میز مذاکره دوباره چیده شد

میز مذاکره دوباره چیده شد

روز جدید بر اساس شواهد، شواهد و اخبار، دور جدید مذاکرات هسته ای در وین در دستور کار طرف های برجام قرار دارد. در همین رابطه، پایگاه خبری آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که مذاکرات در وین برای ازسرگیری برجام از روز پنجشنبه از سر گرفته می شود.

عبدالرحمن فتح الهی: بر اساس شواهد، شواهد و اخبار، دور جدید مذاکرات هسته ای در وین در دستور کار طرف های برجام قرار دارد. در همین رابطه سایت خبری آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که مذاکرات در وین برای از سرگیری برجام از روز پنجشنبه از سر گرفته می شود.آنطور که رویترز روز گذشته گزارش داد، راب مالی به پایتخت اتریش رفته است. در عین حال ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از عزیمت باقریکانی و هیات مذاکره کننده کشور به وین مطلع است. انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین نیز روز گذشته در توئیتی اعلام کرد که برای ازسرگیری مذاکرات برای احیای برجام عازم وین شده است.

نکته مهم این است که یک «منبع ایرانی» ناشناس نیز به رویترز گفته است که مذاکرات امروز در وین غیرمستقیم و شبیه به «نشست دوحه» خواهد بود که در آن انریکه مورا پیام هایی را بین باقری و رابرت مالی ارسال کرد.

اگرچه در دل نفس از سرگیری مذاکرات در وین، دوحه یا هر جای دیگری برای پیگیری پرونده فعالیت های هسته ای ایران از طریق دیپلماسی راهی سازنده و کم هزینه برای همه کشورها است، اما با توجه به واقعیت های موجود و مجموعه اقدامات، مواضع تصمیمات اتخاذ شده است. به ویژه توسط تهران و واشنگتن در چند هفته گذشته، آنها گروهی از کارشناسان را به این باور رساندند که بعید است نشست آتی گرهی از برجام باز کند، اگرچه نشست دوحه و دورهای قبلی مذاکرات در همان وین می‌تواند منتهی به چیزی نشود، با این حال نباید از مذاکره منصرف شد، وی از ایجاد فضای رسانه ای انتقاد کرد و از قبل در مورد نتیجه جلسه تصمیم قاطع داشت، اما اینکه در شرایط فعلی می گویند اشتباه نیست. به جای نگاه خوش بینانه و امیدوارانه با درک واقعیت های موجود، نمی توان خیلی از مذاکرات خوشحال بود. ضمناً در سایه همین نکته، یک منبع آمریکایی به این پایگاه خبری گفت: ما با توقع کم برای توافق و احیای برجام به وین برمی گردیم، اما با حسن نیت تمام تلاش خود را انجام می دهیم. جلسه وین است؟ در عین حال نباید فراموش کرد که فضای سیاسی و رسانه ای کشور گاه به جای احیای برجام و از سرگیری مذاکرات، تلاش خود را بر تقویت برنامه فعالیت های هسته ای و حتی تلاش برای رسیدن به دوری از هسته ای متمرکز می کرد. چنین اقداماتی برای انجام دور جدید مذاکرات و از سرگیری مذاکرات را تنها می توان رفتار دیپلماتیک برای به دست آوردن زمان تلقی کرد. حال باید دید در نهایت سرنوشت دیپلماتیک این دیپلماسی سینوسی و توقف مذاکرات برجام چه خواهد شد. آیا واقعاً می توان به احیای توافق هسته ای در سایه تجدید مذاکرات امیدوار بود؟

دیدگاهتان را بنویسید