نارضایتی از اجرای باقیمانده سهمیه بندی حقوق بازنشستگان

نارضایتی از اجرای باقیمانده سهمیه بندی حقوق بازنشستگان

اجرای 1400 سهمیه بندی باقیمانده در ماه می موجی از انتقادات را برانگیخت. مستمری بگیران می گویند که محاسبه 25 درصد باقی مانده از توزیع عادلانه به نسبت انجام نشده و افزایش حاصله غیرقابل قبول است. ضمن اینکه مابقی تناسب مربوط به دو سال قبل است و معلوم نیست معوقات به حساب بازنشستگان می رود یا خیر.

علی اکبر عیوضی (دبیر کانون بازنشستگان استان تهران) با بیان اینکه تکلیف معوقه مشخص نیست و نمی دانیم برنامه ای برای پرداخت آن دارند یا خیر؟ وی می گوید: محاسبه بقیه فرمول های تناسب باید طبق قانون انجام می شد، اما متأسفانه در حد کار نبودند; کارشناسان سازمان فرمول ها را طبق قانون محاسبه نکرده اند و بقیه تناسب به درستی انجام نشده است.

به گفته وی، اعمال قانونی و صحیح تراز توزیع متناسب بودجه نیازی به این امر ندارد، اما با این وجود پرداخت عادلانه و صحیح مستمری بگیران مشمول منتفی شده است.

بیست و پنج درصد باقیمانده تناسب چگونه باید محاسبه شود؟ عیوضی در پاسخ می گوید: قرار بود تناسب به دستور فروردین 1401 اضافه شود، سپس 38 درصد به اضافه 515 هزار تومان (افزایش سال 1401) به آن اضافه شود و مرحله بعدی افزایش دستمزد در سال 1402 باشد. این اتفاق نیفتاد و باید بگوییم که معمولا کارشناسان سازمان در محاسبه فرمول حقوق بازنشستگان کوتاهی می کنند.

این فعال صنفی بازنشستگان با تاکید بر اینکه خلأهایی از سوی کارشناسان این سازمان وجود دارد، تصریح کرد: وی می افزاید: مدیرعامل سازمان باید به مشکل ورود کند و اجازه ندهد کوتاهی کارشناسان سازمان موجب نارضایتی مستمری بگیران و بازنشستگان شود.

وی با بیان اینکه «قرار بود تورم امسال را کنترل کنند، اما موفق نشدند و به وعده هایی که در جلسات شورای عالی کار داده بودند، عملی نشد»، افزود: به دلیل مشکلات اقتصادی، مستمری بگیران عاجز از گذران زندگی خود هستند. در این شرایط، مستمری بگیر برای هر ریال حقوق خود برنامه دارد. شاید چند صد هزار تومان برای مسئولان مهم نباشد، اما برای بازنشستگان مهم است. مستمری بگیر نباید احساس کند که حقش ضایع شده و کار نمادین انجام داده اند.

عیوضی در پایان تاکید می کند: پس از ماه ها تعدیل متناسب در اردیبهشت ماه مطرح شد اما این مدل کاربردی نتوانست رضایت بازنشستگان را جلب کند. 1400 مستمری بگیر منتظر اجرای تناسب باقی مانده بودند، سازمان باید به معیشت بازنشستگان خود توجه بیشتری کند. کارشناسان تامین اجتماعی که فرمول ها را محاسبه می کنند، دستمزد بازنشستگان را دست کم نگیرند و از این دستمزدهای ساده بگذرند.

دیدگاهتان را بنویسید