نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری 1403 چه کسانی هستند؟

نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری 1403 چه کسانی هستند؟

50 روز دیگر رئیس جمهور جدید ایران معرفی می شود.
به گزارش سایت طلا، رئیس جمهور جدید ایران تا 50 روز دیگر معرفی می شود.

رهبر معظم انقلاب در پیامی نوشتند: پنج روز عزای عمومی اعلام و به ملت عزیز ایران تسلیت می گویم. آقای محبر بر اساس اصل 131 قانون اساسی در سمت حاکمیت قوه مجریه است و موظف است حداکثر ظرف مدت پنجاه روز با روسای قوه مقننه و قضائیه هماهنگی لازم را برای انتخاب رئیس جمهور جدید فراهم کند.

بر این اساس تا 50 روز دیگر رئیس جمهور ایران معرفی می شود و برخی خبر می دهند یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات 1404 رئیس جمهور خواهد شد. در این گزارش شما را با نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری که پیش از سقوط بالگرد و شهادت رئیس جمهور مطرح شده بود در انتخابات معرفی می کنیم.

علی شمخانی

علی شمخانی، سرباز 58 ساله، در سال‌های قبل از تصدی وزارت دفاع، سمت‌های کلیدی به‌عنوان جانشین فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه، وزیر سپاه، فرماندهی نیروی دریایی و ارتش سپاه داشت. شورای عالی امنیت ملی شمخانی در 28 شهریور 1392 به سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی منصوب شد.

وی در سال 1380 نیز کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بود که گفته می شود شمخانی که در دولت سیدمحمد خاتمی وزیر دفاع بود بدون مشورت با وی در انتخابات رقیب وی شد که البته شکست خورد. شمخانی پس از سید محمد خاتمی و احمد توکلی در رتبه سوم قرار گرفت. جالب اینجاست که شمخانی با وجود اینکه رقیب رئیس جمهور وقت بود، از سوی خاتمی برای تصدی وزارت دفاع در مجلس معرفی شد و تا پایان آن دولت در این سمت باقی ماند.

عبدالناصر همتی

عبدالناصر همتی (زادهٔ ۱۳۳۶ در کبادرآهنگ) سیاستمدار و اقتصاددان اصلاح طلب ایرانی بود. او هجدهمین رئیس بانک مرکزی ایران بود و در حال حاضر به عنوان استاد در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران مشغول به کار است.

وی دارای مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران است و فعالیت سیاسی خود را از سال 1368 در سازمان صدا و سیما آغاز کرد و تا سال 1377 به عنوان مدیرکل خبر و از سال 1377 تا 1378 معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما بود.

وی از سال 1373 تا 1385 به مدت 12 سال رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود و از سال 1384 تا 1391 به مدت 7 سال مدیرعامل بانک سینا و از سال 1391 تا سال 1394 مدیرعامل ملی بود. بانک ایران. وی به مدت 5 سال در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی عضو کمیسیون اقتصادی شورای عالی امنیت ملی بود.

محمد محبر دزفولی

محمد محبر دزفولی (زاده ۱۳ تیر ۱۳۳۴) سیاستمدار و مجری ایرانی است که از سال ۱۴۰۰ در دولت سیزدهم و در پی درگذشت رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی در سانحه سقوط هواپیما بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی هفتمین معاون اول رئیس جمهور ایران بود. قانون اساسی تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به مدت 50 روز به عنوان رئیس جمهور موقت خدمت می کند. وی همچنین از سال 1401 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است.

وی پیش از این رئیس ستاد اجرایی فرمان امام بود.[۴] معاون بازرگانی و حمل و نقل بنیاد مصطففان، رئیس هیئت مدیره بانک سینا و قائم مقام استانداری خوزستان بود. وی همچنین به عنوان معاون اجرایی و مدیرعامل شرکت مخابرات خوزستان و مدیرعامل فعالیت می کرد. از شرکت مخابرات دزفول قبل از کار در بنیاد مصطفان.

محسن رضایی میرقاید

محسن رضایی میرکاید (نام اصلی سبزواری رضایی میرکاید؛ زادهٔ ۱۰ شهریور ۱۳۳۳) فرمانده نظامی و سیاستمدار اصولگرای ایرانی است که در حال حاضر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا است. از ستاد اقتصادی دولت سیزدهم و مدرس دانشگاه آثار امام حسین از سال 1376 تا 1400 به عنوان دبیر دوم مجمع تشخیص مصلحت نظام و در دولت سیزدهم از سال 1400 تا 1402 سمت معاونت اقتصادی رئیس جمهور را برعهده داشت.