ناسازگاری آموزش و پرورش با بازار کار دلیل بیکاری فارغ التحصیلان / مهارت آموزی تصمیم به بازکردن بن بست اشتغال است.


ساعت: 09:38
تاریخ انتشار: 14/14/1400
کد خبر: 1812981

تضاد دیپلم با نیازهای بازار کار یکی از مشکلاتی است که امروزه بسیاری از فارغ التحصیلان با آن مواجه هستند. پس از سال ها تلاش برای تحصیل در رشته علایق، اکنون راهی برای یادگیری آموزش فنی و حرفه ای یافته اند.

بیکاری فارغ التحصیلان معضلی بزرگ و معضلی است که قریب به 20 سال از عمر گرانبهای دانشجویان را پشت سر نهاده ها و دانشگاه هایی که فرصت آشنایی با فضا را دارند سپری کردند و کسب و کار خود را از دست دادند و اکنون نه بازگشتی وجود دارد و نه راهی. رو به جلو.

فارغ التحصیلان معمولاً پس از ورود به بازار کار برای اخذ دیپلم با مشکلاتی مانند عدم تطابق کار با مدرک تحصیلی، کم کاری یا عدم مهارت در انجام و انجام کار مواجه می شوند. و دلیل آن عدم تطابق نیازها با حجم آموزش است.

به این دلیل که وقتی دانشجو مدت زمان موفقیت آمیز در رشته تحصیلی خود را با نیازهای بازار کار امروز مقایسه می کند، فقط متوجه می شود که رشته تحصیلی که سال ها در آن کار کرده است، رشته تحصیلی است که هیچ راه برگشت و هیچ راه پیش، حوصله مدرسه و تحصیل، دیپلمش را در گنجه می گذارد و تصمیم می گیرد که در کار نان و آب کار کند. به مراکز آموزش فنی و حرفه ای می رود. راه حلی که اگرچه دیر شده اما به قول معروف «ماهی هر وقت از آب بیرون بیاوری تازه است».

آموزش فنی و حرفه ای، تصمیم برای بازکردن بن بست بیکاری

در این خصوص جلیل شهریاری مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این سازمان برنامه های متنوعی را برای دیدار و آموزش دانش آموختگان و یا دانشجویان در دستور کار دارد، گفت: 1355 دانشجو در حوزه های مختلف آموزش های فنی مربوطه را فرا گرفتند. با توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، بخشی از آموزش به صورت الکترونیکی و مجازی و بخشی دیگر به صورت کارگاهی ساخته می شود.

وی گفت: اجرای مجموعه برنامه های جدی و گسترده با دانشگاه ها از دیگر اقدامات در دستور کار است که بر این اساس در محیط هایی به نام مرکز مدیریت مهارت های دانشگاهی با مشارکت آموزش فنی و حرفه ای برای دانشگاه ها مجوز صادر می شود. ایجاد و حمایت، راهنمایی و آشنایی دانشجویان با بازار کار در دانشگاه ها، در این راستا هماهنگی های لازم در اکثر دانشگاه های استان انجام شده است تا دانشجویان بتوانند مسائل فنی و نظری رشته تحصیلی خود را بگذرانند که می توانند فنی دریافت کنند. و تحصیلات حرفه ای را نیز دریافت می کنند.

وی گفت: این روش همچنین از اتلاف وقت جلوگیری می کند و دانش آموزان مهارت هایی را می آموزند که پس از فارغ التحصیلی، ورود به بازار کار را برای آنها دشوار می کند.

وی ادامه داد: آن دسته از فارغ التحصیلانی که پس از گذراندن دوره آموزشی نتوانند شغل مرتبط با رشته تحصیلی پیدا کنند و یا کسب درآمد کنند نیز می توانند در تمامی مراکز آموزش فنی و حرفه ای ثبت نام کرده و از پتانسیل موجود بهره ببرند. حتی برای افرادی که این کار را انجام می دهند. در محل سکونت این ظرفیت را ندارند، محل اقامت برای آموزش فنی و حرفه ای در نظر گرفته شده است.

شهریاری افزود: ارائه آموزش های فنی و حرفه ای طیف وسیعی از گروه ها و گروه ها را تحت پوشش قرار می دهد و تاکنون برای تحقق این هدف، آموزش کارکنان در ارگان ها و سازمان های مختلف، آموزش 6000 نفر در پادگان ها، هزار و از این میان 380 نفر در مناطق روستایی و عشایری، 1200 نفر در سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه شهرها و 937 نفر زندانی هستند که نکته مهم این است که اولویت با گروه های هدف مانند فارغ التحصیلان است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید