نارضایتی مردم از خدمات مراکز بهداشتی درمانی مجتمع محله/ تا مراجعه انفرادی هیچکس بر سلامت آنها نظارت نخواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، این روزها دعای بسیاری از مردم برای دیگری “خداوند به تو” است و خیلی ها معتقدند سلامتی که داری همه چیز را درست می کند، یعنی سلامتی برای همه مهم است و وقتی آن را از دست می دهیم تازه متوجه می شویم که چه نعمت بزرگی است. ما از دست داده ایم.

بنابراین سلامت یک حق عمومی است و اجرای آن مستلزم پاسخگویی دستگاه های ذیربط، نهادهای دولتی و خصوصی و مسئولیت همه اقشار جامعه است.

امروزه بسیاری از مردم به ویژه با شیوع ویروس کرونا نگران حفظ سلامتی خود هستند، بنابراین ترس از بیماری همه را ترغیب می کند تا از خود مراقبت کنند، در این راستا نقش بسیاری از مراکز به عنوان اورژانس یا مراکز بهداشتی در هر محله مراقبت از بیماران است. بزرگتر از همیشه خواهد بود

متأسفانه عدم پاسخگویی کافی در مراکز بهداشتی درمانی به ویژه در حومه شهر سنندج، وقفه بین معاینه اولیه پزشک برای نظارت بر وضعیت بیمار، عدم اقدام برخی پزشکان در نوبت دهی تنها بخشی از مشکلات مراکز بهداشتی و درمانی است. بهداشت محله . .

fdd71607 9043 4cd3 a664 ce2a54a3522f خبر خاکستری

اظهار این نارضایتی را بسیاری از شهروندانی که این روزها به مراکز بهداشتی و درمانی و یا پایگاه های محلات مراجعه می کنند تایید می کنند به طوری که بسیاری از آنها در ارتباط با خبرنگار کردی از مسئولان مربوطه خواستار پیگیری این موضوع شدند.

رسول فاتحی از اهالی منطقه کانی کوزله سنندج و مردی 68 ساله که هم اکنون با دیابت دست و پنجه نرم می کند در گفت و گو با کُردتودی با ابراز نارضایتی از کار بهورزان محله خود گفت: با وجود اینکه محله ما مرکز بهداشتی دارد اما on در عمل هیچ اقدامی برای ارزیابی سلامت افراد توسط کادر بهداشتی و کارشناسان انجام نمی شود و این به این صورت است که تا زمانی که فرد دچار مشکل بهداشتی نشود و خود به مرکز بهداشت مراجعه نکند، هیچ فردی بر سلامت افراد نظارت نمی کند.

وی گفت: مردم این منطقه با مشکلات عمده بهداشتی و درمانی دست و پنجه نرم می کنند زیرا حتی امکانات اولیه پزشکی در این مراکز وجود ندارد.

1aee0a53 ad34 46cb 8095 c8fa6390fc05 خبر خاکستری

جهانگیر یوسفی رئیس مرکز بهداشت سنندج در گفت و گو با خبرنگار کُردتودی گفت: مراکز جامع سلامت شهری یا روستایی هستند که ساختار خاص خود را دارند و بر اساس این تعریف 33 مرکز بهداشت شهری و روستایی در سنندج وجود دارد که این تعداد شهرستانها، حدود 10 مراکز در حاشیه شهر واقع شده اند و همه این مراکز دارای پزشک، ماما، بهداشت محیط، روانشناس و ارائه دهنده خدمات بهداشتی هستند که به مردم خدمات ارائه می دهند.

وی با اشاره به نوع خدمات ارائه شده در این مراکز گفت: همکاران ما در این مراکز با توجه به شرح وظایف خود به مراجعه کننده خدمات رسانی می کنند اما در موارد خاص بسیاری از بیماری ها نیاز به معاینه تخصصی دارند که دیگر بر عهده ماما نیست. “پزشک عمومی نیست و مراجعه کننده باید در خارج از مرکز درمانی به دنبال درمان باشد.

68344382 1e37 47e9 950d e92535b7cab2 خبر خاکستری

یوسفی گفت: گسترش تاج و کمبود نیرو بر کادر درمانی چه در مراکز بهداشتی درمانی و چه در بیمارستان ها فشار می آورد و این امر باعث شده است که اگرچه کادر درمانی سعی در پرهیز از کم کاری دارند، اما گاهی چنین مشکلاتی به وجود می آید. در مراکز بهداشتی مشاهده می شود.

رئیس مرکز بهداشت سنندج افزود: نظارت بر روند بیماری مددجو توسط کادر درمانی مرکز بهداشت یکی از الزاماتی است که باید رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: در 33 مرکز بهداشت شهری و روستایی شهرستان سنندج 46 پزشک در حوزه سلامت به مردم خدمات ارائه می کنند.

یوسفی کمبود دندانپزشک در برخی مراکز بهداشتی درمانی مجتمع سنندج را یکی از مشکلات اساسی در این حوزه عنوان کرد و افزود: امیدواریم با اهتمام کادر درمانی مجوز جذب دندانپزشک و دستیار دندانپزشکی در این مراکز صادر شود. بهتر است به مردم خدمت کنیم

دیدگاهتان را بنویسید