می بینیم که ارتقای حکمرانی یک پروژه یا پروژه یکباره نیست / توسعه آینده نوشداروی جامعه امروز ایران است.


ساعت: 11:53
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۶
کد خبر: 1916331

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در نشست دومین رویداد ملی گفت: نگاه ما ارتقای حکمرانی به صورت مرحله ای و پروژه ای نیست، بلکه در یک روند مستمر با ایجاد سازوکار لازم، نیازمند یک اکوسیستم دائمی و همراه است. این بسترها و رویدادها در حال شکل دادن به اکوسیستم اجتماعی آن در مجلس است.» که دستاورد مهمی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های شورای اسلامی، نشست دومین رویداد ملی با حضور بابک نیگاداری رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی، روح اله متفکر زاد رئیس فراکسیون دانشگاهیان شورا، مهدی باقری عضو کمیته قضایی و حقوقی مجلس، مهدی عبدالحمید، مدیر دفتر حاکمیتی و مدیریت پژوهشگاه این نشست با میزبانی احمدی کوهی، دبیر رویداد ملی نوین 2 و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

در این جلسه بابک نگاری رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه این رویداد نتایج و دستاوردهای خوبی را به همراه داشت افزود: مجموعه فعالیت ها در دوره جدید مدیریت پژوهشگاه مجلس با رویکرد نوآوری اجتماعی باز در شکل انجام این رویدادها متبلور شده و به نقطه ای رسیده است که در قالب این رویدادها رابطه مردم و جامعه نخبگان با حاکمیت را شکل می دهد.

وی تصریح کرد: رویداد نوآوری و اقدام، رویداد مجلس دانش آموزی، رویدادهای همرسان و رویداد رصد مشارکت جوانان نخبه در تصمیم گیری که در قانون اساسی نیز به آن اشاره شده، حرکت های آینده نگری است که ، هر چند طولانی و ماندگار باشد تا موفقیت بیشتری به ارمغان بیاورد.

نگداری خاطرنشان کرد: فاجعه ای که این اتفاقات را تهدید می کند، پروژه نگاه کردن به آن است، بنابراین رویکرد ما برای ارتقای حکمرانی یک پروژه یکباره و یک فرآیند مستمر نیست، با ایجاد مکانیزم لازم، نیازمند یک اکوسیستم دائمی است که با این بسترها و اتفاقات اکوسیستم اجتماعی آن در مجلس شکل می گیرد که دستاورد مهمی است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: 3 هزار دانشجو در کشور وارد این حوزه شده اند و مجموعه رویدادهایی برای دانشجویان در حوزه مدیریت برگزار می شود.

وی افزود: هیجان رقابت و روش خلاقانه انجام چنین اقداماتی در این رویدادها متبلور شد و حس رقابت در دل این کار است که هر روز در حال گسترش است، ضمن اینکه معتقدم ساختن آینده پادزهر است. ایران امروز جامعه ای است که از بی آینده ای رنج می برد، بنابراین باید به این گونه فعالیت ها اهمیت بیشتری داد.

وی به مناسبت روند اجرای مجلس دانش آموزی که در آن فعالیت مجلس شبیه سازی می شود، تاکید کرد: علاوه بر شناسایی و حل مشکلات جدید، نقش تربیت نسل جوان و آشنایی آنان با مشکلات قانون گذاری و قانون گذاری و رفع مشکلات جدید را ایفا می کند. مدیریت و موانع آنها و به نوعی تربیت شده اند که دغدغه عمومی و اجتماعی داشته باشند، این امر می تواند آنها را به حاکمان آینده کشور تبدیل کند که در قالب این رویدادها تمرین کنند و اهمیت این بستر آموزشی و آموزشی که مرکز پژوهشی دارد. دنبال کردن چیزی کمتر از حل مشکل نیست.

نگداری در پایان یادآور شد: تلاش می کنیم این مسیر را ادامه دهیم و بستری برای آغاز روند جدیدی برای توسعه و آینده پژوهی در کشور باشیم.

روح الله متفکر زاد رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس با اشاره به اهمیت برگزاری این رویدادها که سطح توقعات جامعه را در خصوص حکمرانی بالا برد، افزود: برگزاری چنین رویدادهایی یکی از خواسته های قشر دانشگاهی و جامعه نخبگان است. و تمرکز بر نحوه برقراری ارتباط با پارلمان فالو و حضور مستمر در فرآیندها و رویدادهای آینده نگر بر اساس دولت جدید.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس تاکید کرد: در حالی که برگزاری این رویدادها یکی از انتظارات جامعه نخبگان و تشکل های دانشجویی است، نیاز به حاکمیت نیز توجه به این امر را می طلبد.

وی تصریح کرد: در بین نخبگان این احساس وجود دارد که با یک مجموعه بزرگ حاکمیتی روبرو هستیم و به برکت انقلاب اسلامی آموزش و پرورش در حوزه آموزش عالی به گونه ای است که انتظار مشارکت در حل مشکلات کشور را دارند. زمینه، چه ابزاری مهمتر و موثرتر از اجرای این رویداد است.

یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: نتایج به دست آمده از انجام این رویدادها نشان می دهد که اقدامات انجام شده درست بوده و قطعا حرکتی رو به جلو است که در آینده آثار مترقی بیشتری نسبت به گذشته به دنبال خواهد داشت.

مهدی عبدالحمید مدیر دفتر مدیریت و حاکمیت مرکز پژوهش های مجلس نیز ضمن تشریح روند برگزاری این رویدادها افزود: در حال حاضر بروکراسی یکی از مشکلات اصلی نظام اداری است و به دنبال راه حلی برای آن هستیم. حل آن با ترویج ما در این کمک می کنیم.

وی یادآور شد: این رویداد یک کارآفرین سیاسی است که گفتمانش باید در کشور نهادینه شود تا بتوانیم در بالاترین سطوح به آنها دسترسی داشته باشیم.

احمد کوهی، دبیر رویداد ملی نوین 2 با اشاره به ویژگی های این رویداد گفت: به دنبال حضور نخبگان در این رویداد نه منحصر به تهران هستیم، بنابراین برنامه ای را در قالب هفته های پایانی نوین تدوین کرده ایم تا سطح مشارکت را افزایش دهد.

وی تاکید کرد: مخاطبان این رویداد دغدغه‌مندان آینده کشور هستند، بنابراین می‌توان گفت اتاق‌های فکر، دانشجویان، اساتید و صاحبان مشاغل جدید مخاطبان مهم او هستند.

وی با اشاره به مزایای برگزاری این رویداد خاطرنشان کرد: مشارکت در ساخت ایران آینده، عضویت در شبکه نوآوران، ارتباط با گروه های مراکز تحقیقاتی و امکان ادامه همکاری در این گروه، برگزاری کارگروه های پژوهشی و ارتباط با داشتن کمیسیون های تخصصی، فراکسیون ها و نمایندگان مجلس از جمله مزایای شرکت در این رویداد است.

کوهی در ادامه به تشریح نحوه ثبت نام جامعه نخبگان و دانشگاهیان برای شرکت در این رویداد پرداخت و خاطرنشان کرد: در این رویداد تلاش می کنیم روند حل خلاقانه مسئله را ارتقا دهیم، به همین دلیل امسال آن را در قالب 12 قسمتی برگزار کردیم. بخش رسانه و فضای مجازی را شامل شد و آن را تکمیل کردیم و برنامه ما این است که جوانانی را که صاحبان آینده کشور هستند در این فرآیند بگنجانیم.

رویداد جدیدی برای کشف مشکلات نوظهور حاکمیت آینده ایران توسط دفتر مطالعات حکومت داری مرکز پژوهش های مجلس، فراخوان پذیرش مشکلات نوظهور دی ماه 1401 را راه اندازی کرد.

این رویداد در دوازده محور فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، اقتصادی، حقوقی و قضایی، کشاورزی، آب و محیط زیست، امنیت ملی و سیاست خارجی، انرژی، بهداشت و درمان، شهرسازی و شهرسازی، زنان و خانواده، رسانه ها و مجازی برگزار می شود. فضا..

علاقه مندان به شرکت در رویداد و طرح موضوعات نوظهور آینده در زمینه های مختلف می توانند از طریق سایت رویداد به نشانی noayand.mrc.ir ثبت نام کنند. خبر این رویداد در شبکه اجتماعی به نشانی noayandevent.ir نیز اعلام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید