ناتو: تهاجم روسیه به اوکراین ممکن است به شکل کودتا، حملات سایبری و خرابکاری باشد.

ناتو: تهاجم روسیه به اوکراین ممکن است به شکل کودتا، حملات سایبری و خرابکاری باشد.

روز جدید ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو می گوید غرب باید برای تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین آماده شود که می تواند کودتا، حمله سایبری و خرابکاری باشد. استولتنبرگ با اشاره به استقرار هزاران نیروی نظامی روسیه، هواپیما و سامانه های تسلیحاتی اس-400 گفت: از طرف ناتو ما آماده گفتگوی سیاسی هستیم، اما اگر روسیه رویارویی مسلحانه را انتخاب کند، آماده پاسخگویی هستیم. در بلاروس ما قصد نداریم در اوکراین نیروهای آماده جنگ داشته باشیم.

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفته است که غرب باید برای تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین آماده باشد که می تواند کودتا، حملات سایبری و خرابکاری باشد.

ینس استولتنبرگ گفت تقویت نیروهای روسیه در مرز اوکراین و بلاروس لزوما تنها راه مسکو برای فشار بر متحدان غربی نیست.

او گفت: «ما باید برای طیف وسیعی از اشکال مختلف تجاوز آماده باشیم. وی تاکید کرد که ائتلاف آماده است حضور نظامی خود را در شرق اروپا افزایش دهد و انتقال نیروها و تسلیحات روسیه به بلاروس را از نزدیک زیر نظر دارد.

استولتنبرگ با اشاره به استقرار هزاران نیروی نظامی روسیه، هواپیما و سامانه های تسلیحاتی اس-400 گفت: از طرف ناتو ما آماده گفتگوی سیاسی هستیم، اما اگر روسیه رویارویی مسلحانه را انتخاب کند، آماده پاسخگویی هستیم. در بلاروس ما قصد نداریم در اوکراین نیروهای آماده جنگ داشته باشیم.

به گزارش اسکای نیوز، روسیه مجموعه ای از رزمایش های نظامی را در نزدیکی مرز خود با اوکراین راه اندازی کرده و قصد دارد رزمایش های مشابهی را در بلاروس برگزار کند. اعتقاد بر این است که کرملین واحدهای پیاده نظام و توپخانه را در جنوب غربی روسیه به همراه جت های جنگنده در کالینینگراد در دریای بالتیک و کشتی های جنگی در دریای سیاه و قطب شمال بسیج کرده است.

در پاسخ، ناتو حضور نظامی خود را در منطقه دریای بالتیک افزایش داده و ایالات متحده به 8500 سرباز دیگر دستور داده است تا برای استقرار در شرق اروپا آماده شوند.

سه مقام آمریکایی به رویترز گفتند که تقویت نیروهای روسیه در امتداد مرز روسیه و اوکراین شامل خون رسانی به مجروحان است.

مسکو بارها اعلام کرده است که برنامه ای برای حمله به اوکراین ندارد، اما سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه هشدار داد که تا زمانی که به فدراسیون روسیه وابسته باشد، جنگی در کار نخواهد بود. ما جنگ نمی خواهیم. اما اجازه نمی دهیم منافع ما پایمال شود و مورد غفلت قرار گیرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود گفت که پیشنهادات آمریکا و ناتو درباره امنیت نگرانی‌های اصلی مسکو را برطرف نمی‌کند.

با این حال، کرملین گفت که پوتین قبل از تصمیم گیری در مورد اقدامات بیشتر، این پیشنهادها را به دقت بررسی خواهد کرد.

استقرار 150000 نیروی روسی در مرز اوکراین اواخر سال گذشته آغاز شد، زیرا روسیه تلاش کرد اوکراین را از پیوستن به ناتو و ائتلاف ناتو برای کاهش عملیات نظامی خود در شرق اروپا منع کند.

گفتگوهای هفته گذشته بین روسیه و غرب نیز شکست خورد و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه با ولادیمیر زلینسکی همتای اوکراینی خود تماس گرفت و گفت روسیه ممکن است ماه آینده به اوکراین حمله کند.

ایالات متحده و ناتو رسماً خواسته های روسیه را رد کرده اند، اما در عین حال مسائل جزئی را مطرح کرده اند که می تواند فضا را برای مذاکره و فرصتی برای جلوگیری از یک جنگ تمام عیار فراهم کند.

در همین حال، واشنگتن و سایر متحدان غربی هشدار داده‌اند که کرملین در صورت تصمیم به حمله نظامی علیه اوکراین، ممکن است با تحریم‌های اقتصادی ویرانگر مواجه شود.

مقامات آمریکایی می گویند اگر مسکو وارد جنگ شود، آلمان اجازه نخواهد داد خط لوله استریم 2 از روسیه به اروپا گاز منتقل کند.

منابع آگاه همچنین به اسکای نیوز گفتند که بریتانیا در حال بررسی اعزام صدها سرباز دیگر به مرز اوکراین برای تقویت حضور ناتو در منطقه است.

دیدگاهتان را بنویسید