میزان دقیق تبلیغات محیطی در لیگ بیستم چقدر بود؟

فوتبال صنعتی در دنیا با تکیه بر روش های شناخته شده درآمدزایی فراوان برای باشگاه ها سودآور تلقی می شود، اما در این بین باشگاه های ایرانی به صورت داوطلبانه و گاه ناخواسته از برخی راه های درآمدزایی محروم شده اند.

در هفته های اخیر موضوع تبلیغات محیطی سازمان لیگ دوباره داغ شده است. پس از اعلام باشگاه استقلال مبنی بر اینکه قصد دارد کنترل کامل تبلیغات محیطی مسابقات خانگی خود را در دست بگیرد، سایر باشگاه ها نیز اعلام آمادگی کرده اند که این اقدام را انجام دهند و بتوانند از حقوق باشگاهی خود استفاده کنند.

از روزی که مهدی تاج در سال 93 قرارداد تبلیغات محیطی 160 میلیارد دلاری امضا کرد، «دکمه مانتو را فقط 160 میلیارد تن می فروشیم»، مشخص شد که اگر اقدامات موثر تبلیغات محیطی انجام شود، باشگاه ها درآمد قابل توجهی خواهند داشت. در سال های اخیر نه تنها اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است، بلکه شفافیتی نیز در این زمینه صورت نگرفته است. عدم شفافیت تبلیغات محیطی لیگ به حدی است که حتی مدیران باشگاه های لیگ برتری نیز از میزان دقیق تبلیغات هر سال اطلاعی ندارند.

خبرنگاران ایسنا در روزهای اخیر با سید مجید صدری مدیرعامل باشگاه پرسپولیس، مصطفی آجرلو مدیرعامل باشگاه استقلال، اکبر محمدی مدیرعامل باشگاه پیکان، ایزد سیف الله پور مدیرعامل نساجی مازندران، مهرداد سراجی مدیرعامل باشگاه سایپا، فارس مدیرعامل ذوب آهن صنعت، جهان حمیدرضا گرشاسبی، مدیرعامل باشگاه فولاد، محمد نظری، مدیرعامل باشگاه نفت مسجدسلیمان، حمید محرابی، مدیرعامل باشگاه آلومینیوم اراک، محمد اسفندیپور، مدیرعامل باشگاه گل گهر سیرجان و جمشید نظمی، مدیرعامل باشگاه پرسید: میزان دقیق تبلیغات محیطی در لیگ بیستم را می‌دانید؟

البته مهرداد سراج در این میان گفت که من به عنوان مدیرعامل باشگاه سایپا از میزان تبلیغات محیطی اطلاع دقیقی ندارم اما به عنوان عضوی از هیئت مدیره میزان آن را می دانم. این در اصل به این معناست که سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال مدیران باشگاه را نمی شناسند که بتوانند مجموع تبلیغات محیطی را به آنها اطلاع دهند.

تبلیغات محیطی سالهاست که مورد بحث قرار گرفته است، اما عملا بی نتیجه است. سازمان لیگ فوتبال ایران به قدری غیرشفاف است که نه تنها مردم و اهالی فوتبال، بلکه مدیران باشگاه ها نیز از میزان دقیق تبلیغات محیطی هر سال اطلاعی ندارند. البته کدورت سازمان لیگ چیزی از گناه مدیران باشگاه نمی کاهد چرا که باید از آنها پرسید که چگونه به عنوان یکی از اعضای سازمان لیگ نمی خواهند این سازمان از میزان دقیق تبلیغات محیطی مطلع شود؟

سازمان لیگ فوتبال ایران که مسئولیت انحصار تبلیغات محیطی را بر عهده دارد، باید پس از دریافت کسورات از سوی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، سهام باشگاه ها را در حساب آنها واریز کند، اما این سازمان نه تنها میزان دقیق تبلیغات محیطی را برای همه توضیح نمی دهد. . مبالغ واریز شده به حساب باشگاه ها و میزان کسورات آنها گزارش نمی شود. این در حالی است که مدیران باشگاه ها با مشکل برخورد نمی کنند، گویی تبلیغات محلی برای آنها جدی نیست. نتیجه این رفتارهای پنهانی این است که باشگاهی مثل پرسپولیس که پنج بار پیاپی قهرمان لیگ شده و تمام بازی هایش از شبکه سه پخش می شود یا استقلال به عنوان یکی دیگر از تیم های محبوب تهران یا حتی سپاهان و تراکتور محبوب ترین تیم های کشتی گیر شهر. از تبلیغات محیطی کسب درآمد نکنید.

حالا وقتی باشگاه های لیگ برتری یک به یک از اجرای تبلیغات محیطی در مسابقات خانگی خود صحبت می کنند که آیا در آن موفق می شوند یا نه، یک نکته مثبت در این و آن شفافیت است، زیرا اگر باشگاهی بتواند تبلیغات را مدیریت کند. محیط زیست بازی های خانگی را در اختیار خواهد گرفت، حداقل اگر در پایان فصل از مدیر این باشگاه پرسیده شود که مجموع تبلیغات محیطی چقدر بوده است، او پاسخی برای این سوال دارد.

دیدگاهتان را بنویسید