال است با همسرش مشغول راه اندازی آتلیه حوله بافی در روستای نوفرستی است، 10 نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم 15 نفر استخدام کرده است. تا سه نمایشگاه در کشور وجود داشت که توانستیم محصولات خود را به فروش برسانیم. اما وضعیت فعلی خیلی تعریف نشده است، بنابراین در حال حاضر یک قفسه ذخیره سازی و بیش از 2000 حوله دارم.

به گفته وی اینطور نیست که به محض تولید فروش داشته باشیم اما به آینده امیدواریم.


افزایش قیمت مواد اولیه

به گفته این فعال صنایع دستی، علاوه بر مشکلاتی که برای فروش داریم، در گذشته یک کیلو نخ بین 17 تا 16 هزار تن قیمت داشت و حوله را 20 هزار تن می فروختیم.

وی گفت: به دلیل کیفیت بالای محصولات بارها از ما تقدیر شده و تاکنون حدود 26 نفر را آموزش داده ایم که برای خودشان کار می کنند و حتی کار را گسترش داده ایم. ما آنها را هم فراهم کردیم.

وی همچنین به پایین بودن حقوق فعالان این حوزه اشاره کرد و افزود: حقوق یک کارگر کمتر از 200 هزار تن نیست اما در صنعت صنایع دستی کارگر از صبح تا شب 50 هزار تن درآمد نهایی دارد چرا که نمی توانیم. برای فروش محصولات

به گزارش نوفرستی، علاوه بر مشکلاتی که برای فروش داریم، در گذشته یک کیلو نخ از 17 هزار تن تا 16 هزار تن قیمت داشت و حوله را 20 هزار تن می فروختیم.


عدم اتحاد

«حوزه صنایع دستی گسترده است، اما تنها جایی که اتحادیه وجود ندارد، صنایع دستی است، بنابراین نمی دانم مجوز افتتاح مغازه را از کجا بگیرم. من از طریق اداره کل میراث پیگیری کردم، اما هنوز به جایی نرسیده ام.

وی ادامه داد: آنقدر مسئولان را دعوت کردیم و آنقدر شکست خوردیم و فقط این قول را شنیدیم که خسته شدیم. یک سال قرار شد حق بیمه نیروها را دولت بپردازد. 10 سال است که بیمه شده اند.

قاسمی یکی از صنعتگران این بخش است که صنایع دستی را یکی از بخش های مهم برای رونق اشتغال و درآمدزایی در استان می داند و گفت: اگر به صنایع دستی در استان توجه شود تاثیر زیادی در رفع بیکاری خواهد داشت. و توسعه اقتصادی . . وی در اقصی نقاط استان راه های ایجاد فرصت های شغلی را برشمرد و خاطرنشان کرد: معرفی و فروش صنایع دستی برای رونق و توسعه اقتصادی بسیار حائز اهمیت است و بازاریابی صحیح صنایع دستی می تواند باعث ایجاد و حفظ اشتغال و درآمد پایدار شود.


8efced2c 46a4 48b9 9519 063c718daf47 خبر خاکستری


همکاری کلی

یک کارشناس حوزه صنایع دستی با بیان اینکه حوزه صنایع دستی استان نیازمند همکاری همه جانبه دستگاه ها و مدیران استانی است، گفت: همه در استان باید برای معرفی، رونق و توسعه این حوزه تلاش کنند تا در صورت تحقق، هنرمندان صنایع دستی نیز تلاش کنند. آماده خواهد بود. «نیاز به حضور بیشتر در این زمینه است.

حراشادی وضعیت فعلی را شایسته وضعیت واقعی صنایع دستی در استان ندانست و افزود: صنایع دستی استان از شهرت خوبی برخوردار است و باید تلاش شود تا از این فرصت برای رونق و توسعه اقتصادی استفاده شود.

وی گفت: صنعتگران باید در قالب تشکل های تعاونی برای تقویت انجمن صنایع دستی ساماندهی شوند.

به گفته وی، با وجود پیچیدگی در ساخت و تولید صنایع دستی، فروش و بازاریابی در این بخش مغفول مانده است.


قرارگیری در معرض

حسنعلی فولادی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بزرگترین مشکل فعالان صنایع دستی را فروش و بازاریابی عنوان کرد.

وی گفت: این جامعه صنایع دستی سنتی برای فعالیت در فروشگاه های اینترنتی مشکل دارد. به دلیل تاج دو سال است که نمایشگاهی برگزار نمی شود تا بتوان آن را به فروش رساند. نمایشگاه های کمی در روستا برگزار می شد. 98 به بعد نداشتیم.

وی همچنین به برنامه های این حوزه برای رونق صنایع دستی اشاره کرد و افزود: مهمترین برنامه شرکت در نمایشگاه های کشوری و منطقه ای و نمایشگاه های شهرستانی است و در هفته صنایع دستی تعدادی از این نمایشگاه ها در شهرستان های استان برگزار می شود. “باز خواهد شد.

وی بیان کرد: مشکل بعدی تامین مواد اولیه است چرا که خود صنعتگران نه عمده فروشی دارند و نه امکان خرید عمده را دارند و به طور کلی تعداد رشته های صنعتی در هر شهر محدود است و برخی شهرها دارای تعداد محدودی هستند. در زمینه چرم نباید بیش از دو یا سه نفر در یک شهر باشند و عرضه مواد اولیه و مغازه ای که می توانند داشته باشند در شهرستان نیست و کم است و در این زمینه به دنبال یک روشی برای کاهش فشار بر صنایع گران قیمت


توسعه بازار

هادی شاهوردی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی نیز گفت: حوزه صنایع دستی بسیار حساس است و با توجه به شعار سال، اشتغالزایی در این حوزه بسیار حائز اهمیت است.

شاهوردی افزود: اگر فعالان صنایع دستی خوبی داشته باشیم گردشگری خوبی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اولویت در حوزه صنایع دستی توسعه بازارچه ها خواهد بود و باید در شهرهایی که ظرفیت دارند بازارچه صنایع دستی ایجاد شود.

شاهوردی با بیان اینکه به دنبال آمار نیستیم، افزود: بازاریابی و برندسازی بسیار مهم است و باید به دوره ها و امکانات آموزشی توجه ویژه شود.

وی افزود: باید از راه اندازی کارگاه های کوچک و کوچک صنایع دستی به کارگاه های بزرگ و جمعی برویم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید